Skygg häst utomhus

YamiMalik

Trådstartare
Skulle behöva lite tips och motivation! 🙂
Jag har en 4 åring som rids i paddocken i alla gångarter men ligger lite efter i utbildningen.
Jag skulle vilja kunna ta långa promenader med henne utanför gården så att hon får miljöträning.
Men de få gångerna jag har testat så har hon blivit väldigt hispig ute, och då har vi ändå haft sällskap av två andra hästar.
Nu till mitt problem, det är väldigt sällan jag kan få sällskap med ut och jag vill ju kunna promenera med henne ensam, hon kommer ju inte heller lära sig om vi bara håller oss på banan/ ridhuset :/
Vi måste även gå en liten bit på en bilväg för att komma någonstans.. 😑

Så vad är era bästa tips?
Är det bara att fortsätta försöka?
Vad ska jag göra när hon kastar sig och börjar sparka bakut?

Hon är nervig, lättskrämd och med Stora reaktioner! 😅

Bomba mig med motivation och idéer!
 
Tränsa hästen och ha den i longeringslina. Handskar på. Tappa inte den. Lycka till :D
Haha, nej men det är bara att träna på, med små steg. Beta hästen utanför stallområdet. Jag själv föredrar fkt att inte ha sällskap till bebisarna för då lägger de sin tillit till människan istället för sina hästkompisar.
Du själv ska vara lugn och trygg, försök att inte själv leta reaktioner och som sagt ha den i träns och longerlina. Belöna när den inte kastar sig och säg nej när den håller på. Hästar är inte dumma, de lär sig snabbt. Människorna är värre...
 
Utöka radien, du måste inte gå långpromenad i början.
Ta korta promenader och ta det därifrån. Det kanske blir superduperkorta svängar första tiden men det gör ju ingenting. Du måste inte gå iväg hemifrån heller utan bara på andra ställen än på ridbanan.

Sen,städa inte undan på hemmaplan, menat att gå inte omvägar eller sopa undan sånt som man tror hästen kan reagera på, ta det som ett tillfälle till träning istället.
Har en balplast slitit sej och ligger ivägen på väg till ridbanan eller hagen, låt den ligga och gå förbi/över/rör på den. Typ så.
Det gör också att man lär sej hur hästen reagerar och hästen lär sej hur människan reagerar och kan börja lita på den och så tränar man både sej själv och hästen utan större ansträngning.
 
Träna den på hemmaplan först. Lägg ut läskiga saker på ridbanan och gå med hästen där och vänj den vid lite allt möjligt på en säker plats först. Presenningar, balplast osv googla och du kan säkert hitta fler idéer på miljöträning på hemmaplan.
 
Träna när hästen är trött.
Dvs passa på att gå en sväng när du har ridit. Eller så longerar du den ordentligt innan. Blir den av med överskottsenergin kommer den söker vara lugnare också 😊
 
Skulle behöva lite tips och motivation! 🙂
Jag har en 4 åring som rids i paddocken i alla gångarter men ligger lite efter i utbildningen.
Jag skulle vilja kunna ta långa promenader med henne utanför gården så att hon får miljöträning.
Men de få gångerna jag har testat så har hon blivit väldigt hispig ute, och då har vi ändå haft sällskap av två andra hästar.
Nu till mitt problem, det är väldigt sällan jag kan få sällskap med ut och jag vill ju kunna promenera med henne ensam, hon kommer ju inte heller lära sig om vi bara håller oss på banan/ ridhuset :/
Vi måste även gå en liten bit på en bilväg för att komma någonstans.. 😑

Så vad är era bästa tips?
Är det bara att fortsätta försöka?
Vad ska jag göra när hon kastar sig och börjar sparka bakut?

Hon är nervig, lättskrämd och med Stora reaktioner! 😅

Bomba mig med motivation och idéer!


Träna på hemmaplan först så att hästen får se nya saker i trygg miljö. Lägg ut en presenning i manegen och träna på att gå nära, kanske kliva på / stå på. Häng upp en jacka i ett hörn och träna på att gå fram och titta på den. Ha en pilatesboll i magenen, ballonger, ett paraply... ja du fattar. Du kan hitta på en massa saker hemma så hon får träna på rädsleövervinning på ett tryggt sätt där du kan hjälpa henne.

Går hagarna bredvid vägen? En smart sätt att göra dem lite mer vana vid bilar och bussar är att de får gå bredvid bilväg ett tag. I hagen så kan de ju "fly" en bit också, och sedan lugna sig.

Ta gärna promenader utanför stallet också, men då kortare rundor som utökas allteftersom. Börjar hon slå bakut och kasta sig undan så har det gått för långt och hon klarar inte ut situationen. Ha handskar, och gå lugnt, låt henne titta på allting och försöka att träna bort en del av explosiviteten redan hemmavid.

Tips, hitta på nåt lugnare till att börja med kanske. :D
 
Tränsa hästen och ha den i longeringslina. Handskar på. Tappa inte den. Lycka till :D
Haha, nej men det är bara att träna på, med små steg. Beta hästen utanför stallområdet. Jag själv föredrar fkt att inte ha sällskap till bebisarna för då lägger de sin tillit till människan istället för sina hästkompisar.
Du själv ska vara lugn och trygg, försök att inte själv leta reaktioner och som sagt ha den i träns och longerlina. Belöna när den inte kastar sig och säg nej när den håller på. Hästar är inte dumma, de lär sig snabbt. Människorna är värre...

Alltid träns, longerlina, handskar och hjälm 😜
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att bara gå en bit och sedan stanna och beta, så det testade vi i måndags 🙂👍
 
Jag tycker absolut att du ska ha sällskap på utfärder. Hästarna lär varandra. Skulle aldrig gå ut på en trafikerad väg ensam med en häst som sparkar bakut.

Lite så jag också känner 😕 Just trafikerad väg och hennes bakut sparkar gör att jag inte riktigt kommer någonstans eftersom jag inte vill gå ut utan sällskap.
 
Utöka radien, du måste inte gå långpromenad i början.
Ta korta promenader och ta det därifrån. Det kanske blir superduperkorta svängar första tiden men det gör ju ingenting. Du måste inte gå iväg hemifrån heller utan bara på andra ställen än på ridbanan.

Sen,städa inte undan på hemmaplan, menat att gå inte omvägar eller sopa undan sånt som man tror hästen kan reagera på, ta det som ett tillfälle till träning istället.
Har en balplast slitit sej och ligger ivägen på väg till ridbanan eller hagen, låt den ligga och gå förbi/över/rör på den. Typ så.
Det gör också att man lär sej hur hästen reagerar och hästen lär sej hur människan reagerar och kan börja lita på den och så tränar man både sej själv och hästen utan större ansträngning.

Än så länge har det bara blivit väldigt korta promenader 😛 Mycket pga den där dumma bilvägen som vi måste gå på... 😑
Lite sånt håller vi på med just nu, "läskiga" saker på hemmaplan.
 
Träna den på hemmaplan först. Lägg ut läskiga saker på ridbanan och gå med hästen där och vänj den vid lite allt möjligt på en säker plats först. Presenningar, balplast osv googla och du kan säkert hitta fler idéer på miljöträning på hemmaplan.

Vi håller på med en hel del sånt just nu 🙂👍
 
Träna på hemmaplan först så att hästen får se nya saker i trygg miljö. Lägg ut en presenning i manegen och träna på att gå nära, kanske kliva på / stå på. Häng upp en jacka i ett hörn och träna på att gå fram och titta på den. Ha en pilatesboll i magenen, ballonger, ett paraply... ja du fattar. Du kan hitta på en massa saker hemma så hon får träna på rädsleövervinning på ett tryggt sätt där du kan hjälpa henne.

Går hagarna bredvid vägen? En smart sätt att göra dem lite mer vana vid bilar och bussar är att de får gå bredvid bilväg ett tag. I hagen så kan de ju "fly" en bit också, och sedan lugna sig.

Ta gärna promenader utanför stallet också, men då kortare rundor som utökas allteftersom. Börjar hon slå bakut och kasta sig undan så har det gått för långt och hon klarar inte ut situationen. Ha handskar, och gå lugnt, låt henne titta på allting och försöka att träna bort en del av explosiviteten redan hemmavid.

Tips, hitta på nåt lugnare till att börja med kanske. :D

Vi håller på med lite sånt just nu 🙂
Hur tycker du jag kan hjälpa henne på bästa sätt när saker är läskiga?

Hennes hage går faktiskt precis bredvid bilvägen, så hon känns ändå skapligt orädd på bilvägen.
Det är när vi har lämnat den hon exploderar, men det som gör att jag inte kommer någonstans är för att jag inte vågar gå ensam på bilvägen i fall att hon skulle börja sparka bakut... 😕

Får helt enkelt börja träna mycket mer med läskiga saker hemma 😛
 
Vi håller på med lite sånt just nu 🙂
Hur tycker du jag kan hjälpa henne på bästa sätt när saker är läskiga?

Hennes hage går faktiskt precis bredvid bilvägen, så hon känns ändå skapligt orädd på bilvägen.
Det är när vi har lämnat den hon exploderar, men det som gör att jag inte kommer någonstans är för att jag inte vågar gå ensam på bilvägen i fall att hon skulle börja sparka bakut... 😕

Får helt enkelt börja träna mycket mer med läskiga saker hemma 😛


De blir inte helt trafiksäkra av att ha hagen bredvid, men de får oftare höra ljuden och se bilar - så viss tillvänjning sker.

Träna på läskiga saker är bra, hjälp henne hitta en strategi för att hantera rädslan. Hon kommer att fortsätta bli rädd även senare i livet, men man kan minska explosiviteten.

Utsätt henne inte för mer än hon klarar av, du vill ju att hon ska lära sig att titta, andas och tagga ned. Hon ska inte lära sig att man flyr undan otäcka saker genom att sparka - lyckas hon med det ett par gånger så har hon hittat ett beteendemönster som vi inte vill ha.

Jag läste faktiskt om en kvinna som skvallertränade sin häst som metod att hantera otäcka saker, vilket jag inte sett förut. Men det är ju en variant att testa kanske. :D

Westernfolket brukar annars hålla på med en del sånthär, så se om du fler tips där.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp