Slå liten äng

Lie är bra och billigt.
Tips är att hänga med på en slåtterdag till sommaren för att lära dig gratis mot att du skänker lite arbetskraft den dagen. Vi har en lokal slåtterförening som vårdar en gammal äng på vårt utskifte och det är väldigt engagerade människor som gärna visar och lär ut om man kommer och visar intresse. Lär finnas på fler ställen i landet :)
 
Knacklie är för snobbar. Det är inte ens riktiga liar om du frågar lig. :D :D
(tycker du ska ge liehandboken en chans. Det är inte kurs och det är inte tekniskt utan funkar som helt OK uppslagsbok när man behöver. Gratis dessutom)
Ok ok, hmm gratis låter ju trevligt, den kan få en chans :laugh: . Ligger på nätet eller hur får man tassarna på den?
 
Jättebra, tack, men det är ju sånt här som får mig alldeles trött :confused::crazy::nailbiting:

Jag fattar att detta är "the real thing", men jag vill ju bara få bort lite gammalt gräs! Jag kommer ju aldrig att utprova ett personligt orv eller leta på det perfekta bladet till detta, som dessutom är anpassat till mitt personliga rörelsemönster :rofl:
Fast det behöver du ju inte! Folk hittar på så mycket dumheter :meh:

Skaffa en lite. Slipa den ordentligt och testa. Förr eller senare hittar du en teknik som gör att gräset bara faller.

Så småningom lär du dig sånt som att blött gräs är lättare att slå än mitt-på-dagen-torrt. Trial and error. :up:
 
Jättebra, tack, men det är ju sånt här som får mig alldeles trött :confused::crazy::nailbiting:

Jag fattar att detta är "the real thing", men jag vill ju bara få bort lite gammalt gräs! Jag kommer ju aldrig att utprova ett personligt orv eller leta på det perfekta bladet till detta, som dessutom är anpassat till mitt personliga rörelsemönster :rofl:

Det är inte så noga, om storleken passar någorlunda och lien inte är för vek och sladdrig samt bladet är skarpt är det tillräckligt.
 
Jag har en liten yta på kanske 200 m2 som jag vill göra äng av på sikt. Jag skulle vilja ha tips på bästa sätt/ verktyg för att slå gräset på den utan att jobba ihjäl mig eller bli helt ruinerad. Lie verkar supersvårt, och min vanliga trimmer orkar ju inte. Vad använder ni som slår gräs?

Jag använder vanlig lie de gånger jag slår gräs hemma. Får man bara till tekniken så är det inte så svårt och nästan lite roligt. Men det gäller att bladet är vasst för att det ska gå bra.
 
Jättebra, tack, men det är ju sånt här som får mig alldeles trött :confused::crazy::nailbiting:

Jag fattar att detta är "the real thing", men jag vill ju bara få bort lite gammalt gräs! Jag kommer ju aldrig att utprova ett personligt orv eller leta på det perfekta bladet till detta, som dessutom är anpassat till mitt personliga rörelsemönster :rofl:

Jag tyckte faktiskt videolänken jag hittade var lite intressant. Snabbinstruktioner, belysande förklaring varför det blir konstigt om en gör fel och hur en rör kroppen. Mer än så hade jag inte orkat grotta ner mig innan jag gått ut och testat.
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 297
Senast: Cattis_E
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Otherside
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp