Slå ihop era kloka huvuden nu!

F

Fjunet

Jag vill kunna ha en vanlig bröstsele till min häst, men eftersom min vagn inte är gjord för en vanlig sele, utan en travsele, så saknas det öglor. Jag hade kunnat byta vagn - men jag vill inte! Jag gillar den vagnen, den väger inte så mycket och man behöver inte vara rädd om den eftersom den har 30 år på nacken :idea: ;) Kan jag på något finurligt sätt ordna öglor? Till bakselen kan jag ha ringar+slangklämmor (som jag berättat innan - inte en enda sluttning här...), så det är inget akut. Vad jag har förstått så kan man inte svetsa i rostig metall - och gissa vad? Den är rostig :crazy: Givetvis så ska skaklarna kortas (har minishettis och sulkyn är för a-bponnys) och en svängel ska ordnas.

04_orig_SE.jpg
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Du kan inte svetsa i rostig metall, men du kan slipa bort rosten och sen måla.
Fr du, om vagnen är så rostig att du inte ens kan slipa bort rosten, då ska du heller inte använda den ju.

Rekommenderar inte slangklämmor till varken baksele eller skakelöglor. Det är vikt som ska läggas i dem så gör det ordentligt istället. En avlång skakelögla fram och en rund ring till bakselen :) Piece of Cake!

Du lär få superduper ont i njurarna om du ska ha benen upp och ingen fjädring.. i know. och jag hade ändå lite fjädring, ouii...aj. Men kul var det på den gamla goda travtiden :)

Söt vagn den där..antik?
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Men då kan man ju svetsa på färgen som är där nu? Eller?
Slipa bort rosten kan jag, men jag har ingen slip!

Har ordnat fjädring, så se det är inget problem.

Ja, den känns antik. Men jag gillar den.
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Hej!

Det stora kruxet är väl var du ska sätta draglinorna?
Var ska du sätta svängeln?
Även den kluriga iden med svängel i kohalsband har svårt att fungera!
Du kan ju inte ha svängeln framför sitsen!
Blir ju blåslagen på benen! :D :rofl: :D

Var är det bäst att svetsa dit något då?
Svetsa dit en axel bara för svängeln?
Nån mer som kan fundera ut nått?

Mvh Lisa
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Ja, en axel bara för svängeln känns ju inte helt fel! Lite nedanför skaklarna. Man kan oxå bara svetsa dit ett plattjärn snett neråt, inte lika snyggt men lika effektivt och tar mindre plats.

Fjunet, du kan inte svetsa på färgen som är där. Jag gissar att du inte svetsar själv, men den som kan svetsa vet oxå hur så det där löser sig :)

Mvh Jenny
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Vagnen är bredare än den ser ut på bilden, och eftersom min häst är en mini så är det inte helt omöjligt att svängeln får plats. Cirka 5 cm under sitsen finns en stång att hänga den i.
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Hej!

Hm, ja men då får du väl annonsera.
Om du som sagt inte kan få tag på nån annan!

Mvh Lisa
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Kan du transportera ner vagnen till Tågarp så fixar min bilmek den till dig. Båda bra och billigt. Men som sagt, du får transportera dit vagnen och ha klart för dig vad han ska göra med den. Han fixar allt efter beskrivning, men kan absolut ingenting om hästar och vagnar.
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Jag ska fråga stallägaren om hon kan tänka sig att köra den dit och hämta den! Tack Snuffsan!
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

En tanke:
Kan man inte borra hål i skaklarna och sätta dit en öglebult (se Noras svängel :D)? Så att man fäster skakelremmarna i öglorna sedan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Hej!

Jo det skulle väl gå, då slipper du ju svetsa och kan göra så för bakselen oxå! :D
Se till att det inte blir något vasst mot insidan av skakeln som är mot hästen!

Mvh Lisa
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Tänk på att om du ska få bästa nytta av draglinorna så är det bra om du har en större ögla (avlång) så att det blir spelrum för skackeln.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Vi ska förhoppningsvis borra i vagnen nästa helg! Hoppas att det funkar :)
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Tänkte bara säga att skaklarna kortades igår utan problem och vi borrade ett hål till en av ringarna iallafall. Den var inte alls så rostig som jag trodde, utan det var endast pyttelite, ytlig rost. Ska fortsätta pula med den imorgon.
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Vad ska du ha ringar till, öglor eller? Är det till bakselen? Tänk på att grunda överallt ni "skadat" järnet, annars lär det rosta.

/jenny
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Ja, alltså med ringarna menar jag öglebultarna :D Är både till skakelremmarna och bakselen.
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Hm, skeptisk.

310860_X_2004-07-01_094645.jpg

Menar du att du ska fästa skakelremmen (lädret) i en liten ring? Eller har du hittar Bautaringar på 2 dm? Eller så kan man ju sätta fast två ringar och ha lädret emellan dem! Det var inte så dumt isåfall.


passar på att tipsa om billiga säkerhetshakar till draglinorna på clas ohlsson oxå. :
310848_X_2004-07-01_094546.jpg

/j
 
Sv: Slå ihop era kloka huvuden nu!

Inte i en sån liten ring! Utan i samma sorts ringar som Nora har på sin svängel.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 158
Senast: Mezcal
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 721
Senast: -Catherine-
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 026
Senast: Agilitynoffe
·
E
Körning Hej! Fick för ett tag sedan köpt den här rockarden för en spottstyver, tänkte jag kunde använda den till inkörning av mitt sto. Som ni...
Svar
8
· Visningar
1 265
Senast: Elviramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp