Skyddsträning och licens (utbruten)

nilie

Trådstartare
Precis som @Tuggben skrivit ovanför så får inte en hund ingripa hur som hellst.
Det är skillnad på vakthund och skyddshund.
En vakthund vaktar genom att varna och ställa ett hot.
En skyddshund avväpnar också.
För att träna skydd krävs licens som man får genom att först gå en kurs hos SBK.
Även en skyddstränad hund har hög retningströskel (om den är vettig) och det ska vara typ fara för liv innan man skickar sin hund på ett hot. En skyddshund ska inte aggera självmant lite hej vilt på vad som känns som hot. Den ska aggera på komando och ha lydnad och styrning.

Jag vet flera väktare och poliser som aldrig behövt sätta sina hundar i skarpt läge eftersom redan "vaktbeteendet" och ställandet varit fullt tillräckligt och avskräckande.

Så att köpa en hund som ska vakta OCH även skydda till sin gård behöver man inte om man inte är en typ stenrik kändis eller grovt kriminell.
Privatpersoner får inte träna en hund till skydd utan tillstånd. Vet inte varför du skriver om skyddshund eftersom det inte är aktuellt för en privatperson.

Däremot kan man känna sig trygg och uppleva ett skydd när hunden går emellan ägaren och angriparen. Hunden kan morra, visa tänderna och ställa sig upp på två ben mot inkräktaren. Om den spontant skulle hålla fast eller göra mer, tror jag inte man skulle bli åtalad om hunden reagerade i syftet att försvara mot en angripare. Så gjorde min familjs rottweiler vid något tillfälle. (skadade inte, men det andra). De flesta backar när en 60-kilos rottweilerhane går emellan och drar upp överkäken.

Jag håller med dig när du definierar en vakthund. Ställa ett hot ska då vara ett hot som upplevs som ett hot. Jag kallar inte en chihuahua som bjäbbar och blottar tänderna för en vakthund. En liten chihuahua väger ungefär som ett marsvin och då tror jag ett marsvin har starkare tänder eftersom de är gnagare.
 
Privatpersoner får inte träna en hund till skydd utan tillstånd. Vet inte varför du skriver om skyddshund eftersom det inte är aktuellt för en privatperson.

Däremot kan man känna sig trygg och uppleva ett skydd när hunden går emellan ägaren och angriparen. Hunden kan morra, visa tänderna och ställa sig upp på två ben mot inkräktaren. Om den spontant skulle hålla fast eller göra mer, tror jag inte man skulle bli åtalad om hunden reagerade i syftet att försvara mot en angripare. Så gjorde min familjs rottweiler vid något tillfälle. (skadade inte, men det andra). De flesta backar när en 60-kilos rottweilerhane går emellan och drar upp överkäken.

Jag håller med dig när du definierar en vakthund. Ställa ett hot ska då vara ett hot som upplevs som ett hot. Jag kallar inte en chihuahua som bjäbbar och blottar tänderna för en vakthund. En liten chihuahua väger ungefär som ett marsvin och då tror jag ett marsvin har starkare tänder eftersom de är gnagare.
Men läs rätt någon gång!
Man ska som privatperson ha licens genom SBK. Både jag och @Tuggben skriver detta.

Hur tror du sporten IPO går till om man inte får träna skydd? O_o

Jag har tränat skydd och haft skyddstränade hundar. Jag är privatperson.

Jag skriver om skyddshund för att du påstår att bara varna inte är vakt. Vilket det är.
 
Men läs rätt någon gång!
Man ska som privatperson ha licens genom SBK. Både jag och @Tuggben skriver detta.

Hur tror du sporten IPO går till om man inte får träna skydd?. O_o

Jag har tränat skydd och haft skyddstränade hundar. Jag är privatperson.
Läs igen! Du har tydligen svårt att förstå hur jag uttrycker mig. Jag skriver att en privatperson inte får träna skydd utan tillstånd. Tillstånd är en synonym till licens, tillståndsbevis, behörighetsbevis, rättighet mm Du skriver licens. Jag skriver tillstånd. Vi har skrivit varsitt ord med samma betydelse. Licens och tillstånd är synonymer. (synonymer = ord med samma el liknande betydelse).

Du har tränat skydd för att du har tillstånd att göra det = Du har licens.

Förstår du nu?
 
Läs igen! Du har tydligen svårt att förstå hur jag uttrycker mig. Jag skriver att en privatperson inte får träna skydd utan tillstånd. Tillstånd är en synonym till licens, tillståndsbevis, behörighetsbevis, rättighet mm Du skriver licens. Jag skriver tillstånd. Vi har skrivit varsitt ord med samma betydelse. Licens och tillstånd är synonymer. (synonymer = ord med samma el liknande betydelse).

Du har tränat skydd för att du har tillstånd att göra det = Du har licens.

Förstår du nu?
Det är en tävlingslicens, inte en träningslicens. Mondioring har av någon anledning träningslicens med dock men misstänker att du kan starta hunden (i träning alltså) utan licens - har inte lusläst deras regler.
Jag har kört en del skydd med min (en del grunder) utan att ha licens, gick teorin senare men har fortfarande inte skickat in papperna. Det är helt i sin ordning ändå om jag tränar i en grupp.
 
Schnauzer är väl inte en vakthund?
Jag aktiverar som sagt mer än gärna en hund (är inne på att skaffa kelpie igen i framtiden, t.ex), så länge jag trivs med mentaliteten.
Håller med dig här. Schnauzer är en sällskapshund som skäller när någon kommer. Den är inte mer avskräckande än din nuvarande hund som också gör det. Du funderar på riesenschnauzer. Alla är inte lika krävande. Ibland finns det någon vuxen hund till omplacering. Det kan vara bättre än en valp för då vet du hur den är. Lycka till i ditt sökande!
 
Läs igen! Du har tydligen svårt att förstå hur jag uttrycker mig. Jag skriver att en privatperson inte får träna skydd utan tillstånd. Tillstånd är en synonym till licens, tillståndsbevis, behörighetsbevis, rättighet mm Du skriver licens. Jag skriver tillstånd. Vi har skrivit varsitt ord med samma betydelse. Licens och tillstånd är synonymer. (synonymer = ord med samma el liknande betydelse).

Du har tränat skydd för att du har tillstånd att göra det = Du har licens.

Förstår du nu?
Nej, jag har inte svårt att först. Det är precis som @Wingates skriver.
Du kan stå hemma i trädgården och träna vilket rövsrskydd du vill på din hund utan att det är olagligt. Men då är det bara en tokig, feltränad hund och ingen skyddshund.

Vidare verkar du aldrig förstå att vilken hund som helst som kan skälla på oinbjudna och inte flyr från platsen vaktar. Allt från Chihuahua till den största monsterbest.
Om hunden är avskräckande eller inte till utseendet har inte med vaktbeteende att göra.

Du är väldigt svårbegriplig med vad du vill i dina inlägg. Har du inte märkt att du har kört fast med dina påståenden?
 
Det är en tävlingslicens, inte en träningslicens. Mondioring har av någon anledning träningslicens med dock men misstänker att du kan starta hunden (i träning alltså) utan licens - har inte lusläst deras regler.
Jag har kört en del skydd med min (en del grunder) utan att ha licens, gick teorin senare men har fortfarande inte skickat in papperna. Det är helt i sin ordning ändå om jag tränar i en grupp.
Ok. Jag läser att ingen får starta med att träna skydd utan att ha inventerats av skyddsansvarig. En del kriminella känner nog inte till de här reglerna. En del kallar det "buskträning" när de skyddstränar sin hund privat. Falkenbergs BHK skriver på sin sida längst ner med stora bokstäver. Klistrar in:

Viktigt att veta är att det finns inga civila personer som har befogenhet att använda en skyddshund i praktiken. Det har bara polisen, Försvarsmakten och väktarbolagen, de senare står under kontroll av myndighet.

Skyddsträning | Falkenbergs Brukshundklubb (falkenbergsbk.se)
 
Ok. Jag läser att ingen får starta med att träna skydd utan att ha inventerats av skyddsansvarig. En del kriminella känner nog inte till de här reglerna. En del kallar det "buskträning" när de skyddstränar sin hund privat. Falkenbergs BHK skriver på sin sida längst ner med stora bokstäver. Klistrar in:

Viktigt att veta är att det finns inga civila personer som har befogenhet att använda en skyddshund i praktiken. Det har bara polisen, Försvarsmakten och väktarbolagen, de senare står under kontroll av myndighet.

Skyddsträning | Falkenbergs Brukshundklubb (falkenbergsbk.se)
Det är ju klubbens egna regler..

Det är inte buskskydd om du tränar i en skyddsgrupp under sbk (eller liknande privat träning) oavsett om du har licens eller inte.
Tränar du "skydd" med outbildad figge, särskilt om du kör det mot "personskydd" är det däremot oseriöst.

Att använda en skyddshund i praktiken har inget med om du tränar sporten skydd eller inte.

Jag har koll på regler för tjänstehundar, umgås regelbundet med tjänstehundsförare och igpdomare.
 
Nej, jag har inte svårt att först. Det är precis som @Wingates skriver.
Du kan stå hemma i trädgården och träna vilket rövsrskydd du vill på din hund utan att det är olagligt. Men då är det bara en tokig, feltränad hund och ingen skyddshund.
Klistrar in vad som Falkenbergs BHK skriver på sin hemsida med stora bokstäver. Att träna en skyddshund likställer jag med att använda hunden.

Viktigt att veta är att det finns inga civila personer som har befogenhet att använda en skyddshund i praktiken. Det har bara polisen, Försvarsmakten och väktarbolagen, de senare står under kontroll av myndighet.​

 
Klistrar in vad som Falkenbergs BHK skriver på sin hemsida med stora bokstäver. Att träna en skyddshund likställer jag med att använda hunden.

Viktigt att veta är att det finns inga civila personer som har befogenhet att använda en skyddshund i praktiken. Det har bara polisen, Försvarsmakten och väktarbolagen, de senare står under kontroll av myndighet.​

Det är inte samma sak att använda en hund och att träna den.
 
Klistrar in vad som Falkenbergs BHK skriver på sin hemsida med stora bokstäver. Att träna en skyddshund likställer jag med att använda hunden.

Viktigt att veta är att det finns inga civila personer som har befogenhet att använda en skyddshund i praktiken. Det har bara polisen, Försvarsmakten och väktarbolagen, de senare står under kontroll av myndighet.​

Det märks att du inte har så stor erfarenhet av klubbverksamhet. Det är SBKs regler och ingen lag du hittar i Sveriges rikes lagbok ;)
 
Det är ju klubbens egna regler..

Det är inte buskskydd om du tränar i en skyddsgrupp under sbk (eller liknande privat träning) oavsett om du har licens eller inte.
Tränar du "skydd" med outbildad figge, särskilt om du kör det mot "personskydd" är det däremot oseriöst.

Att använda en skyddshund i praktiken har inget med om du tränar sporten skydd eller inte.

Jag har koll på regler för tjänstehundar, umgås regelbundet med tjänstehundsförare och igpdomare.
Det förstår jag att du får träna på BHK. Föraren och hunden har kontrollerats och fått godkänt. Man får inte träna med en mentalt dålig hund och det finns krav på hundföraren också.
Att träna privat är som jag uppfattat det att du inte får träna din brukshund hemma i din trädgård hur du vill och att du inte får uppmana din brukshund att agera t ex när du är ute och möter någon på gatan.
 
Det förstår jag att du får träna på BHK. Föraren och hunden har kontrollerats och fått godkänt. Man får inte träna med en mentalt dålig hund och det finns krav på hundföraren också.
Att träna privat är som jag uppfattat det att du inte får träna din brukshund hemma i din trädgård hur du vill och att du inte får uppmana din brukshund att agera t ex när du är ute och möter någon på gatan.
Jodå. Du får träna din hund hemma. Men du får inte bussa den på folk såklart.
Och det finns inga mentalkrav på din hund för att träna den i skydd på en klubb. Är det en seriös klubb, figge och tränare så kommer de dock inte vilja lägga tid på den.
 
Det förstår jag att du får träna på BHK. Föraren och hunden har kontrollerats och fått godkänt. Man får inte träna med en mentalt dålig hund och det finns krav på hundföraren också.
Att träna privat är som jag uppfattat det att du inte får träna din brukshund hemma i din trädgård hur du vill och att du inte får uppmana din brukshund att agera t ex när du är ute och möter någon på gatan.
Jag får gå hur mycket privata kurser jag vill med, och i princip all min träning själv har varit utanför sbk (men med utb figurant). Det är liksom vanligt att ett privat träningsgäng hyr in figge för träningshelg utan att en klubb är inblandad.

Jag får fö stå hur mkt jag vill och träna i trädgården med, men det är kanske inte så lämpligt eller seriöst.
Du har ingen koll på hur skydd som sport fungerar om du tror det har något att göra med att "använda i praktiken".
Att hetsa min hund på en främling ute är naturligtvis inte ok, men det är ju en helt annan sak än att träna skydd..
 
Det förstår jag att du får träna på BHK. Föraren och hunden har kontrollerats och fått godkänt. Man får inte träna med en mentalt dålig hund och det finns krav på hundföraren också.
Att träna privat är som jag uppfattat det att du inte får träna din brukshund hemma i din trädgård hur du vill och att du inte får uppmana din brukshund att agera t ex när du är ute och möter någon på gatan.

Man får, som civilperson, inte uppmana sin hund att agera när man är ute och möter någon på gatan oavsett om det är en brukshund eller inte och oavsett om den är tränad eller ej med ett undantag - nödvärn. Då kan man ha rätt att använda hunden som vilket vapen som helst, men naturligtvis gäller samma regler som vanligt vi nödvärn - inget oförsvarligt våld.

Att träna sin hund i trädgården får man göra precis hur mycket man vill, men man har ansvar för att ingen kommer till skada.
 
Det är inte samma sak att använda en hund och att träna den.
Ok. Du menar med använda att ge hunden order att attackera? För mig betyder ordet använda att man använder hunden till olika saker t ex att träna med den. Är använda en hund en speciell term inom skydd?
 
Ok. Du menar med använda att ge hunden order att attackera? För mig betyder ordet använda att man använder hunden till olika saker t ex att träna med den. Är använda en hund en speciell term inom skydd?
Att "använda i praktiken" menar med att använda i skyddet "i verkligheten" dvs i skarpt läge/på riktigt - inte i en träningssituation.
Det är alltså i praktiken som är de relevanta orden här.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 381
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund Jag har en kompis som har hundproblem, jag tänkte fråga om någon har tips på hur dom ska lösa dom. Min kompis har en hanhund, vit...
Svar
14
· Visningar
13 342
Senast: kamomillo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 834
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp