Skyldig att ta bort skiten?

K

knoppan

Finns det någon lag som säger att man ska plocka bort hästbajs från vägen?
Jag brukar sparka ner det i närmsta dike om det är utanför någons hus, och ngn enstaka gång har jag även tagit bilen efteråt med hink och skyffel, om hästen bajsat på väldigt olämplig plats, som parkeringen utanför kyrkan. :angel:
Men t.ex. på en lång grusväg, med flera kilometer mellan husen tycker jag inte att det känns nödvändigt, så där får det ligga där det landade.
Nu har jag fått en del kritik, en del vill att jag ska ta bilen och åka för att plocka upp varje gång jag varit ute med häst :eek: . Att sparka ner det i diket är inte tillräckligt. Är det verkligen rimligt?
Finns det några bestämmelser kring detta? Var finns dom isåfall? :confused:
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Bah, tycker jag låter synnerligen fånigt. Det där med att åka och plocka upp hästskiten från grusvägen mitt inne i skogen. Den är ju borta efter några regn. Men plocka vid kyrkan är ju förståss bra att du gör

Själv skulle jag inte ens kunna åka ut med bilen och plocka upp hästskit varesig den hamnat vid kyrkan eller på skogsvägen. Så jag får undvika att rida där det är katastrof ifall hästskiten bara sparkas ner i diket.
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Vi sparkar ner skiten i diket om vi rider där det brukar vara människor, men ute i skogen och på vanliga grusvägar gör vi det inte. En gång när vi red i ett bostadsområde där det inte fanns nåt dike så plockade vi senare upp skiten med hink å spade :p
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Har upplevt det där förra året, red på en landsväg och hästen gjorde sitt behov på vägen. Jag lät det ligga då det är som sagt en landsväg med skog runt omkring. Plötsligt så kom bonden som bor en bit ifrån denna vägen (han hade sett att hästen sket ifrån sitt fönster), skrek till mig att jag var tvungen att plocka upp skiten :eek: Hallå, en landsväg lixom. Kan säga det att han fick fingret och en elak blick ifrån mig. PS: Detta var ingen privat väg utan en offenlig väg. Men men sådan är ju jag då, finns ju ingen affär som säljer bajs påsar till hästskit, så hur i H/(&/&/&ete skall jag då plocka upp skiten?
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Du spänner fast en grep på ryggen såklart, bara att hoppa av och mocka om en olyckas inträffar ;) :D
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Notorius skrev:
Du spänner fast en grep på ryggen såklart, bara att hoppa av och mocka om en olyckas inträffar ;) :D

Att jag inte tänkte på det + ha med mig en sopsäck så att jag kan ta med mig skiten också ;) :D
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Du får ha med dig en ica-kasse nerproppad i stöveln och sen hoppas att det kommer en soptunna längs landsvägen :rofl:
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Vi bor på landet och rider ofta på den allmäna asfalterade vägen. Hästarna gör sina behov oftast på ett speciellt ställe, och ibland får man kommentarer från såna man känner lite såsom: "ja jag såg att du vart ute och ridit idag, ni lämnar spår efter er." och mellan meningarna vill de att man ska ta bort det för det kan fastna på däcken *suck* Typ..

Men min kommentar brukar vara:
"vi bor på landet och då får man tåla sånt".:D

Så bor man på landet får man finna sig i att man kan få köra om en häst på vägen eller hitta en hög på väggrenen, och bilarna åker heller inte så långt ut i kanten att de kör över högarna heller.... ;) Men det nämns ju aldrig! :smirk: Skulle jag rida in i byn skulle jag däremot peta bort om det blev nån hög. Men inte på allmäna vägen inte..så mycket får de allt tåla!

(För att inte tala om när bönderna kör ut koskit på åkrarna, oftast tappar de en hel del på vägen och traktordäcken ser ut som de är gjorda av skit, men med två såna sdäckpår på vägen och tappad koskit över större delen av vägen i några kilometer, det är ingen som bryr sej om :mad: )
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Det verkar som att vi tänker likadant allihop, skönt! :bow:
Det vore bara så mycket enklare om jag kunde svara alla gnällspikar att jag inte alls är skyldig att plocka upp. Att det fanns nå´n nedskriven bestämmelse som jag kunde kopiera och visa dem som klagar. Frågan är bara vilken myndighet som har hand om såna saker, frågade på vägverket, men dom bara skrattade och tog inte frågan på allvar. :mad:
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

:rofl:
Hera skrev:
Du får ha med dig en ica-kasse nerproppad i stöveln och sen hoppas att det kommer en soptunna längs landsvägen :rofl:
Ska nog ta patent på världens första "bajs-påse" till häst - :idea: :rofl: :rofl:
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Enligt en arg insändarskribent i en tidning (för nåt år sen), skulle varje ryttare ta med sig en "liten spade" och en påse att lägga skiten i. Påsen skulle man sedan hänga i bettringarna(!) när den var full...
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Det finns INGEN lag som säger att man MÅSTE ta upp efter hästen.

Du behöver endast ta upp efter hästen om du ex kör turister en speciell runda flera gångern eller varje dag. Och då endast inom tätbebyggt område.

Men om man bara rider privat samma runda varje dag så behöver man inte ta upp efter hästen.
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Magnum skrev:
(För att inte tala om när bönderna kör ut koskit på åkrarna, oftast tappar de en hel del på vägen och traktordäcken ser ut som de är gjorda av skit, men med två såna sdäckpår på vägen och tappad koskit över större delen av vägen i några kilometer, det är ingen som bryr sej om :mad: )
Bullshit att folk inte gnäller. De gnäller då också vill jag lova! Ringer gärna polisen eller kommunen.
Är det mycket som bonden drar upp från åkern så får man vackert ta lastaren och skrapa vägen och ev sopa lite MEN då är det större mängder än en hästskit. :angel: Men man måste inte göra det direkt utan kan sätta upp en skylt så länge. :devil:
Jag sparkar en hästskit åt sidan om den hamnar hemskt olämpligt men det är inte särskilt ofta. (Kör en del med min nordsvensk så det händer ibland.)
Rent juridiskt så har vi lagen på vår sida MEN ibland ska man ju bo granne med gnällspiken ett tag så då får man kanske vara lite "snäll".
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Annars får du vell göra som jag tror det är Wien som hästarna har påse hänger bakom arslet så att skiten hamnar i den....
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Mitra skrev:
Det finns INGEN lag som säger att man MÅSTE ta upp efter hästen.

Du behöver endast ta upp efter hästen om du ex kör turister en speciell runda flera gångern eller varje dag. Och då endast inom tätbebyggt område.

Men om man bara rider privat samma runda varje dag så behöver man inte ta upp efter hästen.
Vad bra! :bow:
Var finns dessa bestämmelser? Skulle så gärna vilja ha det "svart på vitt"
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Hm bönder borde inte tala så högt om detta. Lite hästskit på vägen är försumbart om man jämför med all skit som bönder tappar på vägarna när de kör ut gödsel!
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

jag gör som du sparkar skiten till kanten/diket så det inte ligger på grusvägen/asfalten,så gnälliga tanter har lite mindre att gnälla om ;)
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Arabizar skrev:
jag gör som du sparkar skiten till kanten/diket så det inte ligger på grusvägen/asfalten,så gnälliga tanter har lite mindre att gnälla om ;)
Men tänk vad olyckliga dessa tanter ska bli, när dom inte har nå´t att gnälla om. :devil:
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

i våran by klagar ingen, men mina hästar har aldrig heller skitit framför någons husingång precis heller och skulle dem det skulle jag nog sparka bort det till andra sidan vägen.

tycker grannarna blir jätteglada när man är ute och rider och tycker att man ska trampa upp varenda stig dem har/känner till. men sen är det ju en bunt lantisar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 694
Senast: Calmiche
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 407
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 892
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp