Släcka felkoder?

Bilen har ju gått ovanligt hårt de senaste veckorna. Tyskland tur och retur i hetta belastar ju lite extra.
Lampan släcktes i Sverige första gången, när jag var på genomresa. Fick akut jaga en öppen verkstad.
Fast bilarna klarar den sträckan. I mil blir det ju inte så långt med tanke på båten.
 
Tror det blev ca 2300 km totalt om jag minns rätt. 730 km till hamnen i Tyskland och sen upp genom Sverige blir en del.

Till jobbet har jag bara 3,3 km så det är ju lite skillnad.
 
Senast ändrad:
Och nu hoppas jag att inte missa brevet med alla trängselavgifter. Det kan bli väldigt dyrt att missa.
 
Är det en dieselbil? Kan det vara partikelfilter/avgasförbränningsnånting-lampan som lyser?
 
Antagligen ”check engine” som lyser
7DCBAF70-30D4-4C0B-933B-59AB32CE41D8.jpeg

då måste man läsa felkoder och är det höga utsläpp så är de lite knepigt.
Men kostade andra besöker 3500:- har de ju gjort mer än släkt lampan.
Förhoppningsvis har de ju löst det.
 
Antagligen ”check engine” som lyser
Visa bifogad fil 74979
då måste man läsa felkoder och är det höga utsläpp så är de lite knepigt.
Men kostade andra besöker 3500:- har de ju gjort mer än släkt lampan.
Förhoppningsvis har de ju löst det.

Den lampan har lyst i två år på vår bil (ihop med Check Engine! Go immediately to workshop! - var tredje minut ungefär). Flera verkstadsbesök (som gjorde att lampan tog paus en dag - besiktningsdagen) men återkom dagen efter. Ingen förbättring. Verkstaden vill byta lite fina datorboxar för 15.000 kr - men med ett föreslaget pris vid privatförsäljning på 3000 kr vill inte jag alls samma.

Bilen rullar.

Men snart är sagan all.

Med en på förhand känt fallerad besiktning 30 december går tidsfristen ut i januari!

(Bil med 26000 mil sedan vi fick den med 0 på mätarställningen)
 
Senast ändrad:
Den lampan har lyst i två år på vår bil (ihop med Check Engine! Go immediately to workshop! - var tredje minut ungefär). Flera verkstadsbesök (som gjorde att lampan tog paus en dag - besiktningsdagen) men återkom dagen efter. Ingen förbättring. Verkstaden vill byta lite fina datorboxar för 15.000 kr - men med ett föreslaget pris vid privatförsäljning på 3000 kr vill inte jag alls samma.

Bilen rullar.

Men snart är sagan all.

Med en på förhand känt fallerad besiktning 30 december går tidsfristen ut i januari!

(Bil med 26000 mil sedan vi fick den med 0 på mätarställningen)

Ja den är en klassiker på vissa att alltid lysa 😁 På min saab satte jag en bit eltejp över bara 👌🏼
 
Kör in till en verkstad omgående så slipper du alla spekulationer och behöver bli bekymrad . Eller ta bärgare till närmsta bilverkstad om du är osäker.
 
Vi har en avgas sensor som tander "service engine" lampan med jamna mellanrum och skulle behova bytas, det ar dock dyrt da den sitter ganska illa till. Pa "avgas checken" i var typ av bil besiktning sager de dock att vi inte alls slapper ut for mycket CO2 sa vi har ett instrument (jag tror vi betalade $12 usd for det) som gor att vi kan kolla vad det ar nar service engine lampan tands och slacka det igen om det ar var vanliga CO2 sensor.
Det ar mycket vanligt att sensorer blir gamla och trotta och sager att nagot ar fel fast det inte ar det. Sitter sensorn enkelt till later jag verkstan byta, men om det ar flera timmars job att komma at den far det vara om min verkstad sager att det inte behovs.
 

Liknande trådar

Äldre Idag när jag åkte på motorvägen mellan Norrköping och Stockholm började plötsligt motorlampan i bilen lysa och bilen började gå dåligt...
2
Svar
26
· Visningar
3 535
Senast: Jeffery
·
Äldre Nu är jag trött på bilar igen. I synnerhet min bil som bara strular. I augusti började plötsligt check-enginelampan i bilen att lysa...
Svar
15
· Visningar
7 984
Senast: nyttnick
·
Utrustning Hej, undrar om någon här har varit med om något liknande. Köpte en ny Subaru Outback 2010, då vi verkligen ville ha en bra dragbil och...
Svar
10
· Visningar
17 464
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Nu har jag slut på idéer. Min, vanligtvis mycket lätthanterade, tvååring har helt plötsligt fått för sig att hon inte ska gå in i...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: niikon92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp