Skyddstillsyn för att ha tänt eld på hästtäcke

Återigen en person som uttrycker sig som om hon redan vore dömd.

Återigen, det är av artiklarna att döma en person som anhållits på grund av vad som sagts i förhör - möjligen motiv.
Hon är frisläppt och då kan de inte ha bevis som binder henne till brottsplatsen.

Nu vet vi att hon blev dömd, vilket minskar din trovärdighet till noll eller strax därunder.

Det är en jäkla tur att hästen inte blev skadad.

Hur tänker du när du säger att hästen inte blev skadad? Den blev helt uppenbart skadad, eller det är bara livshotande skador som räknas i din värld? Det handlar ju uteslutande om TUR att det inte blev värre än det faktiskt blev. Det var inte direkt omtanke från gärningskvinnan.

Jag vet mycket mer än du. Täcket var bränt 20 cm upp i nederkant på ena sidan. Det var en 10-15 prickar på några millimeter av bränd plast i pälsen. Det var bara att ta bort med hjälp av olja och en blöt handduk.

En häst ska inte bli uppeldad, i någon omfattning. Alls.

Och jag tycker inte att man ska uttala sig om en anhållen person (som dessutom är släppt pga bristen på bevis), innan denne är dömd.

Och idag är hon dömd, och jag sällar mig till den skara som kan uttrycka djup avsky för ett dåd som visar så otrolig brist på empati som i det här fallet.
 
Tilläggstankar i övrigt. Jag är av den uppfattningen att "tycka synd om"-mentaliteten inte bringar något gott med sig.

Jag känner att det enda rimliga är att vuxna människor måste ta ansvar för sina egna handlingar, oaktat grunden för handlingarna. Om en sedan avstår från att elda på levande varelser av empati eller rädsla för repressalier gör mig inte så stor skillnad (för jag kan låta bli att ens tänka tanken att jag vill tutta på något levande). Det är säkert vettigt att avstå av empati, men i andra hand funkar det för mig att låta bli för att en vet att det är fel och det kan finnas en påföljd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett stort antal hästar har dött i staden Hostomel utanför Kiev, efter att rysk militär ska ha satt eld på ett stall som var hem för 32...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter En 17-årig flicka tände i februari 2019 på ett täcke som satt på en häst i ett stall på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro. Den unga...
Svar
13
· Visningar
1 846
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 19-åriga kvinna som tände eld på ett hästtäcke medan täcket satt på en häst döms till skyddstillsyn och psykiatrisk behandling.
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna förbjuds nu att djur. Detta efter att hon eldat på en bekants häst vintern 2019.
2 3
Svar
42
· Visningar
4 015
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp