Bukefalos 28 år!

Skygglappar

_Runaway_

Trådstartare
Vi har tänkt köra in pållen nästa vår/sommar. Han är mycket tömkörd och är trygg med det. Men jag har en fråga om skygglappar. Hästan ifråga ÄR för det mesta lugn i trafiken, men kan lätt känna sig lite trängd om det kommer flera bilar på raken (landsväg, typ 1½fil bred) Så tror jag jag läste/hörde på tv ( :confused: ) att skygglappar oftast lugnar ner hästarna i trfiken? Är det så? Eller varför har man dom annars?
 
Sv: Skygglappar

min egna erfarenhet med skygglappar o trafik är att MINA två som gått med skygglappar ibland blev mer nervösa av att inte se vad det är som låter bakom dem...men på vissa hästar (de dumma? ) ska det funka att lura dem :) De två hästarna är som filbunkar annars. Så jag kör bara med skyggisar på ridbanan o dyl för att träna.

/jenny
 
Sv: Skygglappar

Finns tidigare trådar i ämnet.
Själv använder jag inte lappar på mina hästar, eftersom jag anser det bättre att hästarna är medvetna om, vad som händer omkring dom.

LIA
 
Sv: Skygglappar

LIA skrev:
Finns tidigare trådar i ämnet.
Själv använder jag inte lappar på mina hästar, eftersom jag anser det bättre att hästarna är medvetna om, vad som händer omkring dom.

LIA
Testade helstängt på min idag för första gången, just av motsatt anledning- hon ska inte vara så VÄLDIGT medveten om omgivningen.. :angel:
 
Sv: Skygglappar

Testade helstängt på min idag för första gången, just av motsatt anledning- hon ska inte vara så VÄLDIGT medveten om omgivningen..
Jag vet, vi har olika åsikt om hästarnas förmåga. Och våra egna! :o

LIA
 
Sv: Skygglappar

_Runaway_ skrev:
Menar du att hon annars brukar vara hispig/tittig? Blev hon lugnare av lapparna?
Njea.. hon har alltid gått med öppet, men jag såg lite sent att jag var inne o kladdade på körning :o
Vi testade helstängt för att se om hon kan tävla på det... Hemma kommer jag köra med öppet, har alltid gjort och kommer förmodligen alltid göra så länge det är möjligt :D
Men ja, de brukar kunna lugna ner sig med stängt huvudlag om de är tittiga..
 
Sv: Skygglappar

LIA skrev:
Jag vet, vi har olika åsikt om hästarnas förmåga. Och våra egna! :o

LIA
Hon ska tävla på helstängt, hemma kör vi med öppet som vanligt.
Hon har en tendens att bli lite över ambitiös och galoppera i starten, när de stora hästarna med de långa benen får upp farten fortare än hon ;) Hennes förmåga är det inget fel på, snarare hennes humör :smirk:
 
Sv: Skygglappar

Humelibumlan skrev:
Hon ska tävla på helstängt, hemma kör vi med öppet som vanligt.
Hon har en tendens att bli lite över ambitiös och galoppera i starten, när de stora hästarna med de långa benen får upp farten fortare än hon ;) Hennes förmåga är det inget fel på, snarare hennes humör :smirk:

Det är väl kul att kraken är start snabb?
 

Liknande trådar

Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 223
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 048
Senast: Angel
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 469
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp