Släkting som mår dåligt psykiskt

MJLee

Trådstartare
Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen har en klinisk diagnos av något slag. Hens lägenhet är exakt som man ser i Hoarders med gångar mellan enorma travar med tidningar och böcker, en trasig säng, trasig spis, man får hoppa mellan kassar och staplar med saker överallt. Hen tror att alla, precis alla, försöker lura hen. Telia hackar hens telefon, Nordea har stulit 100,000 kr av hen. Google förföljer hen på något sätt. BR styrelsen där hen bor lurar och fifflar och tar miljonlån och har stulit hens förråd och allting är svart och muntligt och ordf har stulit el gratis från föreningen. Det är mer men jag förstår inte riktigt vad det handlar om.

Hen ringer och pratar osammanhängande i bokstavligt timmar. Dessutom får man hålla tungan rätt i mun för trots att jag inte ska prata och det måste vara helt tyst annars klarar hen inte av det, så reagerar jag inte eller reagerar på fel sätt blir hen galen. Hen pushar hela tiden för att få veta allt om min ekonomi och hur jag ska ordna upp den, vilket jag har noll intresse av att hen lägger sig i. Det första hen säger är att hen aldrig skvallrar och talar illa om någon och sedan använder hen halva tiden med att tala illa om andra familjemedlemmar.

Hen försöker hela tiden pracka på mig pengar så jag ska stå i någon slags beroendeställning. Jag har tackat nej, hen har överfört pengar till mitt konto och vägrar att låta mig återbetala. Jag har inte hens bankkontonummer så jag kan inte göra det. Allt jag kan och har gjort är att föra över alla pengarna till ett särskilt konto och inte röra dem överhuvudtaget. Hen har nojat och haft ångest över sitt testamente i mer än tio år. Förut har jag försökt säga att hen ska leva bra själv och njuta av sina pengar (hen har inga bröstarvingar) men eftersom det inte hjälpte utan kom upp varenda gång så erbjöd jag mig att hjälpa hen att skriva ett testamente. Biiiig mistake. Hen ändrar sig hela tiden om vem som ska stå i det förbannade testamentet och verkar tro att det kan användas på mig som någon slags utpressning - eftersom jag för närvarande tydligen ska vara med i det.

Jag har ringt till psykakuten men de säger att de inte kan ingripa förrän hen är en fara för sig själv eller andra och det är hen definitivt inte. Inga suicidtankar och absolut inga våldstendenser. Bara en fruktansvärd förföljelsemani.

Under några år orkade jag inte och hade ingen kontakt med hen, men eftersom jag fick så fruktansvärt dåligt samvete så återupptog jag kontakten, ung god jul, glad midsommar, grattis på födelsedagen typ. Och det var helt ok. Men nu har hen börjat ringa mig mer och mer ofta och sedan som sagt pratar osammanhängande i timmar. Jag hjälpte hen för några veckor sedan med att fixa nytt ID, hens hade gått ut 2014. Men det verkar ha gett hen rättighet att ringa flera gånger i veckan. Jag förstår inte vad hen får ut av det hela eftersom jag inte får säga någonting.

Att bara säg, bryt kontakten eftersom du mår dåligt av det är inte ett alternativ. Jag vet att det är mitt liv, att jag ska tänka först på mig själv och mitt mående. Att det inte är mitt ansvar. Men jag känner mig så hjälplös. Hen är så fruktansvärt ensam och isolerad att hen bokstavligen är en av dessa människor som skulle kunna ligga död i sin lägenhet i månader om jag inte pratade med hen regelbundet.

Långt och rörigt inlägg som jag inte riktigt vet vad jag vill med, kanske tips och råd om vad jag kan göra för att hjälpa någon som mår så otroligt dålig.
 
Jag har gjort en "intervention" med en släkting. Vi var flera ur släkten plus vänner som satt ner och pratade med personen. Det ledde till att vi kunde åka till psykakuten för att gå personen inlagd. Men det kanske inte är rätt väg att gå med en person som har förförelsemani. Va säger personen när du påpekar skick på lägenhet mm?
 
Jag har gjort en "intervention" med en släkting. Vi var flera ur släkten plus vänner som satt ner och pratade med personen. Det ledde till att vi kunde åka till psykakuten för att gå personen inlagd. Men det kanske inte är rätt väg att gå med en person som har förförelsemani. Va säger personen när du påpekar skick på lägenhet mm?

Det är det enda hen pratar om men inget är hens fel, utan det är BR och skumma svarta hantverkare som gjort allting. Jag har försökt lite diskret föreslagit att hen ska slänga allting som hen inte behöver, erbjudit mig att hjälpa, hyra en container etc. Men nej det går bara inte. Hen är en sådan person som aldrig kan bestämma sig. Så har hen varit hela livet redan innan hen inte mådde som hen gör idag.

Hen har inga vänner, de flesta i familjen har brutit kontakten med hen, det finns ingen förutom jag och möjligen min syster. Vilket gör det ännu värre.
 
Problemet vid psykisk sjukdom är att den sjuke ofta har en helt annan parallell verklighet mot oss andra. Den är starkare än vår verklighet. det går inte att "tala till rätta" eftersom personen har sin verklighet och inte begriper hur andra inte ser och förstår. Övertygelsen och upplevelsen är stark.

Jaghar vuxit upp med psykoser och förföljelsemani i min omedelbara närhet och min erfarenhet var att man inte kunde göra något förrän personen just blev farlig för sig eller för andra.

Man kan ringa och tjata på psykvården och man kan ta kontakt med socialen om misären blir så stor att hygien och hälsa blir helt eftersatt. Ibland hjälper tjat.

Min släkting blev polishämtad ett antal gånger när grannar varit förföljda. T.ex. så ringde hen mitt i natten och la telefonluren på radion som var på högsta volym. La de på ringde hen igen. Och igen.
En annan gång stängde hen av en byväg med skrot som ställdes över hela vägbanan. Det var väl inte farligt, men klar olägenhet för grannar och folk i bygden. Det räckte för polisingripande. men det var ett femtontal år sedan så praxis kanske är en annan idag?
 
Om jag vore du hade jag slagit en pling till öppenvårdspsykiatrin och/eller till socialen, förklarat läget, och frågat var man kan vända sig någonstans. Din situation är verkligen inte ovanlig :(, och vissa kommuner har mobila team inom psykiatrin vet jag. Hoppas du hittar någon vänlig själ att bolla med!
 
Problemet vid psykisk sjukdom är att den sjuke ofta har en helt annan parallell verklighet mot oss andra. Den är starkare än vår verklighet. det går inte att "tala till rätta" eftersom personen har sin verklighet och inte begriper hur andra inte ser och förstår. Övertygelsen och upplevelsen är stark.

Jaghar vuxit upp med psykoser och förföljelsemani i min omedelbara närhet och min erfarenhet var att man inte kunde göra något förrän personen just blev farlig för sig eller för andra.

Man kan ringa och tjata på psykvården och man kan ta kontakt med socialen om misären blir så stor att hygien och hälsa blir helt eftersatt. Ibland hjälper tjat.

Min släkting blev polishämtad ett antal gånger när grannar varit förföljda. T.ex. så ringde hen mitt i natten och la telefonluren på radion som var på högsta volym. La de på ringde hen igen. Och igen.
En annan gång stängde hen av en byväg med skrot som ställdes över hela vägbanan. Det var väl inte farligt, men klar olägenhet för grannar och folk i bygden. Det räckte för polisingripande. men det var ett femtontal år sedan så praxis kanske är en annan idag?

Exakt så är det! Förutom att hen inte är till besvär för någon förutom sin BR och personalen i Telia butiken. Dvs, hen går på årsstämman och bråkar och spelar in och är inne på Telia butiken med en del klagomål. Men mest går hen till biblioteket och letar efter ny information som ska bevisa allt fiffel och läser böcker om allt möjligt, det är något om ekologiska blåbär och hjärnceller som dör av stress och några mikrober och den senaste forskningen. Jag hänger inte riktigt med. Hen säger hela tiden att hen kommer att dö av stress och att hen har ont överallt och högt blodtryck men hen vägrar att gå till en läkare.

När jag var där för mindre än en månad sedan var hen hel och ren, förutom att tröjan var lite maläten och hen därför hade en halsduk runt. Trots att hen hävdat att hen inte tvättat håret på ett år så såg det helt ok ut, hen luktade inte, och när vi var hemma hos hen fanns det tvål, schampo osv i badrummet. Så nej soc kommer inte att ingripa, hen är inte så psykiskt sjuk att hen behöver slutenvård - eller jag tycker det, men! Hen klarar sig själv, äter ok, men har denna fruktansvärda förföljelsemani och tron att precis alla är ute efter hen. Jag försökte för en del år sedan hinta om att träffa vården inte är helt fel, men det gör jag aldrig om.

Jag tror personligen att ett av problemet är att hen är för intelligent, om hen inte var det då skulle hen vara mycket lyckligare. När jag ser vad jag skrivit ser jag mer och mer att den enda som verkligen blir negativt påverkad av allt är jag (ja förutom BR styrelsen men de får klara sig själv). Men jag kan inte överge hen. Jag bara kan inte. Så läget är helt låst.
 
Vilken hemsk situation. Jag förstår att det är oerhört stressande. Och svårt att veta var börja ta tag i.

Själv hade jag nog minimerat samtalen genom att inte svara alltid. Och ringt psykvården och hört mig för, det rör ju sig helt klart om något som borde stå under behandling. Det är inte ett fungerande liv du beskriver.
 
Hens lägenhet är exakt som man ser i Hoarders med gångar mellan enorma travar med tidningar och böcker, en trasig säng, trasig spis, man får hoppa mellan kassar och staplar med saker överallt.
Jag har ringt till psykakuten men de säger att de inte kan ingripa förrän hen är en fara för sig själv eller andra och det är hen definitivt inte.
Nej, personen är nog inte speciellt farlig ifall man tänker sådär till vardags. Men personen är en enorm brandfara! Det är dessutom en sanitär olägenhet ifall det inte går att städa ordentligt i lägenheten. Det är ändå ett flerbostadshus, så ventilationen mm är ju sammankopplad med de andra lägenheterna i huset.

Jag hade berättat för styrelseordföranden hur det såg ut i släktingens hem och så hade de fått vidta åtgärder. Det finns rutiner för sånt i en brf.
 
Nej, personen är nog inte speciellt farlig ifall man tänker sådär till vardags. Men personen är en enorm brandfara! Det är dessutom en sanitär olägenhet ifall det inte går att städa ordentligt i lägenheten. Det är ändå ett flerbostadshus, så ventilationen mm är ju sammankopplad med de andra lägenheterna i huset.

Jag hade berättat för styrelseordföranden hur det såg ut i släktingens hem och så hade de fått vidta åtgärder. Det finns rutiner för sånt i en brf.

Styrelseordförande och alla andra i föreningen vet redan om det är jag tämligen säker på. Släktingen har fått en vattenskada som föreningen ska betala för, men hen har vägrat att släppa in dem. Vilket bara skadat hen själv.

Det ska mycket till innan en BR innehavare tvingas flytta så länge hen sköter betalningarna och att det ser ut som Hoarders är i sig inte nog skäl. Och ingenting blir bättre av att hen inte har någon bostad. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska göra. Jag får prata mer med psykvården men det har inte hjälpt tidigare, hen kan liksom klara sig själv och numera är det väl det enda som räknas.
 
Nej, personen är nog inte speciellt farlig ifall man tänker sådär till vardags. Men personen är en enorm brandfara! Det är dessutom en sanitär olägenhet ifall det inte går att städa ordentligt i lägenheten. Det är ändå ett flerbostadshus, så ventilationen mm är ju sammankopplad med de andra lägenheterna i huset.

Jag hade berättat för styrelseordföranden hur det såg ut i släktingens hem och så hade de fått vidta åtgärder. Det finns rutiner för sånt i en brf.
En granne blev vräkt för sånt. Saneringsfirma fick sköta flytten.
 
Vi hade en granne som också blev vräkt för det.
Han fick hjälp av soc och bor idag på ett hem som hjälper honom att ta sina mediciner osv. Någon i vår dåvarande brf hade sett honom på stan ett halvår efteråt och tyckte att han såg pigg och frisk ut, så förhoppningsvis löste det sig.
Han var enda hyresgästen kvar och lägenheten fick totalrenoveras efteråt..
 
Vi hade en granne som också blev vräkt för det.
Han fick hjälp av soc och bor idag på ett hem som hjälper honom att ta sina mediciner osv. Någon i vår dåvarande brf hade sett honom på stan ett halvår efteråt och tyckte att han såg pigg och frisk ut, så förhoppningsvis löste det sig.
Han var enda hyresgästen kvar och lägenheten fick totalrenoveras efteråt..

Problemet är att hen äger sin bostadsrätt, så då blir det genast mer komplicerat eftersom hen inte kan bli 'vräkt' utan man måste isof tvinga fram en tvångsförsäljning av hens lägenhet.

Ska kanske tillägga att det inte luktar, hen har gamla sopor eller liknande. Hen röker så hela lägenheten är inrökt men det är ju hens ensak. Utan det som verkligen gör det förskräckligt är alla högar med böcker och travar med tidningar överallt. Badrummet är någorlunda ok. Det enda de antagligen kan slå ner på är att hen inte vill släppa in någon i lägenheten och alltså har en antaglig fuktskada som kommer från våningen över. Släktingen hävdar att styrelsen lurar och att det är grannen som fuskar och bygger fel. Om det stämmer är det naturligtvis grannens försäkring det ska gå på, men jag har fått klara indikationer att släktingen helt enkelt inte släppt in de som skulle inspektera. Nu ska det dras fiber och släktingen sitter och läser hela dagarna och om några hårda platsrör där fibern ska dras.
 
Senast ändrad:
Det var bostadsrätt här.
Så man kan bli "vräkt" där också. En annan granne som var mycket obehaglig med ett antal polisanmälningar på sig pga våldstendenser fick också order om att sälja.
 
Åh så svårt! Du är väl värd beundran för att du inte släpper hen.

Det låter som att hen varit så här länge? Är hen äldre? Förföljelsemani är inte helt ovanligt vid demens.

Jag tror du ska söka råd på flera fronter. Finns det mobila team från psykiatrin där du bor så tycker jag att du ska kontakta dom. Även om X inte uppfyller krav på LPT så kan de vara bra på att lirka, och att kanske hitta en liten liten öppning.

Att hen är psykiskt sjuk låter helt troligt, men som skrivet innan så finns sällan sjukdomsinsikt. Kolla upp patient- och anhörigföreningar, de kanske kan tipsa, och kan säkert vara ett stöd för DIG (glöm inte bort dig själv:heart). Psykiatrin/öppenvårds kan ju inte hjälpa x mot hens vilja, men kanske kan du få råd i största allmänhet.

Skulle hen gå med på att boka ett besök på vårdcentral, kanske att du kunde följa med? En hälsokoll är aldrig fel oavsett, psykiskt sjuka människor har ofta sämre fysisk hälsa än andra. Med enorm tur kanske läkare där få bra kontakt med hen och kanske hjälpa vidare.

En viktig sak men trist sak är att det tyvärr kan vara lite lotteri inom psykiatrin. Dels har de dåligt med resurser och dels är det enormt olika bemötande från olika personal, enligt min erfarenhet. Så prova igen, ge inte upp efter ett försök.

Jobbar hen? Om inte borde det finnas någon kontakt med läkare och försäkringskassan, eller socialen antar jag. Finns det möjlighet att du får vara med i de kontakterna?

Jag vet inte om jag tycker det är rätt väg att gå till brf. Att bli vräkt, och sakna insikt om att man behöver hjälp, kan väl knappast hjälpa någon? Problemet är väl egentligen inte samlandet, det låter inte som en sanitär olägenhet förutom att det är svårstädat, utan hur dåligt personen (förmodligen) mår.
 
Det var bostadsrätt här.
Så man kan bli "vräkt" där också. En annan granne som var mycket obehaglig med ett antal polisanmälningar på sig pga våldstendenser fick också order om att sälja.

Det hände innan en kompis flyttade in i en brf. Personen hade tydligen bla dragit in en yxa i dörren hos min kompis granne :crazy: Det hade varit andra incidenter också, hot och våld. Där blev det tvångsförsäljning.

Samma sak hände med en av de andra lägenheterna i samma trappuppgång när kompisen bodde där. Den som hade lägenheten var gravt alkoholiserad och lät inte helt trevliga människor springa där som de ville och jag tror alla av dem pissade i porten :yuck:
 
Problemet är att hen äger sin bostadsrätt, så då blir det genast mer komplicerat eftersom hen inte kan bli 'vräkt' utan man måste isof tvinga fram en tvångsförsäljning av hens lägenhet.

Ska kanske tillägga att det inte luktar, hen har gamla sopor eller liknande. Hen röker så hela lägenheten är inrökt men det är ju hens ensak. Utan det som verkligen gör det förskräckligt är alla högar med böcker och travar med tidningar överallt. Badrummet är någorlunda ok. Det enda de antagligen kan slå ner på är att hen inte vill släppa in någon i lägenheten och alltså har en antaglig fuktskada som kommer från våningen över. Släktingen hävdar att styrelsen lurar och att det är grannen som fuskar och bygger fel. Om det stämmer är det naturligtvis grannens försäkring det ska gå på, men jag har fått klara indikationer att släktingen helt enkelt inte släppt in de som skulle inspektera. Nu ska det dras fiber och släktingen sitter och läser hela dagarna och om några hårda platsrör där fibern ska dras.

Att hen inte släppt in någon för att kolla på läckan kan nog bli allvarligt. Stökigt är en sak men en läcka kan ju ställa till det ordentligt med stora delar av byggnaden. Jag är förvånad att de inte begärt handräckning för att kunna gå in och titta (eftersom läckan påverkar flera borde de ju föreningen kunna begära det).
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 960
Senast: mars
·
Relationer Triggervarning självskadebeteende/ relaterat till självmordstankar Jag har en vän som jag pratar med en hel del online, enbart i...
Svar
10
· Visningar
1 583
Senast: Sryoqwe
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 584
Senast: tanten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 487
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp