Bukefalos 28 år!

Skygglappar?

lil-sis

Trådstartare
Använder ni skygglappar?
Varför?
Varför inte?

Båda mina är inkörda utan. När vi var iväg i juli så tyckte AE att vi skulle ha skygglappar, igår använde vi det och då var det inte alls lika självklart.

Finns det nåt tillfälle då man måste ha det?
 
Sv: Skygglappar?

Jag använder aldrig skygglappar. Provade en gång på min häst och han blev helt hispig av att inte kunna se. Möjligt att han hade vant sig, men jag tyckte inte att det verkade värt mödan.

Hästen har tävlat 10 år på travet tidigare, men vet inte hur hans huvudlag såg ut då.
 
Sv: Skygglappar?

Stallchefen kör alltid med skygglappar, så när vi började låta lillpjatten gå som handhäst fick hon ha lappade huvudlag.
Ingen av hästarna har huvudlag utan lappar så jag vet inte hur de skulle bete sig framför vagnen i en sådan situation.
 
Sv: Skygglappar?

Körde in utan lappar, jag vill att hästen ska se så mycket som möjligt vid inkörning. Jag inbillar mig att de blir bättre inkörda då. Jag har inga belägg alls för att det skulle vara sant.

Sedan har jag kört in med lappar.

Jag har skygglappar i dressyr och precision eftersom jag tycker att det är snyggast att ha lappar i dressyren, och således måste jag ha det i precisionen också.

I maraton är vi utan eftersom han är en hejare på att hjälpa till och gärna är med med synen.

Jag har dock inte känt någon som helst skillnad på min häst med eller utan lappar utom möjligen i maraton. Men jag vet att det finns hästar som jobbar både bättre och sämre med lappar.
 
Sv: Skygglappar?

Jag kör för det mesta par/fyrspann med och enbet utan... Har inte upplevt att mina hästar beter sig olika, förutom en som hade gått på travet och tolkade ALLT som att jag begärde upploppsfart, så henne hade jag lappar på ett tag för att hon inte skulle dra iväg i 120 så fort jag rörde lite på pisken... Men när hon väl lärt sig att svara på förhållningar och att pisken kunde betyda annat än att öka så går det lika bra utan.

Att jag använder skygglappar vid spannkörning är dels för att jag vill kunna peta med pisken på den ena utan att andra reagerar och att skygglapparna på stånghästarna hjälper till att hålla förlöpartömmen borta från ögonen.
 
Senast ändrad:
Sv: Skygglappar?

Testade skygglappar på mitt shettispar, de blev helgalna! Körde femton meter, sen spände jag av fort som attan! Taktade och slängde med huvuden och stegrade till och med sig:nailbiting:

Tror inte det hade varit helt omöjligt att lära dom acceptera skygglappar, med väldigt mycket tålamod, men jag håller mig nog till vanliga träns...

Finns väl inget krav på skygglappar vad jag vet, eller?
 
Sv: Skygglappar?

Jag har alltid kört mina ponny utan skygglappar. Yngsta ponnyn testade jag med lappar men hon blev bakskygg av dem så de åkte av lika snabbt.
Har dock funderat på om jag skulle ha lappar på "mellanponnyn" då vi tränar dressyr, detta pga att hon lägger i överväxeln så fort jag rör pisken. Jag skulle vilja att hon inte tolkade all "kommunikation" med pisken som "full gas framåt" utan mer att "flytta lite hit eller dit, vad matte pekar med pisken".
Men, ngt inom mig säger att det inte kommer att göra ngn skillnad, förmodligen därför jag drar mig för att testa lapparna på henne :)
 
Sv: Skygglappar?

Har dock funderat på om jag skulle ha lappar på "mellanponnyn" då vi tränar dressyr, detta pga att hon lägger i överväxeln så fort jag rör pisken. Jag skulle vilja att hon inte tolkade all "kommunikation" med pisken som "full gas framåt" utan mer att "flytta lite hit eller dit, vad matte pekar med pisken".
Men, ngt inom mig säger att det inte kommer att göra ngn skillnad, förmodligen därför jag drar mig för att testa lapparna på henne :)

På min sån funkade skygglapparna bra och numera är hon inte alls lika stressad av pisken.
 
Sv: Skygglappar?

Min ponny lägger också in överväxeln så fort jag tar fram pisken, men om jag kör med skygglappar kan jag använda den som det är tänkt utan att han ökar farten.
 
Sv: Skygglappar?

Det låter ju faktiskt som om det är värt att testa dårå, om både du & Speciella_tina upplever samma sak :)
 
Sv: Skygglappar?

Det är ofta så att man kan behöva gå tillbaka i utbildningen när man börjar köra med lappar. Precis som med ett helt nytt bett kan hästen reagera ganska häftigt.

Det var därför jag skrev att jag sedan körde in med lappar för det blir nästan så. Min, som aldrig reagerar på något, blev väldigt orolig de första gångerna jag körde med lappar. Lite bakskygg, drog in rumpen när det kom mopeder etc.
Han vande sig dock väldigt snabbt.

Det kan vara idé att var på volten de första gångerna och tömköra istället för att ha vagn bakom.

Givetvis kan det var tvärtom också.....har man kört in med lappar så kan reaktionen bli en helt annan utan lappar.
 
Sv: Skygglappar?

Nordsvensken har aldrig haft skygglappar, inte shettisen heller, fjordingen däremot har det alltid vid körning utom när hon har gått med föl vid sidan.
Hon blir mycket mer fokuserad framåt och tittar inte på allt annat utan lyssnar på kusken i stället.
Hon var inkörd med skygglappar också och är 22 år gammal så jag planerar inte att ta av dem, då hon funkar så bra med så jag ser inget behov :)
 
Sv: Skygglappar?

Drar liv i träden.
Måste man ha skygglappar vid tävling alltså?

Jag har i kört in min utan och vill helst inte ha, anser att det är bättre utan min häst vill jag ska kunna se och hon är inte rädd eller så av sig.
 
Sv: Skygglappar?

Enda gången jag har haft skygglappar är till gaffelhästen i tandem, detta på grund av att tömsättningen medför en risk att förlöpartömmen kan komma mot ögat. Jag hade dock halvstängda lappar för att inte störa synen mer än nödvändigt.

Vad gäller det estetiska så tycker jag att ett hästöga är tusen gånger vackrare än en bit läder.

Jag kan förstå att man har skygglappar om man verkligen har en häst som skyggar eller stressar för pisken.
 
Sv: Skygglappar?

Enda gången jag har haft skygglappar är till gaffelhästen i tandem, detta på grund av att tömsättningen medför en risk att förlöpartömmen kan komma mot ögat. Jag hade dock halvstängda lappar för att inte störa synen mer än nödvändigt.

Vad gäller det estetiska så tycker jag att ett hästöga är tusen gånger vackrare än en bit läder.

Jag kan förstå att man har skygglappar om man verkligen har en häst som skyggar eller stressar för pisken.


Håller med visst kan de vara snyggt med snygga skygglappa till typ brölopskörning men det är en sådanlien detlj i de stora hela så det gör inget att den inte finns där=)

Jag vill att min häst ska kunna se sig om, hon blir sällan väldigt sällan rädd för saker och blir hon de reagerar hon knappt ens.
Jag vill att hon ska kunna se när jag tar fram pisken för då blir hon lite piggare..
Ska väl säga att min häst inte är av naturen en pigg häst, så varje ökad hastighet jag kan få är man nöjd med hehe.
 
Jag använder skygglappar på min skuttiga ponny men endast kör vi kör i dagsljus:p När det är mörkt verkar hon behöva se mer och funkar då bättre på vanligt huvudlag.
 
Jag varierar :)
Gulligast var när min shettis trodde man kunde bli av med skygglapparna om man backade :D Han backade massor...
 
Jag har skygglappar på min gaffelhäst när vi kör tandem. Då är det inte kul utan skygglappar då tömmen hamnar i ögat på henne.
Annars kör jag utan lappar.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska leta efter ett hotell en vecka och har alltid använt booking.com utan några problem, men den senaste tiden har klagomålen...
Svar
10
· Visningar
714
Senast: Tuvstarr
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 009
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
863
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 491
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • När ska man byta bil?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färsk/frystorkat foder
  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp