Skyldighet att meddela vid skabb på ridskola

Willys

Trådstartare
Hej!
Jag undrar av ren nyfikenhet hur det fungerar när till exempel en ridskola har en saluhäst med konstaterad skabb? I det aktuella fallet är det alltså en häst som sålts från en ridskola med konstaterad skabb. Veterinären som konstaterat att det var skabb det handlade om har uppmanat köpare och säljare (ridskolan) att hästen utan problem kan flyttas till nytt stall (utan att meddela nya stallägaren om läget).
Efter att ha läst lite trådar här tycker jag att det låter högst oseriöst att 1. Veterinären hävdar att hästen skulle kunna flytta till nytt stall med skabb 2. Hästen inte behandlas korrekt utan står inne bland övriga hästar på ridskolan, rids och hanteras av elever osv som i ovetskap kan sprida skabben till andra stall, och 3. Att inte ridskolan vidtar åtgärder för skabben.

Så mina tankar är, får det verkligen gå till såhär? Får en ridskola ha öppet utan att meddela alla som kommer dit att de har skabb? Och kan en veterinär göra sig skyldig till någon form av ”tjänstebrott” för att denne inte uppmanat att situationen ska undersökas vidare och lösas både på ridskolan och på den aktuella saluhästen innan försäljning?
 
Såvitt jag vet, så förekommer inte skabb på hästar i Sverige.

Men fotskabb finns, och är vanligast på hästar med mycket behåring på benen.
Fotskabb är inte en anmälningspliktig sjukdom, det är bara "jobbigt".

Fotskabb är inte jättesmittsamt, och fullt möjligt att få bukt med, det är inte raketforskning precis. Även utrustning behöver saneras.

Jag har själv "håriga hästar" och har råkat ut för fotskabb i samband med att hästar varit iväg på sommarbete eller betäckning.

Naturligtvis så kan det vara lämpligt att vara öppen med att en häst behandlas mot fotskabb, och vidta lämpliga åtgärder.
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag undrar av ren nyfikenhet hur det fungerar när till exempel en ridskola har en saluhäst med konstaterad skabb? I det aktuella fallet är det alltså en häst som sålts från en ridskola med konstaterad skabb. Veterinären som konstaterat att det var skabb det handlade om har uppmanat köpare och säljare (ridskolan) att hästen utan problem kan flyttas till nytt stall (utan att meddela nya stallägaren om läget).
Efter att ha läst lite trådar här tycker jag att det låter högst oseriöst att 1. Veterinären hävdar att hästen skulle kunna flytta till nytt stall med skabb 2. Hästen inte behandlas korrekt utan står inne bland övriga hästar på ridskolan, rids och hanteras av elever osv som i ovetskap kan sprida skabben till andra stall, och 3. Att inte ridskolan vidtar åtgärder för skabben.

Så mina tankar är, får det verkligen gå till såhär? Får en ridskola ha öppet utan att meddela alla som kommer dit att de har skabb? Och kan en veterinär göra sig skyldig till någon form av ”tjänstebrott” för att denne inte uppmanat att situationen ska undersökas vidare och lösas både på ridskolan och på den aktuella saluhästen innan försäljning?

Jag känner mig mer tveksam till att hästen faktiskt har skabb, om jag ska vara ärlig. Fotskabb är ju inte helt ovanligt med tofsar på fötterna, men det är ju inte samma sak som skabb i vanlig mening.
 
Skabb (Sarcoptes scabiei) på häst är det anmälningsplikt på. Är ovanligt med ett fall så sent som 2014 och ett 1983 och 1957.

Mer info på https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/sarcoptesskabb-hos-hast/

Tycker absolut att det som är anmälningsplikt på ska informeras om på en ridskola.

Ska inte blandas ihop med fotskabb (Chorioptes equi) som är något helt annat.

Ja, precis. Det känns långsökt dels att det skulle vara skabb, och sedan att veterinären inte har koll på att skabb faktiskt är anmälningspliktigt.
 
Fast ridskolan är ju öppen med det vad det verkar eftersom ts vet om det? Tänker väl att det är nya ägaren som får säga det till stallägaren eftersom det inte är anmälningsplikt på sjukdomen. Vi har två hästar med tendens att få fotskabb i vårt stall och det verkar tämligen lätt att bli av med också. Men visst kan det vara bra att vara uppriktig mot ett nytt stall och ffa behandla skabben innan man släpper ut i hagen bland nya hästar.

Att ridskolan ska stänga eller behöva meddela alla som kommer om en sjukdom som inte går på människa och inte är anmälningspliktig ser jag ingen anledning till.

Svaret på ts frågor blir alltså: Ja, ridskolan kan vara öppen. Ja, det får gå till så, Nej, veterinären gör sig inte skyldig till tjänstefel.

Känner också som det är ihopblandning mellan skabb och fotskabb. Det är helt olika sjukdomar som alla över mig redan sagt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp