Skyddsväst

W

windy

Vad bör man tänka på när man köper skyddsväst? Kan man köpa begagnat? Vad betyder alla betäckningarna, klass 2, 3 eller vad de nu har för nummer? Vilken är bäst? :confused:
 
ok....
*klass 3... den "starkaste" av säkerhetsvästar...används av typ fälttävlansfolk...är ofta rätt stel...men d bättre och dyrare märkena brukar vara mjukare.
*klass 2...helt lagom för vanlig ridning...skyddar och är oftast mycke mjukare och mer följsam...

TIPS
* använd västen NÄRA kroppen..endast t-shirt under. ingen jacka eller tjock tröja för då skyddar den inte som den ska...
* se till att den passar ordentligt, sätt dig ner på en stol när du provar...tar den i bak så e den förstor och kommer att ta i i sadeln, åka upp och inte skydda som den ska...den får heller inte vara för kort fram...ska sluta precis under revbenen...
många av oss e olika långa fram och bak...om du oxå e sån så kolla om du kan få köpa en fram och en bakdel i olika strolekar...
* förvara den inte där d blir minus grader då skydds plattorna i fyser och kan spricka i fall du trillar av...d tar ett tag innan du värmer upp den med din kroppsvärme.
* d flesta västar e stela ibörjan och det är en vanesak...men fuska inte utan rid med västen varje gång...bäst e om du verkligen "svettas" in den...låter äckligt men d funkar...

Lycka till

:banana:Charlie :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
602
Senast: Cavallo
·
Utrustning Jag tänkte köpa en värmeväst som man laddar upp med usb. Men så blev jag osäker på om det kommer funka med en skydds/säkerhetsväst...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Frauk
·
Utrustning Jag funderar på att köpa en amerigosadel begagnat men lyckas inte googla mig till vad märkningen betyder. På övre raden står tumstorlek...
Svar
10
· Visningar
1 182
Mat Ska strax handla till en sallad. I receptet står 2 dl granatäpplekärnor. På ett ungefär hur många granatäpplen behöver jag köpa...
Svar
16
· Visningar
1 223
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp