skyldigheter/rättigheter??!!

Kalinka

Trådstartare
Om man köper en vara begagnad, får den beskriven av säljaren och ställer egna frågor, och den inte visar sig vara det som är sagt. Kan man häva köpa då? (Få pengarna tillbaka) Tänker på om jag köper begagnat på annons (internet) och inte har möjlighet att se det förrän jag löser ut paketet.
Eller får jag stå där med lång näsa och skylla mig själv? :crazy:
 
Jag har köpt sadlar här på buke*. Visserligen har de passat - så jag har inte behövt skicka tillbaka dem. De som sålde var otroligt tillmmötesgående. De skickade sadlarna, vi fick prova i en vecka, sen betalade jag ! Hade de inte passat hade jag skickat tillbaka dem.
 
MEn vi säger så här då....ett exempel:
Du köper sadel på annons som du vet att den garanterat ska passa eftersom du provat en exakt likadan innan. Säljaren beskriver den som i fint skick, anv ca 6 månader. När du får hem sadeln så är den taskig i färgen, mkt mer sliten än vad som var sagt (den är fläckig, "glansen" har bitvis försvunnit så den är matt o glansig om vart annat) och troligtvis så är den äldre än säljaren sagt.
Summa summarum så blir du missnöjd med varan (inte motsvarar förväntningarna) och ev tycker du att priset var för dyrt jämförelsevis mot slitaget.

Kan man göra nåt då eller är det bara till att behålla? Finns det något "öppet köp" på begagnade saker? (fast man inte disskuterat det innan just pga säljarens beskrivning) Och just "fint skick"......Vad tolkar man det som?
 
Man kan väl göra upp om att om köparen inte tycker att varan motsvarar förväntningarna så har h*n rätt att skicka tillbaka den.

"fint skick" är ju väldigt subjektivt.
 
Om man köper en vara som är begagnad från en civilperson så har man en undersökningsplikt, d v s det är upp till köparen att kontrollera vilket skick varan är i. Däremot så innebär utfästelser som säljaren gör att han övertar ansvaret för att verkligheten är sådan som han säger. Detta gäller dock inte om det är allmänna värderingar som t ex "fint skick" då det är så olika vad man menar med det så måste köparen ta reda på mer fakta. Skulle säljaren säga att sadeln är fläckfri, men den visar sig inte vara det så får säljaren antingen ge prisavdrag, reparera, eller så har köparen rätt att häva köpet. (Vilket alternativ som blir aktuellt beror på andra omständigheter)

Mvh
Karro
 
Ok, tack! Då vet jag lite bättre hur jag ska gå tillväga om jag ska köpa begagnade sadlar mm...

Det var detta jag vill veta! :bow:
 
Det kan vara bra att, om man har kontakt via e-mail, spara och skriva ut mailen där säljaren beskriver sadeln, då har man bättre "på fötter" än om man bara fått den beskriven muntligen, via telefon.
 
Det lättaste för att få koll på vad du ska göra vid begagnade affärer är att låna en lagbok och titta i KÖPLAGEN. Det är den lagen som gäller när det är två privat personer som handlar med varandra.(Blir Konsumentköplagen om du handlar den av en näringsidkare.) Språket i KöpL är väldigt enkelt så det är inga problem att förstå. Det som du annars ska tänka på är att avtal gäller före skriven lag i KöpL. Det innebär att om du och köparen har kommit överrens om något annat så gäller det före lagen.(Konsumentköplagen är däremot tvingande) Men framförallt så är det viktigaste att komma i håg att det är en sak att HA rätt och en helt annan att FÅ rätt!!! Det hela handlar hela tiden om bevis. Annars står ord mot ord. Vill du ha vissa garantier så MÅSTE du få skriftligt på detta. Annars kan du aldrig bevisa vad som avtalats angående skick osv. Extra viktigt här eftersom att du inte kan undersöka varan i förväg.
Får du inte tag på ngn lagbok och vill veta ngt speciellt så kan du skicka ett medd. till mig så kan jag slå upp det åt dig :)
 
Jag har sålt ett täcke som jag trott var 125, och som köparen nu säger är 115.
Hon sa inget om byte innan köpet, så inget är avtalet.
Hon säger att jag lurat henne och att hon ska kontakta polisen :confused: :crazy:
Kan hon göra det??
Vilka regler finns angående privatköp?
 
Förutsatt att Köplagen är tillämplig, dvs att ni båda är privatpersoner eller näringsidakare så gäller följande.
Varan skall stämma överens med vad som följer av avtalet. Har du sagt att täcket är 125 så är det en utfästelse som köparen bör kunna lita på. Om så ej är fallet föreligger ett fel i varan och köparen kan kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet. I detta fall skulle jag i första hand ta kontakt med köparen och erbjuda mig att ta tillbaka täcket och betala tillbaka köpeskillingen.

Polisen är nog inte intresserade av detta ärende... Däremot kan hon stämma dig för avtalsbrott om ett sådant föreligger.


Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
334
Senast: Lyan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 692
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp