Slänga sned sadel på tippen?

V

veronican

*BILD* Vart gör man egentligen av sin gamla sadel, så himla kul är det inte att ha den liggandes här hemma och påminna om de där bortkastade 5 tusen...

Här har ni sadeln
Jag har inte hjärta att sälja eländet men vet inte riktigt vad jag ska göra med den? Nu har den legat hemma i tvättstugan sen juni och är mest bara i vägen. Hade med den till sadelmakaren idag för att höra om det alls fanns NÅT man kunde göra med den, men näää det skulle vara som exklusiv trä-hästsadel möjligen... :smirk:

Vill ni se hur en riktigt sned sadel ser ut? Svårt att fånga helt bra på bild men nog syns det att den är sned..
Framvalvet
Framifrån
Nån som inte ser? :angel:

Men hörni, ska man bara slänga den på tippen eller?? På nåt knäppt sätt tycker jag synd om sadeln att bara slängas :crazy: :p trots att jag vet vilken jävla skitsadel det är å då menar jag inte bara för att den är sned.. Knäppt.
 
Oj.
Ja inte ska du sälja den, för ingen häst förtjänar att ha den på ryggen :crazy:

Jag själv är sentimental och har således en massa skit samlat, men nog ska du slänga sadeln om du inte vill spara den att ligga och skrota av sentimentala skäl då.
 
OJJJJJ :o Den var inte fin :(
Vet inte riktigt vad du kan göra med den.Men går det inte att rikta bommen?Eller byta den..Jag vet inte..
Har en liten fråga till.Vad är det för stoppning i den :angel:
 
Byta bommen kostar nog mer än det smakar, är egentligen inget bra på sadeln, bossorna är formade på så sätt att hästen ska se ut som ett hustak över ryggen för att den ska ligga som bäst :crazy: och bossorna är så tunt stoppade att bommen nästan går igenom.

Det är sån där filt i den så den går ju inte att stoppa om... Jävla skitsadel kan jag säga :mad: :mad:

Gissa om jag lärt mig läxan? :crazy:
 
En bekant hade samma problem som du...
Släng den, sprätt upp den o förstör... :devil:
 
Jisses!

Men du, på Pessoas hemsida påstår de att det är livstidsgaranti på bommen. Kanske värt att undersöka närmre?
 
Oj! Nu såg jag det! Det är ju tragiskt att en så fin sadel, för övrigt, blir så sned.
Jag förstår att vi var på samma sadelutprovning idag, fast jag var bara nyfiken och var och kikade (fattig som man är).

Lotta
 
dte ä rväll bara att slänga den ! :confused: skulle må ännu sämre av att se eländet varje dag
 
Jaså?? :idea:
Då kanske du såg mig och rentav min hemska sadel också? :rofl: Jag la den aldrig på hästen, Lars bara kikade på den och visade, tryckte, pekade och förklarade varför en sån här sadel egentligen inte hör hemma på en häst...
Jag hade med min dressyrsadel och en gammal Stübben också, hade ett litet svart (mbrun) sto med bläs? Det är så himla intressant, synd att vi inte kunde vara med på föreläsningen bara, var du på den?
 
Jo det har du rätt i!Det kostar nog mer än det smakar.Hur länge sedan köpte du den????Tänkte om du kunde reklamera den på nått vis.
Jag vet många som gått på nitar med just dessa sadlar pga att stoppningen är såm den är.Det beror ju på att stoppningen trycks i hop vid belastning och därför bli ogämn.Kommer inte i håg åt vilket håll sadeln bakvalv är sned.Men jag antar att det var på uppsittar sidan.Med tanke på att man oftast sitter upp från ett håll så blir påfrästningen på den sidans bakre bossa större än på den andra sidan.Matrialet i dessa sadlar trycks i hop så återfår dom inte formen sedan vilket gör att bommen inte får det stöd den behöver och då ger vika om bommen oxå är vek.

Det är tråkigt att du gått på denna nit.Men jag tycker det var ett väldigt bra intsiativ från din sida att lägga ut bilder på sadeln.. :)

Lite råd till sadel ägare har jag att dela med mig av.

Sitt upp från pall eller dyligt.Inte från marken om det inte är nödvändigt.

Sitt upp från båda sidorna..Finns ingen lag som säger att man måste hålla sig till en sida..

Vid uppsittandet tag inte tag i framvalvet när du svingar dig upp.Ta tag i manen i stället..
När man sitter upp och tar tag i framvalvet när man drar sig upp så drar man sadeln sett vilket gör att man även påverklar hästens tornutskott och ryggrad.Sedan är skonar det sadeln om man tar mantag i stället pga att man inte vrider bommen lika lätt.....
MVH/Hanna
 
hihi fin för övrigt?? nääää
enda positiva är väl att sätet är mjukt ;) :devil:
 
ooh jag köpte den begagnad för 2 år sedan, då sades den vara ca ett år gammal, men det var min första sadel jag köpte, helt grön och bara lycklig att jag skulle få en egen häst så nån garanti fick jag aldrig.. :smirk: Vet inte heller hur det är med garanti på dem?

Jag kan nog säga att inte bara stoppningen är boven med dessa sadlar. Enligt min sadelmakare är hela sadeln för klent byggd, den blir lätt sned även på raka hästar, den orkar inte hålla ihop.. Dessutom lutar bossorna så brant, de är för tunt stoppade också. Tyvärr väldigt populärt märke, men jag köper då aldrig det märket igen. Tror knappast designern själv har denna sadel på sina hästar :smirk:

Hoppas det kan ge någon en tankeställare, bilderna ska jag spara som en påminnelse till mig själv att det är värt pengarna att köpa ett erkänt högkvalitativt märke OCH ta hjälp av utbildat folk. Sadlar är svårt :crazy:

PS:
Jag har blivit pall-beroende nu :D Har köpt en M&N dressyrsadel för Stora Pengen och den är jag så rädd om att jag tom turas om att sitta upp med pall från båda sidorna :D
 
Sitt upp från pall eller dyligt.Inte från marken om det inte är nödvändigt. min pojkvän brukar hålla mot på ena sidan så sadeln inte flyttar på sig

Sitt upp från båda sidorna..Finns ingen lag som säger att man måste hålla sig till en sida.. det har jag testat.. men kom inte upp.. :o
 
Påstår de?? hmf, undrar om det stämmer? Sedan så har jag en Rodrigo Pessoa och inte Nelson, den är lite mer ovanlig tror jag. Dessutom är det nog inte bara bommen det är fel på..

Men man måste ha originalkvittot då väl? :confused: Hade ju iofs inte varit så dumt om man kunde lämnat tebax den och fått en ny, den kunde man ju iaf sälja... för på min hästs rygg hamnar då ingen sån där sadel igen...
 
Det är precis som du säger.Den är klen.Och skuren galet.Jag har en bekant som hadde en sådan sadel där.koppjärnet gick AV på ena sidan :crazy:
Jag tycker att man ska kunna kräva lite mer av en sadel i den prisklassen :smirk:
Åt minstonde bör den ju vara byggd på ett mer korekt sätt.. :mad:
Jag hoppas att många av dom som finns här på buke ser över sina sadlar efter att ha sett dina bilder.
Välkommen till pall ligan föresten :D
 
Japp, jag såg dig och din häst! Fast jag han aldrig se din "hemska" sadel i verkligheten.

Jag blev helt imponerad av Lars idag! Även om jag inte hade hästen med mig så tyckte jag det var oerhört intressant. Jag var på teorin också, och även den var mycket intressant. Nu ångrar jag att jag inte tog med min häst, för när jag kom till stallet och kollade in mina sadlar var det dessvärre ingen av dem som dög... Men han skulle ju komma tillbaka! Frågan är bara om man vågar rida i sadlarna tills dess?!
 
Det tycker jag med! -och trodde jag..
Jag kan ju säga att tack vare Carola här så insåg jag hur illa den egentligen var, på egen hand hade jag säkert kollat upp den så som den ser ut, men nog inte lika snabbt, då kunde jag inte ett skvatt om sadlar och underskattade verkligen effekten av en sned sadel. Nu försöker jag insupa så mycket jag bara kan, men det är ju verkligen mycket att lära sig! :D

Tack du! Jag har tom inhandlat EGEN pall utifall att jag flyttar till stall som inte har en sån bra handikapp-pall/ramp som vi har :D

Du verkar duktig på sadlar, hur kommer det sig? (eller öh alltså hur har du lärt dig? :p)
 
jag tro ja skulle satsa på gunghäst karriär om ja va den sadeln :devil:


jag som trodde pessoa va bra, men d verka bara va skräp (jag ha endast sett deras reklam i tidningarna) :crazy:
 
:eek: :o nu blir jag ju nyfiken på vem du var!! Fast det var ju en del folk i ridhuset :D

Jag hade egentligen inte tänkt vara med den här gången, var med i augusti när Lars kom till Udden och provade då ut min härliga dressyrsadel, köpte den av honom och fick hem den efter 6 dar! :bow: Fast jag hade lite flyt också :D

Men så i torsdags frågade tjejen som jag var där med (med den stora skimmeln?) om jag inte skulle hänga med och kolla min andrasadel och jag kunde få åka med i deras transport och allt, så i går kväll bestämde jag mig, typ kl 11 på kvällen :D och skickade ett sms till Johanna och frågade om det fanns tid för en till och som tur var gjorde det ju det. Ångrar mig inte! Sadeln låg nämnligen inte bra på hästen och ju tidigare man upptäcker det desto bättre ju.. Fick faktiskt hjälp av några i stallet att titta på den sadeln (gammal Stübben som jag bara skulle ha att hoppa i en gång i veckan, blev egentligen utfattig efter dressyrsadeln :crazy:) men de tittade aldrig när jag ridit i den, bara när den låg på och då ligger den fint. Sen låg den alldeles för nära manken, fick knappt in ett finger..

Förstår att du ångrar dig! Lars är verkligen duktig :bow: och det otäcka är ju att han har anledning till sitt arbete, så många hästar har ju sadlar som inte passar :( Såg du den lilla "vita" som hade ont i ryggen? Jag är kompis med ägaren och tjejen som var med, lider med ägaren för hästen är precis igång efter ett benbrott och hade vilat tja minst 4 månader! Innan dess har hon haft 3 kotledsinflammationer tror jag..

Du får vara med nästa gång!! Hur ser dina sadlar ut då? Provred du i dem också och kollade hur de låg sen? :D
 
trodde jag med.. :(


Ja jag funderar lite på att skänka den till nån söt unge i området men är lite orolig att nån dum :devil::el får fatt på den och i sin okunnighet slänger den på nån hästrygg igen... Kanske bättre att sprätta och utforska och lära sig lite mer om hur en sadel egenligen ser ut inuti? :D :devil: Dissikera! ...fast det känns lite rått :o
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte en sadel i april förra året som visat sig vara sned vilket gjort att min stackars häst fått ont i ryggen. Det är bossorna som...
Svar
19
· Visningar
1 798
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 790
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 530
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 503
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp