Skyddsträning och licens (utbruten)

OK. Och den olämpliga hunden får heller inte vara kvar på planen. Jag hittat en sida där det står mer tydligt om oacceptabelt beteende. Det gäller all klubborganiserad verksamhet; alltså även träning för IGP. Hundarna kan avvisas från området och det finns en särskild skyldighet att rapportera. Jag kopierar in några rader ifall någon vill läsa:

"Oacceptabelt beteende

Reglerna slår fast att hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisat ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.

Särskild rapporteringsskyldighet för domare och funktionärer

Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ovan. Det åligger arrangören att tillse att blanketten finns tillgänglig vid arrangemanget.

Exempel på funktionär är: bestyrelse, kommissarie, tjänstgörande veterinär, prov- eller tävlingsledare, ringsekreterare, instruktör samt funktionär vid prov."
SKKs grundregler | Svenska Kennelklubben

Men detta betyder ju inte att hunden genomgår nån slags mentalitetsprov eller test för att få träna IGP, vilket var vad du skrev tidigare. Det betyder just vad det står. Om hunden uppvisar oacceptabelt beteende exempelvis anfaller hund eller människa, så avvisas den (och kan få rapporteringskod A om det är vid en tävling och den är tänkt att tävla). Det gäller all tävlingsverksamhet, inte bara skydd utan även vid alla utställningar och all annan tävlingsverksamhet. Men hunden kan ju ha usel mentalitet utan att uppvisa oacceptabelt beteende på en BK eller liknande.
 
Inom skyddet är det rätt högt i tak gällande "attacker" och bett under tävling. Det är mycket driftstarka hundar som är under högt adrenalinpåslag.
Jag har fått en hund påflugen under platsliggning- påföljd ingen.
Jag har fått hund påflugen under framåtsändande av en platslagd hund- påföljd ingen.
Jag har fått hund nedlaggd av annan hund mitt under lydnadsdelen- påfölj ingen men ägaren fick en jäkla utskällning av dommaren.
Min hund har bitit annan hund i samband med lämnande av planen.- påföljd ingen.
Jag vet många hundar som morrat och hotat vid chipavläsning, veterinärbesiktning mm- påföljd ingen.

Detta är högt fungerande hundar i vardagen. Vissa av dem har presterat bra i tjänstehundsavel så det är inget fel i huvudet på dem.
 
Inom skyddet är det rätt högt i tak gällande "attacker" och bett under tävling. Det är mycket driftstarka hundar som är under högt adrenalinpåslag.
Jag har fått en hund påflugen under platsliggning- påföljd ingen.
Jag har fått hund påflugen under framåtsändande av en platslagd hund- påföljd ingen.
Jag har fått hund nedlaggd av annan hund mitt under lydnadsdelen- påfölj ingen men ägaren fick en jäkla utskällning av dommaren.
Min hund har bitit annan hund i samband med lämnande av planen.- påföljd ingen.
Jag vet många hundar som morrat och hotat vid chipavläsning, veterinärbesiktning mm- påföljd ingen.

Detta är högt fungerande hundar i vardagen. Vissa av dem har presterat bra i tjänstehundsavel så det är inget fel i huvudet på dem.

Bra poäng. Det finns ju omständigheter som gör att trista beteenden blir mer ursäktliga. Det är mycket värre att en hund flyger på en annan hund på en utställning, som är en lugn situation, än att en hund är utåtagerande eller flyger på en hund i en situation där den ligger oerhört högt i drift med tanke på de retningar den utstår med figge osv. En hund som beter sig som ett as på en tävling i skydds kan ju vara en supertrevlig och mentalt bra hund i övrigt. Det betyder såklart inte att det nånsin är önskvärt med trist beteende, men kontexten betyder liksom något när det gäller påföljder. Jag tycker personligen att det delas ut alldeles för lite rapp. A på utställningar för dålig mentalitet, exempelvis aggressivitet mot domare eller rädsla för domare eller underlag eller någon annan aspekt runt ringen på en utställning (som jag tyvärr ser alltför ofta).
 
Men detta betyder ju inte att hunden genomgår nån slags mentalitetsprov eller test för att få träna IGP, vilket var vad du skrev tidigare. Det betyder just vad det står. Om hunden uppvisar oacceptabelt beteende exempelvis anfaller hund eller människa, så avvisas den (och kan få rapporteringskod A om det är vid en tävling och den är tänkt att tävla). Det gäller all tävlingsverksamhet, inte bara skydd utan även vid alla utställningar och all annan tävlingsverksamhet. Men hunden kan ju ha usel mentalitet utan att uppvisa oacceptabelt beteende på en BK eller liknande.
Det verkar vara olika krav hos brukshundsklubbarna. Tex skriver klubben i Falkenberg om att hund och förare måste ha inventerats, dvs granskats/kontrollerats för att få träna skydd. :

"För att träna någon av skyddsgrenarna på klubben så måste förare och hund ha inventerats av skyddsansvarig. Vid inventeringen tittar man på hundens lämplighet inom skyddsarbetet samt dressyrnivå och samspel med sin förare."​

Skyddsträning | Falkenbergs Brukshundklubb (falkenbergsbk.se)

Kanske klubbar gör lite som de vill, en del är mer noggranna andra.

Jag har tidigare läst om att en del klubbar vägrar låta vissa raser delta i verksamhet. Några hundägare var jätteupprörda över att de inte fick gå valpkurs med sina amstaffar.
 
Det verkar vara olika krav hos brukshundsklubbarna. Tex skriver klubben i Falkenberg om att hund och förare måste ha inventerats, dvs granskats/kontrollerats för att få träna skydd. :

"För att träna någon av skyddsgrenarna på klubben så måste förare och hund ha inventerats av skyddsansvarig. Vid inventeringen tittar man på hundens lämplighet inom skyddsarbetet samt dressyrnivå och samspel med sin förare."​

Skyddsträning | Falkenbergs Brukshundklubb (falkenbergsbk.se)

Kanske klubbar gör lite som de vill, en del är mer noggranna andra.

Jag har tidigare läst om att en del klubbar vägrar låta vissa raser delta i verksamhet. Några hundägare var jätteupprörda över att de inte fick gå valpkurs med sina amstaffar.

Det där handlar ju om reglerna på den BK:n för att få vara med i en träningsgrupp i skydds (och säkert har många BK:n den inofficiella regeln). Inte att det finns några officiella krav på mentaltest eller prov innan en kan träna skydds i allmänhet. Det är ju ganska logiskt att en träningsgrupp inte vill ha med hundar som är helt olämpliga och/eller inte går att styra, när figgar ska "riskera liv och lem" på träningar. Men, som sagt, det är inget allmänt mentaltest som alla hundar i Sverige genomgår som ska träna skydds/IGP. Det har du ju fått svar på en mängd gånger i denna tråd.

Att förvägra vissa raser deltagande i kursverksamhet står i strid med alla de värderingar som SBK står för, och jag förstår inte alls hur det är relevant för diskussionen om skydds/IGP-träning.
 
Det verkar vara olika krav hos brukshundsklubbarna. Tex skriver klubben i Falkenberg om att hund och förare måste ha inventerats, dvs granskats/kontrollerats för att få träna skydd. :

"För att träna någon av skyddsgrenarna på klubben så måste förare och hund ha inventerats av skyddsansvarig. Vid inventeringen tittar man på hundens lämplighet inom skyddsarbetet samt dressyrnivå och samspel med sin förare."​

Skyddsträning | Falkenbergs Brukshundklubb (falkenbergsbk.se)

Kanske klubbar gör lite som de vill, en del är mer noggranna andra.

Jag har tidigare läst om att en del klubbar vägrar låta vissa raser delta i verksamhet. Några hundägare var jätteupprörda över att de inte fick gå valpkurs med sina amstaffar.

Klubbar kan givetvis ha tilläggsregler.
I min klubb nekar vi varje år flera ekipage medlemsskap. Detta för att vi tror inte hundägaren är engagerad nog, hunden saknar kapacitet för att komma någon stans i tävling eller att personen helt enkelt inte platsar i gänget (kan röra sig om betett sig illa i sporten eller tränar med metoder vi inte gillar)

Men detta ska inte förväxlas med att sporten i sig har krav på hundens mentalitet.
Hunden ska som sagt vara av bruksras, gjort MH och för att börja tävla i IGP (tidigare IPO) görs ett litet lydnadsprov som mestadels handlar om följsamhet samt en liten miljödel. Brukar tex vara möta en cyklist på en trottoar eller liknande.
 
OK. Och den olämpliga hunden får heller inte vara kvar på planen. Jag hittat en sida där det står mer tydligt om oacceptabelt beteende. Det gäller all klubborganiserad verksamhet; alltså även träning för IGP. Hundarna kan avvisas från området och det finns en särskild skyldighet att rapportera. Jag kopierar in några rader ifall någon vill läsa:

"Oacceptabelt beteende

Reglerna slår fast att hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisat ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.

Särskild rapporteringsskyldighet för domare och funktionärer

Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ovan. Det åligger arrangören att tillse att blanketten finns tillgänglig vid arrangemanget.

Exempel på funktionär är: bestyrelse, kommissarie, tjänstgörande veterinär, prov- eller tävlingsledare, ringsekreterare, instruktör samt funktionär vid prov."
SKKs grundregler | Svenska Kennelklubben
Återigen så är det väldigt mkt skyddsträning som är privat, all träning jag kört har varit privat tex - och då gäller ju inte heller det du postar.
Förutom de bitar som @inverterad och @Fetaost försökt förklara för dig alltså.

(Jag har fö en sån hund som skulle kunna få "oacceptabelt beteende" på plan i skyddet om han blivit feltränad, han har mkt aggression/försvarslusta i skyddet bara - han är KORAD och hur snäll som helst i övrigt. Så återigen, du läser in för mkt i det där.)
 
Återigen så är det väldigt mkt skyddsträning som är privat, all träning jag kört har varit privat tex - och då gäller ju inte heller det du postar.
Förutom de bitar som @inverterad och @Fetaost försökt förklara för dig alltså.

(Jag har fö en sån hund som skulle kunna få "oacceptabelt beteende" på plan i skyddet om han blivit feltränad, han har mkt aggression/försvarslusta i skyddet bara - han är KORAD och hur snäll som helst i övrigt. Så återigen, du läser in för mkt i det där.)

För att inte tala om alla helknäppa jyckar som tränar och tävlar. Jyckar man aldrig skulle vara ensam med i ett rum eller komma i närheten av ens barn eller djur, men ägaren har sån totalkoll.
Hade det varit mentalkrav så är det en del som aldrig fått gå i närheten av en skyddsplan.

@nilie , det handlar oändligt mycket mer om dressyr än om mentalitet.
 
Att förvägra vissa raser deltagande i kursverksamhet står i strid med alla de värderingar som SBK står för, och jag förstår inte alls hur det är relevant för diskussionen om skydds/IGP-träning.
Ja, det sistnämnda är ot. Dock kan det vinkla diskussionen om de olika inofficiella regler som finns på bhk runtom i Sverige. Man gör som man vill helt enkelt. Är det ok för en bhk att ha egna påhittade regler?
 
Ja, det sistnämnda är ot. Dock kan det vinkla diskussionen om de olika inofficiella regler som finns på bhk runtom i Sverige. Man gör som man vill helt enkelt. Är det ok för en bhk att ha egna påhittade regler?

Ska du träna skydd så funkar det inte som om du anmäler dig till en vanlig kurs där du har en instruktör.

I skydd är man en träningsgrupp. Till sin hjälp har man en figge som ställer upp gratis. Har man tur så finns någon form av instruktör som är en kunnig person i gruppen. Utöver det hjälper alla till för det krävs ofta en del folk på planen för varje ekipage.
Det är väl klart som korvspad att man inom gruppen sätter upp regler som passar gruppen?

Man betalar liksom inga kursavgifter där viss service ingår. Man betalar avgift och medlemsskap för att få ingå i SBKs regi.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund Jag har en kompis som har hundproblem, jag tänkte fråga om någon har tips på hur dom ska lösa dom. Min kompis har en hanhund, vit...
Svar
14
· Visningar
13 358
Senast: kamomillo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 860
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp