släkting som vill vara till "hjälp" fast man inte vill

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
har en släkting som så gärna vill bli involverad i vår nya lilla familjemedlem och vara till hjälp för mig på olika sätt. Hon är singel och det märks att hon behöver något att rikta sin energi mot. Problemet är att jag tycker att hon är alldeles för beskäftig och inte lyssnar på mig utan vill styra mig. På 40-talisters vis ska hon meddela hur det var när hon födde barn och vad man sa då, underförstått att det borde vara typ samma nu. Och jag vill inte hålla på att redovisa hur det går med amningen och om min bebis är snäll eller inte och behöva lyssna på ännu en 40-talistanalys som inte stämmer med moderna teorier. Hon kan inte heller låta mig styra hur vi ska ses utan ska alltid ändra och byta så att det passar henne och så att det blir billigast för henne, hon är otroligt ekonomiskt medveten utan att behöva vara det, den här damen.

Nu har det gått så långt att jag känner mig helt anti och inte tar telefonen när jag ser att det är hon. Men förr eller senare måste jag befatta mig med henne på något sätt. Så min fråga är, hur avvärjer man välvillighet och hjälp som man inte vill ha utan att såra henne alltför mycket?? Jag har inget behov av att reda ut vår relation för jag behöver inte ännu en tant som kikar mig över axeln och kommenterar, så prata ut är inget alternativ. Vad gör man, tycker ni?
 
Sv: släkting som vill vara till "hjälp" fast man inte vill

Säg att du inte har tid att träffa henne när hon vill träffas!
Säg att tack men nu behöver jag inte fler råd, jag lyssnar på mitt inre när hon ger dej råd!
Eller säg rakt ut att du faktiskt inte behöver henne och hennes kommentarer i tid och otid! Du är mamman, du vet bäst!
 
Sv: släkting som vill vara till "hjälp" fast man inte vill

Det är lite svårt att säga att jag inte har tid när jag är föräldraledig... Jag skulle vilja hitta något smart sätt att avspisa henne utan att behöva vara otrevlig. Men det kanske är så att det helt enkelt är det som krävs?
 
Sv: släkting som vill vara till "hjälp" fast man inte vill

Säg att du klarar dig fint som det är nu och allt fungerar perfekt men om du skulle behöva hjälp någon dag så hör du av dig...

(fast du ju inte gör det då) :angel:
 
Sv: släkting som vill vara till "hjälp" fast man inte vill

Du kanske kunde ha det här pappret liggande på bordet när hon kommer....
Plankat från helsingborgs lasarett

"Vi gratulerar till barnbarnet!
En mormor och morfar, farmor och farfar, kan få stor betydelse för sitt barnbarn hela livet. Det finns också en stor möjlighet att amningen ska fungera bra om er dotter/svärdotter får ett bra stöd av er. Det är därför vi har skrivit detta för att berätta för er hur vi ser på mor och barn nu för tiden på dagens "BB-avdelningar".
För bara 30 år sedan gällde följande:

Amningen var fastlagd efter ett schema, där barnet skulle ammas var fjärde timme.
För att barnet skulle bli harmoniskt ansåg man att det skulle ha lugn och ro, vara rent och ha regelbundna vanor.
Barnet blev lagt i sin säng efter amningen och man var rädd för att förkyla eller skämma bort om man bar omkring babyn.
I dag vet vi att:

Det tar tid att lära sig amma sitt barn.
Amningen hjälper mor och barn att få ett nära förhållande till varandra.
Modersmjölken är den bästa näringen för barnet de första 6 månaderna.
Bröstens storlek och utseende har inte någon betydelse för hur amningen ska lyckas. Så gott som alla mödrar kan amma oavsett bröstens storlek och form.
Ju oftare barnet ammas desto mer mjölk bildas det.
Barnet får inte ont i magen av att äta ofta. Magsäcken är liten och rymmer inte så mycket till att börja med, vilket gör att barnet i stället äter ofta. Dessutom är bröstmjölken anpassad till barnet och belastar inte barnets mage, tarmar eller njurar utan passerar snabbt, varför ett ammande barn äter oftare än ett barn som får tillägg.
Det är stor skillnad på hur länge och hur ofta barnet suger på bröstet vid varje amning. Barnet äter tills det är mätt.
Alla barn äter i sin egen takt, precis som vi vuxna gör.
De flesta barn behöver äta på natten det första halvåret.
Bäst produceras bröstmjölken under natten.
En praktisk hjälpande hand är guld värd för en nybliven familj.
Ett barn blir inte bortskämt för att man tar upp det när det gråter. Det ger kärlek, trygghet och tröst.
Man sover gott ihop med sitt barn.
Barnet behöver tid på sig att vänja sig vid livet utanför livmodern.


En av de viktigaste betingelserna för att den nyförlösta modern ska få ett bra och långt amningsförlopp är att hon får samma information från personal, familj och vänner. Synen på den första tiden efer förlossning och amning har förändrats i takt med nya forskningsrön, men många myter lever tyvärr vidare.

Vi känner igen följande:

"Är du säker på att du har nog med mjölk?"
"Ska du amma nu igen?"
"Blir du inte trött av att amma så länge?"
"Du behöver få sova en hel natt!"
"Peter sov hela natten redan vid fem veckor"
"Du var ett snällt barn - du åt bara var fjärde timme."
"När hon skriker så mycket kan det vara för att det är dålig näring i din mjölk."
"Du gör honom beroende av dig. Hur ska det gå när du ska tillbaka till ditt arbete?"
"Ska du ta upp honom nu igen? Han kommer att bli bortskämd"
"Du kan bli fri från din amning på natten om du ger honom flaska."
"Efter fyra månader räcker det inte att bara amma honom."
"Eftersom du har så små bröst är det inte säkert att du har tillräckligt med mjölk."
"Jag kunde inte amma mer än fyra veckor, så det kan nog inte du heller."


En nybliven mor har stor nytta av att vi visar henne att hon är den som bäst vet vad som är bra för hennes barn. En nybliven mor är mycket lyhörd och känslig.

Njut nu av ert nya barnbarn - det är livets efterrätt!"

Eller så kanske du kan lösa det smidigt genom att berätta hur less du blir på att ständigt få dessa råd (av andra personer givetvis) att du helt enkelt inte orkar redogöra för amning el. dyl utan bara vill vara. Lycka till hursomhelst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 818
Relationer Anonymt nick för jag känner jag behöver få ventilera mig lite. Vad anses som ett normalt förhållande med sina föräldrar? Jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 824
Senast: Wysiwyg
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 966
Senast: Josofinito
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 417
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp