"Släpande" hälta, erfarenheter?

MarinaF

Trådstartare
Hej buke!

Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan!

En av mina hästar, en 18-årig nordsvensk har blivit halt. Jag har hittills i mitt liv varit välsignad med friska, oskadade djur så jag känner att jag gärna skulle få höra om era erfarenheter, lösa tankar och någorlunda välgrundade spekulationer. Till saken hör att hästen som sagt är 18 år, och vi har väldigt långt till någon klinik som kan göra mer avancerade behandlingar även om vi skulle vilja göra det, så det är sannolikt inget som kommer göras. Däremot kan vi få komma till en mindre klinik som kan röntga m.m., men det är rätt långt dit också (och bökigt att ta sig dit), men det gör vi ju såklart om det inte blir bra av sig själv snart.

Hältan kom från ena dagen till den andra (i alla fall enligt vad jag med mitt otränade hältöga kan avgöra), för ca 3 veckor sedan.
Hästen släpade hoven på v. bak i marken när hon gick. Verkade inte ha problem med att stödja på benet när hon stod stilla, men vinklade liksom hoven lite utåt och hasen inåt. Efter ett par dagar kom en påtaglig svullnad, från bakknäet och ned till hoven. Hon ömmade rejält på "skinkan" men ingen annanstans. Veterinären kom, klämde, kände, och tittade men kunde inte avgöra vad som var fel, så vi fick en mindre kur metacam och skulle återkomma och åka på kliniken om det inte blev bättre.

Svullnaden gick ner snabbt och idag är hältan helt borta när hon går, men hon ömmar fortfarande väldigt mycket på bakdelen, har svårt att hålla upp hoven (t.ex. vid hovkratsning) och jag såg precis nu att när hon backar så släpar hon hoven igen, vill liksom inte "lyfta" den. Även "rangordningen" i hagen har uppenbart förändrats nu sista dagarna; hon är väldigt ranghögt lagd och har alltid varit den som flyttat iväg den andre (som aldrig protesterat det minsta) vid hönäten etc, men nu är det plötsligt tvärtom, vilket ju gör mig lite fundersam om det är allvarligt på riktigt...

Hoppas ni har någon input att dela med er av!
 
Hej buke!

Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan!

En av mina hästar, en 18-årig nordsvensk har blivit halt. Jag har hittills i mitt liv varit välsignad med friska, oskadade djur så jag känner att jag gärna skulle få höra om era erfarenheter, lösa tankar och någorlunda välgrundade spekulationer. Till saken hör att hästen som sagt är 18 år, och vi har väldigt långt till någon klinik som kan göra mer avancerade behandlingar även om vi skulle vilja göra det, så det är sannolikt inget som kommer göras. Däremot kan vi få komma till en mindre klinik som kan röntga m.m., men det är rätt långt dit också (och bökigt att ta sig dit), men det gör vi ju såklart om det inte blir bra av sig själv snart.

Hältan kom från ena dagen till den andra (i alla fall enligt vad jag med mitt otränade hältöga kan avgöra), för ca 3 veckor sedan.
Hästen släpade hoven på v. bak i marken när hon gick. Verkade inte ha problem med att stödja på benet när hon stod stilla, men vinklade liksom hoven lite utåt och hasen inåt. Efter ett par dagar kom en påtaglig svullnad, från bakknäet och ned till hoven. Hon ömmade rejält på "skinkan" men ingen annanstans. Veterinären kom, klämde, kände, och tittade men kunde inte avgöra vad som var fel, så vi fick en mindre kur metacam och skulle återkomma och åka på kliniken om det inte blev bättre.

Svullnaden gick ner snabbt och idag är hältan helt borta när hon går, men hon ömmar fortfarande väldigt mycket på bakdelen, har svårt att hålla upp hoven (t.ex. vid hovkratsning) och jag såg precis nu att när hon backar så släpar hon hoven igen, vill liksom inte "lyfta" den. Även "rangordningen" i hagen har uppenbart förändrats nu sista dagarna; hon är väldigt ranghögt lagd och har alltid varit den som flyttat iväg den andre (som aldrig protesterat det minsta) vid hönäten etc, men nu är det plötsligt tvärtom, vilket ju gör mig lite fundersam om det är allvarligt på riktigt...

Hoppas ni har någon input att dela med er av!
Det låter ju som att hästen har blivit betydligt bättre i benet så jag skulle ha avvaktat. En gissning kan vara att den har halkat och sträckt sig, isf tar det tid innan den blir helt frisk. Om du känner dig osäker så ring och rådfråga veterinären som tittade på den. Lycka till!
 
Min häst hade en hälta som du beskriver förra hösten. Släpande. Han hade inga problem att belasta eller skjuta ifrån med benet men svårt att lyfta med det framåt. Det var en liten hälta. Jag som känner honom såg den men veterinären hade svårt att se den. Vi tog honom till klinik men hittade ingen orsak.

Troligen var det någon form av sträckning på muskel/muskelfäste/sena runt höftled eller på annan plats "inne i" bakdelen där man inte kommer åt att palpera eller kan se/känna svullnad och värme.

Det som troligen var skadetillfället var ca en månad innan klinikbesöket när han hade lymfangit. Distriktsveterinären lindade ett jättestort spritbandage från hov till bakknä. Pålle fick bandage-tvång och panik och försökte fly från sitt eget ben. Bland annat lyfte han benet så högt att han nästan välte åt sidan.

Jag tror att något gick sönder då men han var ju redan jättehalt och svullen på grund av Lymfangiten så det var först efter någon vecka när belastningshältan gått över som jag noterade den här släpande hältan.

Det tog ett halvår för min häst att bli bra och sedan hade han ett återfall i påskas. Först nu känner jag att han är stark igen och helt som vanligt. Jag vet inte om iformationen är till hjälp eftersom vi fortfarande inte vet vad som var trasigt. Min känsla är ligament/sena eftersom det var så långdraget.

I ditt fall skulle jag vara mest orolig för att beteendet i hagen ändrats vilket tyder på att hon är begränsad av skadan. Ömheten tycker jag låter som om hon skadat muskeln där det ömmar?
 
Hon kan ha ramlat och sträckt/rupterar något ligament eller en muskel. Jag hade nog avvaktat ett tag till eftersom veterinären inte kunde se vad som var fel, och under tiden låtit henne vila eller bara gå kortare promenader. Om du upplever det som att hon har det jobbigt i hagen med de andra hästarna kanske hon kan få gå själv i en lite mindre hage ett tag? Man kan ju bygga en provisorisk hage åt henne så att hon ändå kan ha kontakt med de andra över staketet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 701
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp