Skyggis som kissar...*långt*

EmmaW

Trådstartare
Jag hämtade i december hem två kattungar ur en snödriva hos en tant ute i skogen. Dom var totalt 3 stycken men en annan tjej tog den tredje (inte jag som bestämt). Dom var då ca 6-7 veckor gamla och knappt hanterade. Hanen var hur social och trevlig som helst när dom kom hit han och han har nu fått ett nytt hem som han fungerar fint i :D Honan är en helt annan femma...
Honan var väldigt skygg redan innan och vid infångandet, att hon sen råkade av misstag fastna med tassen vid infångandet underlättade knappast men inga fysiska skador uppstod i alla fall. Hon har nu bott här ett par månader, tanken var att socialicera henne och att ge henne ett nytt hem sen men jag får nog glömma den tanken...
Hon är skygg fortfarande, söker kontakt men vill inte att man tar i henne alls. Hon är gärna i närheten men gömmer sig vid hastiga rörelser osv. Själva socialiceringen löser sig på sikt, jag har sett och varit med om det förrut men hon går upp på nätterna och kissar i sängen jag sover. Hon sätter sig och kissar på täcket där jag ligger och har gjort det sen knappt en månad efter hon kom:( Hon får nu sen en tid tillbaka Zylkene som fungerade ett tag men nu har hon börjat igen. Jag använder även Feliway i väggutagen, har satt ut fler kattlådor. Hemmet är lugnt, jag leker med henne varje dag och hon har fri tillgång på foder, hon verkar ändå trivas men ändå fortsätter hon, och hon kissar då överallt i sängen, på mig osv:yuck:. Nu upptäckte jag även att hon satt sig i soffan häromdagen och dit kan jag inte stänga dörren som till sovrummet. Hon får även P-piller efter sitt första löp för det verkade förvirra henne och göra henne osäker och tanken är att hon ska kastreras så snart som möjligt men vet ville gärna vänta lite och se om hon kunde bli lite mera lugn och social först vilket jag är helt med på. Hon är kollad för uvi och hade det inte.
Så... någon som har lyckat lösa sånt här? hur gjorde ni? tips och råd önskas för det börjar bli rätt jobbigt här hemma nu..
 
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

Svårt läge men jag hade satsat på kastration så snart som möjligt i alla fall.
 
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

Jo jag tänker på det med, dock fanns ju problemet långt innan hon blev könsmogen så jag har svårt att tro att det skulle lösa allt...Hon är ju igentligen inte heller riktigt hanterbar då hon attackerar om någon annan än jag försöker hantera henne. Hon var likadan mot mig förr men nu får jag ta upp henne om jag lägger en handuk över henne som jag lyfter upp henne i. Hon går alltså inte att närma sig med händerna på något vis alls utan attack om någon annan skulle försöka dvs vet eller liknande.
 
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

Vad du först och främst behöver ta reda på är om hon kissar i sängen och soffan för att hon inte vill kissa på lådan eller om det handlar om att sprida sin lukt. Det är oftast någon av de sakerna det handlar om. Har du tur är det en så enkel sak som att det är något hon inte gillar med lådan (placeringen, ströet, hygienen osv.). Har du otur handlar det om att hon sprider sin lukt för att skapa trygghet. Katter blir tryggare när de känner sin egen lukt så om de av någon anledning känner sig otrygg tenderar de att börja sprida sin lukt mha urin.

Är det stora pölar är det mer troligt att det handlar om en aversion mot kattlådan (eller att hon helt enkelt gillar sängen och soffan mer) än att hon försöker sätta in lukt.

För att rengöra kisställena kan du använda Urine off. Det innehåller dels enzymer som bryter ner doftmolekylerna i urinen men även feromoner för att förhindra katten att kissa där igen. Funkar ypperligt.

Sedan skulle jag kastrera så fort som möjligt eftersom kastrerade katter i regel blir lugnare och mindre "hormonella" vilket kan underlätta för att hantera sådana här problem.
 
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

Börja med det enklaste: Se över lådsituationen.

Hur många lådor har du?
Vilken typ av lådor är det? Stora, små, med huv, med lucka?
Var är lådorna placerade?
Vilken typ av kattsand är det i lådorna? Märke och sort.
Hur tjockt lager av kattsand är det?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
 
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

Alla dessa standardfrågor om lådorna har jag redan ställt mig själv och inget har ändrats. och det funkar ett par dagar här och där ibland upp till en vecka. Lådan i badrummet är gigantisk, en sk sängförvaringslåda i plast. hon har tom en kattlåda under sängen mfl. alla rensas regelbundet och inget ändras. jag har olika varianter och hon använder allihopa oavsett sand i botten.
Jag finner inte logiken i att hon går upp och sätter sig på mig tex på min rygg (ja jag sover djupt:D)och kissar på nätterna. Det känns inte "normalt" ens för en katt som har en kissa inneproblematik. Jag kan heller inte utesluta att det kan ha hänt något innan hon hämtades/vid födelse som kan förklara varför hon är som hon är, men inte heller nåt jag kan ta reda på tyvärr.
 
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

En vanlig missuppfattning är att missnöje med lådsituationen måste bero på att något har ändrats, eller att katten ska vägra använda den helt ifall lådsituationen inte gillas. Återigen:

Hur många lådor har du?
Vilken typ av lådor är det? Stora, små, med huv, med lucka?
Var är lådorna placerade?
Vilken typ av kattsand är det i lådorna? Märke och sort.
Hur tjockt lager av kattsand är det?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
 
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

En vanlig missuppfattning är att missnöje med lådsituationen måste bero på att något har ändrats, eller att katten ska vägra använda den helt ifall lådsituationen inte gillas. Återigen:

Hur många lådor har du? 3

Vilken typ av lådor är det? Stora, små, med huv, med lucka?3 stora varav en jättestor i badrummet. ingen med huv, hon går inte in dom, dock vill hon ha den i sovrummet under sängen för annars vill hon inte använda den.

Var är lådorna placerade? sovrum, badrum, vardagsrum.

Vilken typ av kattsand är det i lådorna? Märke och sort. klumpe klumbildande kattsand. testat andra men det gick inget bra. hon verkar bli stressad vid byte av kattsanden.

Hur tjockt lager av kattsand är det?ca 8 cm kanske, har testat att ha lite mindre och testat att ha mer. ingen skillnad.

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?]Dagligen, har även testat att lämna kvar lite för att se om hon inte vill ha det "helt" rent men ingen skillnad.[/QUOTE
 
Senast ändrad:
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

Vet inte hur du ska göra för att få bort problemet, men jag vill berätta att jag först gav min kisse p-piller och att hon fick livmoderinflammation av det. Så det blev kastrering snarast.

Nu började min iofs kissa inne efter kastrationen, men slutade snart med det igen. Fast jag har hört om flera fall där innekissande katter slutar efter kastration, så jag håller tummarna!
 
Sv: Skyggis som kissar...*långt*

Ingen som har erfarenhet att dela med sig av? Nåt tips eller råd?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 387
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 180
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp