Slå ihop Allmänt och Fritid?

Ska alla trådar under Fritid läggas in under Allmänt?

  • Ja, samla allt under ett forum

  • Nej, det är bättre att de är två separata forum

  • Det har ingen betydelse eller jag har ingen åsikt i frågan


Resultat syns endast efter röstning.
För min del spelar det ingen roll alls. Jag tittar alltid via nytt-knappen så underforum har mindre betydelse.
Gör också att jag inte alls fattar vad folk menar med att trådar "försvinner" om det blir för många i samma forum. Jag tittar ju alltid på alla.
 
Det kan självklart vara så att många nu efter ändringen är gjord tycker att det inte blev riktigt som de trodde. Men det kan också vara så att de är nöjda och som jag skrivit tidigare brukar de som är nöjda mer sällan skriva eller rösta i sådana här trådar.

Om någon tycker detta nya upplägg är bra får de gärna skriva ett inlägg om det.

Som ni möjligen sett har jag jobbat lite med prefixen och den senaste dagen flyttat ett antal trådar till nya och inte så generella prefix. Övrigt-prefix är inte bra egentligen.
Om det samma gäller mer generella forum som Allmänt har jag inte riktigt bestämt mig för ännu.

Jag lyssnar dock helt klart på er som tycker att det blev rörigt och mindre bra, prefixändringarna är ett möjligt första steg i att dela upp allmänt i kanske 4-6 olika forum. Med ett sökforum där man ser allt som under Häst.

Vad tror ni om detta? Kom gärna med konkreta detaljerade förslag om vilka dessa forum skall vara och vilka prefix som skall finnas under varje.
Jag har självklart lite idéer om detta redan, men era förslag kan göra att dessa ändras och förbättras.

Men återigen, det kan vara så att de flesta gillar hur det ser ut idag, om du tillhör den gruppen får du gärna skriva och förklara varför.
Jag har inga problem med nuvarande upplägg och gillar att ha det mesta på samma ställe. Jag ser ingen större skillnad på att behöva bläddra 1-2 sidor längre bak på Allmänt och att, som tidigare, behöva klicka mig vidare till ett annat underforum. Klick som klick, liksom. Letar jag efter en specifik tråd klickar jag gärna på prefixet för den tråden för att sortera efter prefix och på så vis snabbare hitta den. Typ när jag skulle skriva i yoga-tråden nu, då klickade jag enkelt på Kropp & Själ och hittade den i ett nafs. Ofta använder jag mig av Nytt-knappen och då spelar det liksom ingen roll vad som ligger var.

Men ja, om många stör sig på det och tycker det blir svåröverskådligt kanske det vore passande att göra om Allmänt till något som är lite mer likt hur det ser ut på Häst just nu. Kanske med följande indelning:

Allmänt
Samhälle
Kropp & själ
Skola & jobb
Juridik & ekonomi
Relationer
Kultur
Mat
Kläder & skönhet
Elektronik
Fritid (möjligen att detta skulle ligga under Hem & trädgård istället, känner att jag inte riktigt förstår vad som skulle läggas under just detta prefix)

Hem & trädgård
Inredning
Renovering
Trädgård och växter
Övr. Hemmet

Tjatter
(här hamnar då alla tjatter-märkta trådar, typ ulvlekar, vad gör vi-tråden, "saker som stör oss", osv...) Visst finns risken att en del trådar hamnar där "i onödan", men det kan ju vi moderatorer vara lite extra uppmärksamma på i så fall tänker jag.

Allmänt blir ju fortfarande stort, men just nu ser jag åtminstone 4 trådar på förstasidan som skulle finnas under Hem & trädgård istället, och 7 st som skulle finnas under Tjatter.
 
Jag har inga problem med nuvarande upplägg och gillar att ha det mesta på samma ställe. Jag ser ingen större skillnad på att behöva bläddra 1-2 sidor längre bak på Allmänt och att, som tidigare, behöva klicka mig vidare till ett annat underforum. Klick som klick, liksom. Letar jag efter en specifik tråd klickar jag gärna på prefixet för den tråden för att sortera efter prefix och på så vis snabbare hitta den. Typ när jag skulle skriva i yoga-tråden nu, då klickade jag enkelt på Kropp & Själ och hittade den i ett nafs. Ofta använder jag mig av Nytt-knappen och då spelar det liksom ingen roll vad som ligger var.

Men ja, om många stör sig på det och tycker det blir svåröverskådligt kanske det vore passande att göra om Allmänt till något som är lite mer likt hur det ser ut på Häst just nu. Kanske med följande indelning:

Allmänt
Samhälle
Kropp & själ
Skola & jobb
Juridik & ekonomi
Relationer
Kultur
Mat
Kläder & skönhet
Elektronik
Fritid (möjligen att detta skulle ligga under Hem & trädgård istället, känner att jag inte riktigt förstår vad som skulle läggas under just detta prefix)

Hem & trädgård
Inredning
Renovering
Trädgård och växter
Övr. Hemmet

Tjatter
(här hamnar då alla tjatter-märkta trådar, typ ulvlekar, vad gör vi-tråden, "saker som stör oss", osv...) Visst finns risken att en del trådar hamnar där "i onödan", men det kan ju vi moderatorer vara lite extra uppmärksamma på i så fall tänker jag.

Allmänt blir ju fortfarande stort, men just nu ser jag åtminstone 4 trådar på förstasidan som skulle finnas under Hem & trädgård istället, och 7 st som skulle finnas under Tjatter.
Jag tror inte på "Tjatter" som en egen avdelning, de trådarna fyller bättre sin funktion under Allmänt och gör den avdelningen mera lättsam. Dessutom tror jag inte den typen av trådar skulle må så bra om de koncentreras.

Men "Hem, hobby och trädgård" skulle nog göra sig bra för sig självt.
 
Ok, var skall tv-serier diskuteras? De ser man oftast i hemmet. Skall kultur ligga under allmänt?
Hur är det med prylar och it många används i hemmet skall de ligga där eller eller under allmänt?
Skall de delas upp beroende på om de sker i hemmet eller inte?

Om det skall delas upp skulle jag som jag sagt tidigare vilja dela upp mera så att det blir lite mer som under Häst och med ett sökforum för de som vill se alla trådar.

Problemet är nog att vi alla har lite olika idéer om vad det är vi vill se och vad vi inte vill se. Helst skulle kanske alla vilja ha ett forum där bara det man är intresserad av syns, det är rimligen omöjligt och som jag ser det icke önskvärt, det finns nog med filterbubblor ändå.

Om vi delar upp allmänt tror jag också att många som de skrivit tidigare i tråden skulle missa en massa intressanta trådar för att de inte skulle gå in på alla forum.

Det är lite av att hur man än gör så blir det fel.
Tycker att det blir helt fel att placera kultur i någon hem och hobby-kategori, det är självklart att man kan ha serietittande som en hobby, men kultur är något mer allmänt och samhällsviktigt än så och kan diskuteras på den nivån också.
 
Det kan självklart vara så att många nu efter ändringen är gjord tycker att det inte blev riktigt som de trodde. Men det kan också vara så att de är nöjda och som jag skrivit tidigare brukar de som är nöjda mer sällan skriva eller rösta i sådana här trådar.

Om någon tycker detta nya upplägg är bra får de gärna skriva ett inlägg om det.

Som ni möjligen sett har jag jobbat lite med prefixen och den senaste dagen flyttat ett antal trådar till nya och inte så generella prefix. Övrigt-prefix är inte bra egentligen.
Om det samma gäller mer generella forum som Allmänt har jag inte riktigt bestämt mig för ännu.

Jag lyssnar dock helt klart på er som tycker att det blev rörigt och mindre bra, prefixändringarna är ett möjligt första steg i att dela upp allmänt i kanske 4-6 olika forum. Med ett sökforum där man ser allt som under Häst.

Vad tror ni om detta? Kom gärna med konkreta detaljerade förslag om vilka dessa forum skall vara och vilka prefix som skall finnas under varje.
Jag har självklart lite idéer om detta redan, men era förslag kan göra att dessa ändras och förbättras.

Men återigen, det kan vara så att de flesta gillar hur det ser ut idag, om du tillhör den gruppen får du gärna skriva och förklara varför.
Jag tycker om det som det är nu, jag har fått tummen ur att ignorera trådar vilket jag aldrig gjort tidigare utan bara scrollat förbi det jag inte har intresse av.
 
Lyfter den här tråden eftersom jag satt och funderade på en fråga till dig @Gunnar.
Ser du någon förbättring av sidan, t.ex ökad trafik, efter den här ändringen att slå ihop forumen?
Nu har det ju gått någon månad så det borde visa sig tänker jag.
 
Lyfter den här tråden eftersom jag satt och funderade på en fråga till dig @Gunnar.
Ser du någon förbättring av sidan, t.ex ökad trafik, efter den här ändringen att slå ihop forumen?
Nu har det ju gått någon månad så det borde visa sig tänker jag.
Jag vet inte om jag förväntade mig några större förändringar. Jag hoppades och trodde att det inte skulle bli sämre.
Som det verkar har inte mycket hänt, antalet aktiva användare, antalet trådar och antalet inlägg verkar ligga på en ganska jämn nivå. Antalet reaktioner på inlägg verkar ha ökat och bifogade filer.

Jag har en känsla av att trådar hamnar mer rätt, inte bara under rätt forum, vilket kanske inte är så konstigt men även oftare under rätt prefix.

Likaså hoppas jag att menyn blivit enklare att hitta i och använda.

Antalet som besöker sida 1 och sida 2 under Allmänt har ökat, kanske mindre än jag hade hoppats dock.

Vad tycker ni själva?
 
Jag är oftast inne på Allmänt och jag scrollar sällan längre bort än sidan 2, det erkänner jag :o
Jag änvänder inte prefix när jag är här. Det gör jag enbart om jag söker något specifikt för att kolla om det redan finns svar på det jag undrar över, istället för att lägga in en ny tråd.

Jag missar säkert en del trådar som flödar förbi fort om jag inte är inne på några dagar, men men - då får det vara så ;)
 
Kollar aldrig prefix jag heller, och jag upplever att jag missar rätt mycket trådar fortfarande för att de försvinner så himla fort bakåt i sidorna. Jag saknar med andra ord uppdelningen. Tyckte det var lättare att navigera så.
 
Jag använder prefixen ungefär som jag använde underforumen tidigare, men oftast scrollar jag helt enkelt i Allmänt(ungefär som jag scrollade i Nytt tidigare), typ fem sidor bak kanske? Älskar att kunna få allt snack i samma flöde utan att behöva dölja vissa prefix eller trådar.
 
Kollar aldrig prefix jag heller, och jag upplever att jag missar rätt mycket trådar fortfarande för att de försvinner så himla fort bakåt i sidorna. Jag saknar med andra ord uppdelningen. Tyckte det var lättare att navigera så.

Samma här.

Var dödsuttråkad en dag och gick då igenom flera sidor under allmänt och märkte att jag missat massa svar i intressanta trådar, allt för att de försvinner för fort från första sidan.
 
Jag gillar det inte alls.

Jag är i hemmakarantän och tillbringar en hel del tid vid datorn och buke. Ändå missar jag trådar och intressanta svar eftersom det försvinner till nästa sida alldeles för fort.
Saknar uppdelningen bittert.
 
Jag gillar det inte alls.

Jag är i hemmakarantän och tillbringar en hel del tid vid datorn och buke. Ändå missar jag trådar och intressanta svar eftersom det försvinner till nästa sida alldeles för fort.
Saknar uppdelningen bittert.

Jag med. Står fast vid min tidigare ide om uppdelning av maratontrådar och annat innehåll :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 093
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 403
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hundköpartankarna blir allt starkare. Det finns några saker som behöver kontrolleras och sen behöver jag komma fram till beslut. Tanken...
Svar
13
· Visningar
1 620
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp