Slå ihop allmänt och hem/ hobby

escodobe

Trådstartare
Jag har längre tyckt att forumet har blivit lite fattigare sedan uppdelningen av hem/ hobby.

Jag tänker att det skulle tillföra en intressantare blandning av ämnen om hem och hobby kunde införlivas i allmänt igen.

Jag tror att Facebook har tagit en del trafik med sina snäva grupper, men det som får mig att uppskatta buke är just mixen av diskussioner.
 
Jag förstår inte riktigt problemet, förklara gärna mer.

Varför skulle då inte barn och alla djur diskuteras under allmänt.
Mer aktivitet på andra forum än allmänt vore positivt tycker jag.

Om man vill ha allt på samma ställe är väl Nytt-knappen ett utmärkt sätt att få det?

Om någon invänder att det blir en massa man inte är intresserad av finns en annan lösning.
Välj att Bevaka Allmänt och Hem&Hobby och använd sedan Bevakat-knappen för att få upp enbart detta.

Jag hoppas dock att de flesta är öppna för diskussioner inom fler områden och inte begränsar sig på detta sätt.
 
Escodobe tog upp detta i en tråd häromdagen och jag tyckte att det var en bra idé. Även jag tror att det skulle ge större variation på ämnen, inte minst för att det skulle blanda upp evighetstrådarna lite. Visserligen finns det sådana även på H&H, men när jag tittar nu är de inte lika många. 7 på förstasidan på H&H mot 12 på Allmänts förstasida.
 
Jag har tänkt tanken jag med. Ibland är det svårt att avgöra var en tråd ska vara då ämnena ofta ligger väldigt nära varandra.
 
Men om felet är att det är för många evighetstrådar, så kanske det är det vi i så fall skall titta på? Risken är annars att alla hem&hobby-trådar försvinner helt pga evighetstrådar om de skulle flytta?

Att det ibland kan vara svårt att veta just var en tråd egentligen hör hemma har jag full förståelse för, men problemet skulle kvarstå till en del då man ändå skulle tvingas välja prefix.
Jag tror det vore en nackdel om allt låg under ett forum med inga prefix. Då det då skulle vara extremt svårt att hitta sådant man just nu var intresserad av, framförallt om man kom ny till forumet.
 
Ja, om de försvann bland evighetstrådarna vore verkligen inte mycket vunnet. Och tittar du över dem blir ingen gladare än jag. :up:
Jag förstår inte riktigt problemet. Vad är det du har emot dom trådarna, eftersom du skriver om det så ofta?
Självklart kan man starta nya trådar för många frågor, men det är ju också mycket som aldrig ens skulle komma upp till ytan om det krävdes att man startade en ny tråd varje gång. Många diskussioner startar ju med ett litet inlägg, som sen flera hakar på. Dom brukar jag rapportera och föreslå att man ska bryta ut och göra en egen tråd av, men det händer så gott som aldrig.
 
Jag har generellt inget emot evighetstrådarna men tror att mycket intressant avhandlas där som missas om man inte är med för att man inte är så intresserad av huvudämnet eller inte är inne så ofta att man hinner läsa ikapp.
Har t ex märkt sedan jag börjat följa hunduppdateringstråden att det dyker upp många intressanta sidospår som ibland förtjänat egen tråd, om inte annat för att det då skulle vara lättare att hitta dem om man söker efter något speciellt.
Har dock ingen bra lösning på problemet.
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Vad är det du har emot dom trådarna, eftersom du skriver om det så ofta?
Självklart kan man starta nya trådar för många frågor, men det är ju också mycket som aldrig ens skulle komma upp till ytan om det krävdes att man startade en ny tråd varje gång. Många diskussioner startar ju med ett litet inlägg, som sen flera hakar på. Dom brukar jag rapportera och föreslå att man ska bryta ut och göra en egen tråd av, men det händer så gott som aldrig.
Vad jag har emot dem har ju just skrivit om flera gånger. ;)

De som blivit rena chattrådar dränerar forumet på ämnen som kunde gett egna trådar, de gör att aktuella saker diskuteras parallellt i olika trådar, samma bilder eller till och med text läggs in i olika trådar (Hund är ett bra exempel på det). Ämnen i stället för chattande ger forumet en större känsla av aktualitet och det är trist när trådar med ett specifikt ämne ständigt petas ner av evighetstrådar.

De som inte är rena chattrådar utan istället har ett tema har jag inget emot. Vikt, böcker, matlagning, agility, valp 2018 - de har ju ämnen också. Teman som vad vi stör oss på eller vilka felläsningar vi gjort når dock i mina ögon egentligen inte upp till par, skulle önska ett eget forum för dem.
 
Vad jag har emot dem har ju just skrivit om flera gånger. ;)

De som blivit rena chattrådar dränerar forumet på ämnen som kunde gett egna trådar, de gör att aktuella saker diskuteras parallellt i olika trådar, samma bilder eller till och med text läggs in i olika trådar (Hund är ett bra exempel på det). Ämnen i stället för chattande ger forumet en större känsla av aktualitet och det är trist när trådar med ett specifikt ämne ständigt petas ner av evighetstrådar.

De som inte är rena chattrådar utan istället har ett tema har jag inget emot. Vikt, böcker, matlagning, agility, valp 2018 - de har ju ämnen också. Teman som vad vi stör oss på eller vilka felläsningar vi gjort når dock i mina ögon egentligen inte upp till par, skulle önska ett eget forum för dem.
Var går gränsen mellan vad som är en okej tråd och vad som är en icke-okej fortsättning på en tråd? T.ex. tråden om saker som stör en verkade ju anses vara okej under den första och kanske andra tråden, sen var det plötsligt en evighetstråd och därmed inte okej, trots att folk höll sig till ämnet.

Då kanske lösningen snarare vore en egen forumkategori för snacktrådar.
Själv tycker jag att flera av dom är jättebra. Man har möjlighet att följa andra med t.ex. häst eller barn i samma ålder. I vad-gör-vi-tråden kan man skriva av sig om precis vad som helst, som man kanske inte vill starta en hel tråd om men ändå ventilera/diskutera. Fördelen jämfört med en vanlig chatt är dessutom att man kan läsa ikapp i efterhand och svara varandra trots att man inte är online samtidigt.
Och som jag skrev i föregående inlägg: varje grej som diskuteras i en evighetstråd hade inte blivit en egen ny tråd även om "evighetstrådarna" inte funnits. Det är ju dessutom fritt för var och en att starta en tråd angående något intressant ämne, så dyker det upp något sådant i en "evighetstråd" är det ju bara att själv starta en ny tråd inom ämnet istället för att gnälla över att ingen annan gör det :idea:. När startade du själv en ny tråd senast? ;)
Annars får man väl låta det finnas en enda chattråd (för behovet och intresset verkar ju finnas, annars flyttar väl bara dom diskussionerna också till fb och aktiviteten på forumet minskar ännu mer) och ha hårdare moderering i t.ex. dejtingtråden och liknande.
 
@cili Igår kl 10:17 startade jag senast en tråd. Men måste du verkligen ta ner det till nivån att jag bara gnäller?

En egen forumkategori för chattrådar är det jag förespråkat hela tiden.
 
Jag tycker också att en egen kategori för evighetstrådarna vore på sin plats. Jag deltar inte särskilt mycket i dem, och tycker mest att de tar plats och uppmärksamhet från andra ämnen. Så det är mitt förslag, ge de trådarna ett eget underforum, och slå ihop Hem & Hobby med Allmänt för att fylla det extra utrymme som uppstår.
 
Fast det här kommer ju upp gång på gång från ditt håll. Det blir lite tjatigt.

Använd ignorefunktionen då? :idea: Det är ju ingen som förespråkar att chatt-trådarna ska förbjudas, bara att de ska flyttas så att de inte konstant tar upp förstasidorna i Allmänt.

En enda tråd för chattande är inte speciellt hållbart för den här site-modellen. Vill folk chatta kan de faktiskt göra det via PM eller valfri instant messenger, eller då hålla sig till ett eventuellt underforum specifikt för den typen av trådar.
 
Det är ju dessutom fritt för var och en att starta en tråd angående något intressant ämne, så dyker det upp något sådant i en "evighetstråd" är det ju bara att själv starta en ny tråd inom ämnet istället för att gnälla över att ingen annan gör det :idea:. När startade du själv en ny tråd senast? ;)
Alltså det här svaret ger mig eksem varenda gång. Man måste väl få lyfta sina åsikter om forumet utan att få ett snäsigt "sluta gnäll, starta en tråd själv"-svar hela tiden? Du har skrivit exakt samma sak till mig och det är tröttsamt, minst sagt. Feedback på forum är BRA, ingenting man behöver skjuta ner.

Jag fattar att du gillar din snacktråd men du måste ju kunna hantera att andra har åsikter om den?
 
Alltså det här svaret ger mig eksem varenda gång. Man måste väl få lyfta sina åsikter om forumet utan att få ett snäsigt "sluta gnäll, starta en tråd själv"-svar hela tiden? Du har skrivit exakt samma sak till mig och det är tröttsamt, minst sagt. Feedback på forum är BRA, ingenting man behöver skjuta ner.

Jag fattar att du gillar din snacktråd men du måste ju kunna hantera att andra har åsikter om den?
Just den här avdelningen är ju dessutom till för frågor och åsikter om forumet.
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 299
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 663
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp