Slå ihop Allmänt och Fritid?

Ska alla trådar under Fritid läggas in under Allmänt?

  • Ja, samla allt under ett forum

  • Nej, det är bättre att de är två separata forum

  • Det har ingen betydelse eller jag har ingen åsikt i frågan


Resultat syns endast efter röstning.
Och jag går alltid in via "nytt" så jag har inte den blekaste aning om vilka forum trådarna ligger i. Sen varierar det hur många sidor jag bläddrar, men ser det inte som någon belastning att skumma bort överflödet av trådar jag inte vill läsa.
Finns liksom både intressanta och ointressanta trådar överallt, även om proportionerna varierar. Hade definitivt missat saker om jag bara brydde mig om valda forum och förstasidor.
Men jag läser typ aldrig på mobilen. Kanske påverkar det hur man upplever att bläddra resp. skumma också?
 
Likt ovan så använder jag uteslutande nytt-knappen och bläddrar i stort sett aldrig till sida två om jag inte aktivt letar efter en specifik tråd.
 
Och jag går alltid in via "nytt" så jag har inte den blekaste aning om vilka forum trådarna ligger i. Sen varierar det hur många sidor jag bläddrar, men ser det inte som någon belastning att skumma bort överflödet av trådar jag inte vill läsa.
Finns liksom både intressanta och ointressanta trådar överallt, även om proportionerna varierar. Hade definitivt missat saker om jag bara brydde mig om valda forum och förstasidor.
Men jag läser typ aldrig på mobilen. Kanske påverkar det hur man upplever att bläddra resp. skumma också?
Jag gör likadant, men läser nästan alltid på mobilen.
Det är ju en markering när man kommer till trådar som inte uppdaterats sedan man var här sist, fram dit brukar jag oftast kolla. Blir sällan mer än 4-5 sidor om man är inne dagligen, så definitivt enklare än att gå in på varje forum för sig.
 
Det skulle inte gå att få till något slags snack/tjatter-forum, som då skulle vara mer uppdateringstrådar (som många evighetstrådar är) och så håller man allmänt för mer seriösa frågeställningar och diskussioner?
Det är precis så jag tänker också.
 
Kan man göra en lösning likt den du har på Häst numera? Så man kan välja om man vill se resp. forum för sig eller titta på de sista trådarna under huvudrubriken?
 
Kan man göra en lösning likt den du har på Häst numera? Så man kan välja om man vill se resp. forum för sig eller titta på de sista trådarna under huvudrubriken?
Jo, jag har funderat på det, men anser att jag i så fall måste dela upp de två forumen i minst fyra troligen fler för att det skall kännas vettigt.
Kanske:
Privat (Relationer, Kropp&Själ)
Offentligt (Skola&Jobb)
Övr.Allmänt vet jag inte om det skall vara ett eget eller om man skall lägga ett antal dagar på att försöka flytta trådar "rätt"?
Tjatter får ett eget forum.

Hemmet (Hemmet, Trädgård&Växter kanske Mat? kanske Prylar&IT om det inte skall bli ett eget forum)
Fritid (Kultur, Övr.Fritid)
Dagbok får eget forum

Sedan är det frågan om forumet Barn skall ingå i ett nytt sökforum där alla ovanstående forum ingår.

Synpunkter på ovanstående mottages tacksamt.
 
Kan man inte öka antalet trådar man ser, så man får scrolla lite längre innan man måste gå till sida 2?
Det går att göra, men det är inte enbart positivt, sidan skulle laddas långsammare vilket troligen inte skulle gillas av användare och google.
Man skulle möjligen kunna ha någon typ av ladda mer knapp, men vet inte om skillnaden skulle vara så stor jämfört med dagens Nästa-knapp.
 
En avdelning för snacktrådar och en för diskussionstrådar var en toppenidé ju! Som @Happimess skrev så är det ju i princip ingen vanlig diskussionstråd som når fler än 2000 inlägg.

En annan fråga på samma tema @Gunnar: tycker att möjligheten att kunna se allt trådar under Häst är toppen, forumdelen känns mycket mer levande. Lite störande att behöva trycka på pilen och gå in via "Allt hästrelaterat" varje gång dock. Kan man inte få någon snabbare ingång till alla hästtrådar än detta? När man trycker på "Häst" istället för pilen kommer man ju bara till en samlingssida.
 
En avdelning för snacktrådar och en för diskussionstrådar var en toppenidé ju! Som @Happimess skrev så är det ju i princip ingen vanlig diskussionstråd som når fler än 2000 inlägg.

En annan fråga på samma tema @Gunnar: tycker att möjligheten att kunna se allt trådar under Häst är toppen, forumdelen känns mycket mer levande. Lite störande att behöva trycka på pilen och gå in via "Allt hästrelaterat" varje gång dock. Kan man inte få någon snabbare ingång till alla hästtrådar än detta? När man trycker på "Häst" istället för pilen kommer man ju bara till en samlingssida.
I teorin är det säkert enkelt.
Prefixet Tjatter är till för precis detta, snacktrådar och inte diskussion. Jag anser nog att det är så man skall dela.
Men alla långa trådar ligger inte under tjatter (man kan säkert byta detta prefix till snack om man vill det).
Ett exempel är Dejting-trådarna som ligger under Relationer, den kan man säkert byta till tjatter. Men är det vettigt att flytta in Sytråden dit eller Tårtor, bröd, kakor och annat. För att inte tala om massor av trådar under Barn, skall de flyttas?
Likaså hur skall vi göra med trådar av typen; "Hur har din Julafton varit?", "Damn you autocorrect!" som ligger under tjatter idag men som inte är långa trådar inte än i alla fall?

Jag ser det som ganska svårt att få till detta i praktiken.
 
Och sen tycker jag att dagbok ska bli en egen del igen. Konstigt att blanda med vanliga trådar.
Både ja och nej.
Ibland är de väldigt nära eller är vanliga trådar.
En anledning att flytta in dem var också att på så sätt visa på att de nu modereras som vanliga trådar. Då det blev en massa problem tidigare då de inte skulle modereras som vanliga trådar.
TS skulle sköta detta själv men detta gick inte alltid så bra med många rapporter om att vi moderatorer måste göra något.

Det hände även att vissa lade vanliga trådar under dagbok för att själv kunna moderera eller radera dem efter eget tycke om ex.vis diskussionen inte föll ut som de önskade.

Vissa tror fortfarande att dagbokstrådar kan modereras av TS, men trots detta kan det vara möjligt att bryta ut dem till ett eget forum, men jag är tveksam till att tillåta moderering av TS.
 
Jo, jag har funderat på det, men anser att jag i så fall måste dela upp de två forumen i minst fyra troligen fler för att det skall kännas vettigt.
Kanske:
Privat (Relationer, Kropp&Själ)
Offentligt (Skola&Jobb)
Övr.Allmänt vet jag inte om det skall vara ett eget eller om man skall lägga ett antal dagar på att försöka flytta trådar "rätt"?
Tjatter får ett eget forum.

Hemmet (Hemmet, Trädgård&Växter kanske Mat? kanske Prylar&IT om det inte skall bli ett eget forum)
Fritid (Kultur, Övr.Fritid)
Dagbok får eget forum

Sedan är det frågan om forumet Barn skall ingå i ett nytt sökforum där alla ovanstående forum ingår.

Synpunkter på ovanstående mottages tacksamt.
Allmänt (huvudämne som häst)
  • Diskussion (nuvarande allmänt och fritid)
  • ”Stallfiket”/”Läktaren” (”Chatt”/Tjatter/Lektrådar)
  • Barn
  • Dagböcker

Eller
Övrigt (huvudämne som häst)
  • Allmänt
  • Fritid
  • Barn
  • Dagböcker
 
Allmänt (huvudämne som häst)
  • Diskussion (nuvarande allmänt och fritid)
  • ”Stallfiket”/”Läktaren” (”Chatt”/Tjatter/Lektrådar)
  • Barn
  • Dagböcker

Eller
Övrigt (huvudämne som häst)
  • Allmänt
  • Fritid
  • Barn
  • Dagböcker
Tack!
När jag skrev fyra räknade jag inte in Barn och jag tror att 5- vore mer lämpligt för att ett sökforum ska vara vettigt.
Frågan är också fortfarande vad som egentligen skall ingå i "tjatter"? Skall alla trådar med fler än 2000 inlägg finnas där?
 
Kanske blir tydligare med rubrik typ Evighetstrådar istället för Tjatter, så vet man tydligt att alla trådar som blir mer än en del hamnar där. Det innebär förstås att de flyttas över till det forumet, men när man lägger in typ Sy del 2 så flyttas den av moderator till Evighetstrådar och då finns det en länk ändå direkt till den under tex Allmänt (som det blir när man flyttar på trådar) så att man inte missar det.
För det var väl det som var poängen, att kunna skilja av evighetstrådarna och de kortare trådarna - oavsett ämne.
 
Själv surfar jag mest på mobilen och då använder jag nästan aldrig länkarna högst upp på sidan, utan jag bläddrar nedåt till de nyaste inläggen och klickar på länken ovanför dem om jag vill till något specifikt forum.
Vet inte riktigt varför men kanske för att det är bekvämare att nå länken där än att toppen av mobilen (inser att det låter som höjden av lathet... :o:rofl:), man kan scrolla sig ned/upp till bekväm position för att klicka på länken till skillnad de som ligger fast högst upp.

Så för min del, så länge det fortfarande är lätt att göra så på mobilen så har jag inget emot något :angel::D
 
Jag skulle ha 3 rubriker: Häst, Djur, Allmänt. Och under dem underrubriker på samma vis som finns på hästforumet nu. Under djur skulle då finnas hundar, katter, andra djur, och under allmänt finnas barn, tjatter, privat, skola&jobb, och 1-2 rubriker till.
 
Jag skulle ha 3 rubriker: Häst, Djur, Allmänt. Och under dem underrubriker på samma vis som finns på hästforumet nu. Under djur skulle då finnas hundar, katter, andra djur, och under allmänt finnas barn, tjatter, privat, skola&jobb, och 1-2 rubriker till.
Tack för förslag!

Logiken i den uppdelningen på tre stämmer ganska bra (jag har haft den här tidigare :)), jag är dock rädd för att nya på sidan kan riskera att missa att det finns forum för Hund, Katt och Barn som alla är välbesökta forum samtidigt som vissa helst inte vill se trådar från vissa av dessa forum.

Fördelen med att lägga hästforumen under häst är att alla hästintresserade lär hitta de forumen, möjligen blir de lite överraskade av att de är många.

Hundfolk kanske inte inser att det finns ett aktivt hundforum under Djur.

Detta är inte enkelt, då det delvis handlar om att göra en logisk uppdelning samtidigt som folk enkelt skall hitta och se de aktiva forumen och kunna välja eller välja bort visst innehåll.

Det finns förmodligen lika många olika viljor som det finns användare :)
Den här tråden är ett försök att få in nya tankar och idéer som jag sedan kanske kan kombinera till något som fungerar hyffsat. Tack alla som kommer med konkreta förslag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 095
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 411
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hundköpartankarna blir allt starkare. Det finns några saker som behöver kontrolleras och sen behöver jag komma fram till beslut. Tanken...
Svar
13
· Visningar
1 620
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp