Slänger med huvudet

Ericamedx

Trådstartare
Hej!

Jag har en arab valack, 10 år, som under de senaste månaderna (2-3) börjar slänga med huvudet vid ridning. Han börjar inte direkt utan det kommer oftast när han är uppvärmd och vi har börjat jobba. Oftast kommer det när vi jobbar mjukgörande och de gånger vi rider i skogen eller bara allmänt "slörider" utan krav gör han det mycket sällan.

Innan han kom till mig hade han mest gått i skogen och var aningen omusklad, och sen i höstas har vi satt igång ordentligt med träningar i dressyr regelbundet. Min tränare tror att det beror på omställning i träning/kropp och att jag bara ska "rida förbi" det, men börjar bli svårare och jag blir räddare ju mer han håller på.

Kollar tänderna regelbundet och han har hakar och lite snett bett vilket vi jobbar på. Sadel är kollad och den ska passa (dessutom kommer det när jag rider barbacka också). Massör kollar kroppen och han blev kollad av veterinär i höstas och då var allt bra.

Någon som varit med om något liknande?
 
Slänger hur med huvudet? Mkt eller lite? Har haft en häst med headshaking tidigare.
Oavsett så kan det vara annat som tar emot nu när hästen jobbar med andra muskler och kanske är läge för en ny vetcheck. Jag tycker man ska vara uppmärksam på när hästen gör avvikande saker.
 
Hästen säger att något är fel. Att som din tränare säga att det är något du ska "rida förbi" gör mig gråtfärdig. Bra att du inte lyssnar på det! Kolla upp hästen direkt. Helst på klinik så att allt som kan tänkas behövas för att hitta vad som felas finns tillgängligt. Har hästen problem i munnen så kan det bero på det och då ska det såklart åtgärdas direkt men det kan också handla om helt andra saker i kroppen som hästen har ont av/reagerar på.
Även om sadeln verkar ligga bra så är det inte säkert att hästen håller med. Att det är samma sak när du rider barbacka är inte så konstigt eftersom en sadel som inte ligger bra kan ge problem även när sadeln inte är på.
 
Jag tror faktiskt på din tränare. Har hästen inte varit i bra kondition innan är det såklart jobbigt att komma dit. Det tycker ju både du och jag också att det är på gym och ibland när vi tagit i mycket kan det vara gött att skaka ur musklerna.

Han gör så för att han är otränad. När han har stärkt sig kommer det där att minska. De flesta problem med huvudet sitter varken i huvudet eller i munnen, utan i hästens bakkärra. När ryggen och bakkärran är stärkt kommer hästen att sluta skaka med huvudet.

Frågan är varför du blir rädd när han gör så? Är det så mycket att du blir obalanserad? Eller känns det som att han ska explodera eller sticka?
 
Jag har erfarenhet av två hästar som slängt mycket med huvudet. En var en nyss inriden unghäst. Där tänkte vi först att det var pga avsaknad av styrka och rutin. Men det visade sig när vi kollade upp henne hos veterinären att hon hade svåra skador i båda haserna bak som inte gick att göra något åt.
Den andra hästen är ett äldre sto som efter att jag ägt henne i ca 6 månader fick mer och mer problem med headshaking. Hon blir väldigt stressad vid arbete i mer än skritt. Springer fortare och fortare och skakar och slår mer och mer med huvudet. Headshaking blir oftast värre mot våren när det blir ljusare ute.
Så jag hade kollat upp hästen ordentligt hos veterinär igen.
 
Kolla munnen! Kolla hur mjuka händer du har? Ger du hela tiden rätt hjälper?
Innan varje ridning använd dig av klassisk rykt för att hjälpa till att massera den, få igång blodcirkulationen och så att den blir lite mjuk innan.
Om den har varit klen tidigare, så klättra och bygg upp den från början.
Vissa pass ta hjälp av tex någon form av mjukare inspänningstyglar. Många pass i skog och mark, jobba där. Vissa pass longera den men någon form av inspänningstygel.
När hästen är starkare då är den redo att börja jobba ordentligt på banan under sadel.
 
Hej!

Jag har en arab valack, 10 år, som under de senaste månaderna (2-3) börjar slänga med huvudet vid ridning. Han börjar inte direkt utan det kommer oftast när han är uppvärmd och vi har börjat jobba. Oftast kommer det när vi jobbar mjukgörande och de gånger vi rider i skogen eller bara allmänt "slörider" utan krav gör han det mycket sällan.

Innan han kom till mig hade han mest gått i skogen och var aningen omusklad, och sen i höstas har vi satt igång ordentligt med träningar i dressyr regelbundet. Min tränare tror att det beror på omställning i träning/kropp och att jag bara ska "rida förbi" det, men börjar bli svårare och jag blir räddare ju mer han håller på.

Kollar tänderna regelbundet och han har hakar och lite snett bett vilket vi jobbar på. Sadel är kollad och den ska passa (dessutom kommer det när jag rider barbacka också). Massör kollar kroppen och han blev kollad av veterinär i höstas och då var allt bra.

Någon som varit med om något liknande?
Min häst slängde med huvudet när jag köpte honom. Han satte hakan i bröstet och slog upp tills Martingalen tog emot.

För honom är det ett nära på stereotypt stressbeteende. Stressen kan handla om träningen/ridningen eller stallmiljön eller dagsformen men när han blir stressad visar han beteendet.

Med rätt stallmiljö och att jag lärt mig hur han fungerar är beteendet i princip borta. Jag måste vara otroligt ödmjuk i ridningen och kräva precis lagom, aldrig någonsin mer än hans hjärna pallar.
 
Min häst (numera såld) fick en sån period i somras/början av hösten. Han släppte kontakten och guppade med huvudet så fort jag försökte sätta någon form av press på honom. Tänderna kollade och var ok och samma utrustning som han haft länge mm. Jag tävlade ju dressyr och blev väldigt ledsen när han började hålla på såhär inne på banan, men min tränare sa som din att han är nyligen kollad både av vet och i munnen, så då är det bara att rida igenom det.

Jag kämpade på och efter ett tag gav det med sig till slut. När vi kom ur denna fasen var han tusen gånger finare än han någonsin varit och bar sig själv på ett helt annat sätt, så min hypotes är att det helt enkelt var hans sätt att säga ifrån att det började bli jobbigt och han inte riktigt orkade.

Vad du ska göra beror på anledningen till varför hästen gör som den gör. Kanske är det en bra idé att först ta hästen till en veterinär som kollar när du rider och även kollar igenom hästen för att se så den inte har ont någonstans?
 
Tack för alla svar!

Lite förtydligande så skakar han uppåt, lättar nästan med frambenen (känns det som iaf tror inte han gör mer än ett steg typ) och är därför jag blir nojjig. Gällande mina händer skulle jag säga att jag är mjuk och kanske för mjuk ibland. Men när han börjar skaka spelar det ingen roll om jag har mjuka händer, långa tyglar eller vad som..

Han slutar inte skaka förrens man gör halt..

Ska ta och åka in igen, dock efter allt med Corona. Ska även ta ut massör i veckan för en vanlig check, se fall hon har någon bra input.
 
Tack för alla svar!

Lite förtydligande så skakar han uppåt, lättar nästan med frambenen (känns det som iaf tror inte han gör mer än ett steg typ) och är därför jag blir nojjig. Gällande mina händer skulle jag säga att jag är mjuk och kanske för mjuk ibland. Men när han börjar skaka spelar det ingen roll om jag har mjuka händer, långa tyglar eller vad som..

Han slutar inte skaka förrens man gör halt..

Ska ta och åka in igen, dock efter allt med Corona. Ska även ta ut massör i veckan för en vanlig check, se fall hon har någon bra input.
Tänker att din tränare kan inte sitta upp för att känna på honom?
Det behöver ju inte utesluta att du tar ut veterinär eller gör en ny vetcheck men kan ju vara en input att även hen har ridit?
 
Kan vara nackstycket på tränset som klämmer på någon nerv. Prova med annat utformat nackstycke eller köp ett acavallo gelskydd till nackstycket. Min häst har detta problem och slängandet med huvudet kan komma i slutet på ridningen eller man tar i tyglarna . Nu har jag bytt alla träns eller satt på nackskydd, han blir inte irriterad och ruskar inte på huvudet längre..
 
Vilken känsla får du i samband med att han slänger med huvudet? Är det ett slängande eller skakande?
Kan det vara för att han taggat till och vill iväg?

Eftersom du skrev att det var en arab tänkte jag... De araber jag haft har gärna kunnat göra en släng med huvudet när de vill komma iväg eller i hagen när de rejsar....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp