Bukefalos 28 år!

Man MÅSTE ha dom nya gul/svarta skyltarna fram och bak på transporten. Finns angivna mått också som skyltarna skall ha men jag kommer ej i håg dom just nu.
Så man måste byta skyltar även om tillverkaren satt dit egna snitsiga.
Egentligen ska man ta bort skyltarna när man kör släpet tomt men vi som har hästtransporter har fått "dispens" och får ha dom hela tiden.


DESSUTOM som flera inte vet om är att man även måste få transporten besiktigad av en Djurskyddsinspektör som rapporterar in detta till Jordbruksverket och man får då ett papper på att transporten är godkänd att transportera hästar i. Denna besiktning gäller i två år och därefter måste det göras en ny. Denna besiktning görs för att se till att hästen färdas i en säker och bra miljö. Dom kollar b l a golv, ventilation och att det finns nog plats för hästen.
Bilbesiktningen kollar ju bara så att den är säker i trafiken!
Djurskyddsinspektörerna genomför ibland tillsammans med polisen kontroller längs vägarna just för att se att man följer gällande lagar.
Denna "nya" lag, började gälla år 2000 tror jag, gäller alla fordon man kör något som helst slags djur i.
 
DESSUTOM som flera inte vet om är att man även måste få transporten besiktigad av en Djurskyddsinspektör som rapporterar in detta till Jordbruksverket och man får då ett papper på att transporten är godkänd att transportera hästar i. Denna besiktning gäller i två år och därefter måste det göras en ny. Denna besiktning görs för att se till att hästen färdas i en säker och bra miljö. Dom kollar b l a golv, ventilation och att det finns nog plats för hästen.
Bilbesiktningen kollar ju bara så att den är säker i trafiken!
Djurskyddsinspektörerna genomför ibland tillsammans med polisen kontroller längs vägarna just för att se att man följer gällande lagar.
Denna "nya" lag, började gälla år 2000 tror jag, gäller alla fordon man kör något som helst slags djur i.

Stopp, stopp och belägg! Detta gäller inte gemene man, alla släpägare, utan gäller näringsidkare som utför yrkesmässiga djurtransporter!!
 
Måste det stå 'hästtransport' Jag har skyltar med 'djurtransport' eftersom jag kör olika slags djur emellanåt?

Ti_Ti
 
Detta gäller ALLA hästtransporter! Pratade nyss med min Djurskyddsinspektör. Ni kan läsa mer om detta på Jordbruksverket författningen ni ska kolla på heter 2000:133 Transport av levande djur, är i pdf format.

Vid transport kortare tid än 30 minuter (ex till och från bete) inklusive i-och urlastningstid klarar sig dock från registreringen hos Jordbruksverket, skall dock registreras hos kummunen som då ger tillstånd i 2 år. Gula skyltar skall dock alltid finnas!
 
I klartext står i den författning som avser transport av levande djur att:

"6 § Varje transportör inom den Europeiska unionen (EU) som i kommersiellt
syfte transporterar djur skall vara registrerad hos Statens jordbruksverk
eller hos behörig myndighet i annat land inom EU. Registreringen
hos Jordbruksverket gäller under två år.
Ansökan om registrering hos Jordbruksverket skall göras på av verket
fastställd blankett.4
Som villkor för registrering gäller att
1. de vägfordon med tillhörande transportmedel som transportören
avser att använda, enligt intyg från den kommunala nämnd som fullgör
uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet, uppfyller de krav som
anges i dessa föreskrifter för de djurslag som skall transporteras; intyget,
som skall fogas till ansökan om registrering, får inte vara äldre än sex
månader,
2. transportören skriftligen förbinder sig att vid ändring som är av
väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt av ett sådant vägfordon
eller transportmedel som omfattas av ett intyg enligt punkt 1 inte använda
dessa för transport av levande djur förrän ett sådant intyg som avses i
nämnda punkt har skickats eller lämnats till Jordbruksverket,
3. transportören skriftligen förbinder sig att vid nyanskaffning av
vägfordon eller transportmedel inte använda dessa för transport av
levande djur förrän ett sådant intyg som avses i punkt 1 har skickats eller
lämnats till Jordbruksverket, samt
4. transportören inte är belagd med förbud att transportera djur enligt
26 § djurskyddslagen eller att ha hand om djur enligt 29 § samma lag.
7 § För varje ansökan om registrering hos Jordbruksverket skall en avgift
om 100 kronor betalas."

Och som sagt - läs den tråd som Inte_ung länkar till. Skriv ut den och denna författning som du själv länkar till och förvara den i bilen och häng på näsan på din Djurskyddsinspektör.
 
Gissar att det är det kommersiella du hakar upp dig på.
Om du hade läst längre i texten så hade du sett att:

Transportör: varje fysisk eller juridisk person som transporterar djur för sin egen eller annans räkning, eller som i kommersiellt syfte tillhandahåller transportmedel avsett för djurtransport för annans räkning.

Jag förstår inte heller vad detta är att orda om, det är väl jättebra om transporterna kollas så att dom uppfyller alla krav i lagtexten SAMT att dom är säkra för våra hästar att åka i!
 
Jag ringde och pratade med Både miljökontoret i min Kommun och med Tjänstemännen på Djurskyddenheten. Och de bekräftade att det BARA var Kommersiella transporter som behövde vara registrerade. Och jag med några få hästar och mycket liten tävlingsverksamhet räknades inte som kommersiell och behövde därför inte vara registrerad.

Som sagt: LÄS TRÅDEN!
Allt står i den.
 
Ok, jag ger mig!!
Det är mitt djurskyddsombud som fått det lite om bakfoten (eller så är det jag eftersom jag har näringsverksamhet)
Hur som helst, jag ringde också djurskyddsmyndigheten och då kan vi klargöra att alla som driver kommersiellt, dvs har som syfte att tjäna pengar på det dom gör med häst, måste ha släpen besiktiga och registrerade hos SJV.
Detta gäller tävlingsryttare på hög nivå, ridskolor, travtränare, uppfödare samt om du tar betalt för att köra andras hästar. Finns säkert fler.
Även om att transportera hästarna endast utgör en bråkdel av verksamheten, t e x att skjutsa hästar till tävling/avelsbedömningar m m, så ska den besiktigas enl ovan!

Dom som slipper är "Svenssons med x-antal hästar för eget bruk och som ej tävlar på högre nivå. Du kan även låna/hyra ut transporten till en kompis utan att behöva registrera den.
Är vi överens??
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har precis köpt en transport men dekalerna är lite dåliga så ska uppdatera dem. Jag vet att man ska ha skylt uppe när man kör...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Morces
·
Hemmet Behöver plasta in skyltar. Lamineringsplast har jag gott om och har tidigare gjort sånt på jobbet. Nu är jag sjukpensionär och måste...
Svar
13
· Visningar
645
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter När det var dags för tävlingar hos Ringsjöortens lantliga ryttarförening var tävlingsområdet dekorerat med peppande skyltar. Något som...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 705
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp