Skyddsgröda för valletablering?

Blyger

Trådstartare
Hade nyss ett snack med närmaste bonde som kan hjälpa oss hemma. (Finns fler men han brukar marken bredvid). Han plöjer på hösten och sår på våren, that's it.

Planen är att etablera vall så snabbt som möjligt, jag hade därför tänkt höstsådd.

Kan någon hjälpa mig tänka nytt? Går det att vår-så utan spannmål som skyddsgröda? Rajgräs som halv-substitut? Beta spannmål innan ax? Göra en deal att bonden får skörda en tidig skörd helsädsensilage?

Fram till midsommar kommer jag antagligen vara restriktiv gällande bete oavsett pga shettisar.
 
Hade nyss ett snack med närmaste bonde som kan hjälpa oss hemma. (Finns fler men han brukar marken bredvid). Han plöjer på hösten och sår på våren, that's it.

Planen är att etablera vall så snabbt som möjligt, jag hade därför tänkt höstsådd.

Kan någon hjälpa mig tänka nytt? Går det att vår-så utan spannmål som skyddsgröda? Rajgräs som halv-substitut? Beta spannmål innan ax? Göra en deal att bonden får skörda en tidig skörd helsädsensilage?

Fram till midsommar kommer jag antagligen vara restriktiv gällande bete oavsett pga shettisar.

Men hur snabbt tänker du dig beta vallen?
 
Vi har aldrig sått in skyddsgröda och alltid vårsådd. Har heller aldrig betat första året, möjligtvis andra året efter höskörd om vädret är bra. Jag hade nog räknat bort bete nästa år i sin sits.

Jag kommer inte skörda något så behöver inte tänka på avkastning för foder, men behöver tillräckligt bra etablering.

Kommer inte räkna bort bete :)
 
Jag kommer inte skörda något så behöver inte tänka på avkastning för foder, men behöver tillräckligt bra etablering.

Kommer inte räkna bort bete :)

Vi gör så här på de beten vi röjt och gjort i ordning igen efter att de slyat igen. Det är alltså inte för foderproduktion. Men som @Lovisaleonora skriver så finns knappt något rotsystem i början och det trampas sönder. Jag har i år för första gången använt en ängsplätt bara till bete, det har trampats sönder på sina ställen trots begränsat bete (tjocka hästar). Det är insått 2017. Jag har låtit hästarna beta det ett kort tag efter skörd -18 och då var det torrt. Förmodligen gör vi hö nästa år, om vi orkar. Det är en rätt liten plätt och svårt att köra på med stora maskiner. Jag betar bara vartannat år för att minska antalet parasiter och för att slippa fixa med marken så mycket (små plättar här och där som lätt trampas sönder). Om det går så låter jag hästarna oftast beta rätt hårt eftersom jag vet att det får återhämta sig året efter.
 
Vallfröproducenten jag pratade med var av annan åsikt.
Jamen då är det ju bara att köra.
Jag tycker dock att det låter som om du tänker kasta pengarna i sjön. Vet en som gjorde på det sätt du beskriver och som på hösten då hagarna mest då bestod av ogräs klagade på bonden som gjort jobbet.
 
Jamen då är det ju bara att köra.
Jag tycker dock att det låter som om du tänker kasta pengarna i sjön. Vet en som gjorde på det sätt du beskriver och som på hösten då hagarna mest då bestod av ogräs klagade på bonden som gjort jobbet.

Vill ju hellre göra det så bra som möjligt. Därav frågan. Men har ingen tips får jag gå tillbaka till skolböckerna.
 
Hade nyss ett snack med närmaste bonde som kan hjälpa oss hemma. (Finns fler men han brukar marken bredvid). Han plöjer på hösten och sår på våren, that's it.

Planen är att etablera vall så snabbt som möjligt, jag hade därför tänkt höstsådd.

Kan någon hjälpa mig tänka nytt? Går det att vår-så utan spannmål som skyddsgröda? Rajgräs som halv-substitut? Beta spannmål innan ax? Göra en deal att bonden får skörda en tidig skörd helsädsensilage?

Fram till midsommar kommer jag antagligen vara restriktiv gällande bete oavsett pga shettisar.

Är det avsett som foder, alltså ensilage, höensilage eller hö, eller enbart bete?

Har du funderat över hur vallen ska gödslas?

Om foder, vilka djurslag, och/eller vilken kategori hästar är det som ska äta fodret?

Har du funderat över antal skördar per säsong? Eller ska det tas en skörd och sedan betas?

Finns det något önskemål om vilka mål du önskar nå vad avser näringsvärden i fodret?

Hur länge ska vallen ligga innan den görs om? 2-3 år? 3-5 år? Så länge som möjligt?

Ska den fungera för foderproduktion de första åren och sedan bli en betesvall?

Höstsådd fungerar egentligen bara av rena grässorter. Baljväxter (vit- och rödklöver, kärringtand, lusern m.fl) och smakliga örter (Cikoria, kummin med mera), bör inte sås senare än mitten av augusti.
Gräsblandningar kan sås som renbestånd eller med Westerwoldiskt rajgräs in i de första dagarna i september, men risken att det blir mycket oönskade ogräs är stor, om vädret blir "fel".

Ska man ha en betesvall för hästar, så behöver man så tramp- och beteståliga gräs/baljväxter/örter.
Ska man ta foder, så behöver man tänka till, så att man skapar en lämplig blandning gräs/baljväxter/örter för det antal skördar man önskar ta, för den volym (kg/ts) man önskar få, och att växterna dessutom ska passa för jordmånen (lera, morän, mulljord eller vad det råkar vara), och för hur man kan/tänker gödsla.
Baljväxterna, vit- och rödklöver, kärringtand och lusern, har den egenskapen att de höjer proteinvärdet i fodret, utan att nämnvärt öka energin (MJ), samtidigt som de genom symbios med kvävefixerande bakterier, hjälper till med att gödsla marken.

De senaste åren har jag använt den snabbväxande, ettåriga grässorten, Westerwoldiskt Rajgräs som skyddsgröda, istället för spannmål eller spannmål/ärt/fodervickerblandningar blandningar.

Hos oss, med märkligt formade åkrar med många odlingsrösen, så är det svårt att tröska en skyddsgröda av spannmål, och det är svårt att pricka rätt skördetidpunkt för helsädesensilage till våra får (det blir lätt för grovt), medan det med WW rajgräs ändå blir "gräs".
Någon gång, så har jag bytt "förvuxet helsädesensilage" mot "fårensilage" av en grannbonde med nöt.

Westerwoldiskt rajgräs är tämligen frostkänsligt, och dör ut efter ca en vecka med ihållande minusgrader.

Vårsått Westerwoldiskt rajgräs tar sig snabbt och kan skördas en gång, ibland två gånger redan första vallåret. Andra skörden blir då en blandning mellan den önskade vallen, och WW rajgräs.
Annars behöver den putsas minst en gång, och sedan kan återväxten skördas som foder.
Innan man kan beta, så kan man behöva vänta en säsong, eftersom jorden behöver "sätta sig" för att minimera trampskador.

WW rajgräs är "godkänd som skyddsgröda", om man söker EU-bidrag (=samma grödkod).

Hur bra WW rajgräs är som hästfoder, vet jag inte, jag har använt den ensilerade andraskörden till fårfoder, och putsat ner "första skörden".
De underliggande vallblandningarna, har tagit sig bra.

Att lyckas med en sen höstsådd är ett vågspel.

Det finns mycket "bättre", vallblandningar är de vanligaste "timotej-ängssvingelblandningarna" för foder, och de ganska stereotypa betesblandningarna som är mest gängse för häst.
I synnerhet om man vill ha långliggande vallar, så att man ska slippa göra om jobbet och ta kostnaden så ofta.

Många nötproducenter använder kortvariga vallar som en del av växtföljden i övrig odling, och tänker i termer av 2-3 åriga vallar. Att lägga om vallar vartannat år, blir dyrt och jobbigt för den som måste leja in tjänster.

Vi som endast har en del av maskinkedjan, och dessutom ruskigt stenig jord (mycket "plocka sten") har valt att ha långliggande vallar (målet är 10 år), som vårdas med gödsel, gräsharvning och kompletteringssådd. För den skötseln så har vi egna maskiner.

Här är ett företag som har intressanta förslag på blandningar och en mycket duktig rådgivare:
http://www.olssonsfro.se/page/index.htm
Läs lite i vallkatalogen, där finns många goda råd.

Och här kan man köpa arter i renbestånd, för att "vässa" enkla standardblandningar: https://skanefro.se/shop/kategori/lantbruk/vallfro/

Eller så pratar man med en rådgivare på regionens Hushållningssällskap, för goda råd om hur man ska tänka i just sitt eget fall.
 
Här där jag bor i söder, så är det inte helt ovanligt att så tidigt på våren och släppa på hösten. Att det inte är optimalt är en annan femma, det "brukar" hålla sig hyfsat om inte vintern blir extrem. I värsta fall får man offra en hage och så in den igen året därpå, men det är såklart en kostnadsfråga och en markfråga.
Sen att man vill låta det ligga ett år är en annan femma.

Sår man längst i söder eller i mellan Sverige kan göra rätt stor skillnad. Rekommenderar att så in mer än bara "gräs" och lite andra baljväxter och örter.

Här hann det bli knähögt två gånger efter sådd under sommaren och har därför putsats två gånger.
 
Men om det ”bara” Ska vara hage, varför måste du sätta vall? @Blyger Vall är väl för de flesta hästar idag ingen hit? Hästarna får så mycket grovfoder och kraftfoder idag att de behöver inte ha näringen av sommarbete på vall? Ta ner slyet eller låt dem äta upp slyet i vinter? Då har de något att göra i hagen. Åh nu tänkerjag , det kanske varit havreåker?
 
Men om det ”bara” Ska vara hage, varför måste du sätta vall? @Blyger Vall är väl för de flesta hästar idag ingen hit? Hästarna får så mycket grovfoder och kraftfoder idag att de behöver inte ha näringen av sommarbete på vall? Ta ner slyet eller låt dem äta upp slyet i vinter? Då har de något att göra i hagen. Åh nu tänkerjag , det kanske varit havreåker?

Ja, det var spannmål i fjol och nu i träda, dvs mest skräp/ogräs utan direkt växttäcke.
Vallen är ju fördelaktig också, marken är ren åkermark som jag vill hålla i hyfsat skick så vet inte riktigt vad jag skulle göra annars.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 586
Senast: Nixehen
·
Anläggning Jag skulle behöva lite hjälp:) Jag skulle vilja veta hur man på bästa sätt gör en bra hage av nu odlad åkermark med sått vete på...
Svar
7
· Visningar
2 890
Senast: psychogrrl
·
Anläggning Hur gör man :angel: En åker som det skördas säd på inom några veckor (Skåne), hur konverterar man den till en trevlig hästhage och...
Svar
11
· Visningar
3 463
A
Anläggning I år var första året med det "egna höet". :crazy: Eller rättare sagt, marken är vår men arrendator brukar den, vi får hö som...
Svar
14
· Visningar
2 854
Senast: anni0001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp