Släppa ihop hästar? Snälla HJÄLP!

J

jenniiii-e

Jag vet inte riktigt om jag satt denna tråd på rätt ställe men jag skulle i varje fall behöva veta vad ni tycker. Det är så att jag har ett sto på 5 år som går ihop med ett annat sto (22år) och har gjort det i kanske 1 1/2 år. Min häst ÄLSKAR verkligen sin hagkompis och hagkompisen gillar verkligen min häst med.

Hur som helst så har vi provat släppa ihop med andra 4 gånger.
Första gången när min häst precis kommit med en valack och nuvarande hagkompis. Det gick inte bra alls då han försökte betäcka mitt sto.
Andra gången hade min häst verkligen fått bästa kompis känslor med nuvarande hagkompis och vi släppte in ett till sto. Min häst jagade bort denna hela tiden och det gick kanske 2 veckor innan nya hästen fick gå kanske 10 meter ifrån. Tillslut gick det bra men nu har detta sto flyttat.
Tredje gången provade vi släppa in en valack. Min häst jagade bort denna direkt han fick inte komma i närheten. Ägaren till valacken flyttade på sin häst 3 dagar senare.
Fjärde gången provade vi släppa in en valack igen. Som vanligt blev det ett ständigt jagade = ägaren valde att flytta på hästen.

NU till problemet. Nu har det kommit 2 nya ston till stallet en utav dom ska bara vara här i 1 1/2 månad och den andra ska stanna på obestämd tid. Den som ska stanna på obestämd tid är min hästs hagkompis barnbarn och de har spenderat flera somrar med varandra = känner varandra bra. Alla vill att våra 4 ston ska gå tillsammans men jag är faktiskt lite osäker i.

För det första ska min häst tävla i slutet av augusti, ungefär då den ena hästen ska åka hem. Och jag vet inte om det känns värt att släppa ihop bara för 1 1/2 månad med tanke på skaderisken. Och stoet som ska stanna är jag rädd ska försöka ty sig till sin mormor då jag är 1000% säker på att min häst inte kommer acceptera detta på ett bra tag. Rädd för skador på min ögonsten..

Frågan är alltså: Tycker ni det är värt att släppa ihop med den häst som endå bara ska vara här i 1 1/2 månad? Och hur tycker ni att jag ska göra med den andra hästen? Ska jag gå med på att släppa ihop eller inte? KLUVEN! Vet att jag möjligtvis överdriver en aning, men vill ju inte att något ska hända med min häst eller någon annans.

TACKSAM FÖR SVAR!
 
Sv: Släppa ihop hästar? Snälla HJÄLP!

Kan inte dom två "nya" hästarna gå tillsammans till den ena åker, och då får den andra släppas i er hage. Då har du väl redan tävlat?

Jag har aldrig haft en tävlingshäst, och jag är väl antagligen omodern, men jag skulle aldrig låta bli att testa att släppa in en annan häst bara för att de KAN skada sig. Risk för skada finns alltid tyvärr.

Om det dessutom är din häst som är den tjurskalliga känns det ju lite fel om du ska vägra att någon annan häst släpps in i hagen för att din ska skada sig?
 
Sv: Släppa ihop hästar? Snälla HJÄLP!

Jag hade låtit de två nya hästarna gå i en hage intill, tills den ena ska åka. Då går det förhoppningsvis bra att släppa in den kvarvarande till era två, när de har gått på varsin sida om staketet en längre tid.
Släpper ihop ston och valacker gör jag aldrig.
 
Sv: Släppa ihop hästar? Snälla HJÄLP!

Jag hade släppt ihop dem. Förhoppningsvis fungerar det mycket bättre när det är två stycken och det är ston.
Skada sig kan dom alltid göra och det är en risk man får ta, ska ändå den ena hästen stanna så blir det ju ändå ett ihopsläpp.
Sen håller jag med föregående om att jag inte släpper ihop ston och valacker!
 
Sv: Släppa ihop hästar? Snälla HJÄLP!

Jag skulle låtit dem nya hästarna gått tillsammans tills den ena åkt. Om det nu finns två nya hästar och hagar (?) varför störa harmonin i den befintliga flocken om det bara handlar om 1½ månad. Hästar lever väl också helst i parrelationer, dvs även om dem går i en flock så lever dem ändå mest med en specifik individ i flocken. Om du nu ser att din häst så tydligt trivs med sin hagkompis varför störa den vänskapen. Jag hade en häst innan som fick sig tre hagkompisar men hittade inte sin "soulmate" i någon av dem, sedan anlände en ny häst till gården och det var kärlek direkt=tidigare obalanserad, stressig häst blev harmonisk och lugn. Samma sak har hänt med mina tre nuvarande hästar, två av dem älskar varandra och den tredje hamnar vid sidan om (fast hon har hittat sin kompis i mig=lycklig ägare :)). Även om min tredje häst inte blir jagad eller otrevligt behandlad av sina hagkompisar så har hon ingen bästis, jag skulle gärna skaffa en till henne men har inte den möjligheten för tillfället. Jag tycker ofta vi människor kan vara respektlösa och bryta upp hästarna från sina relationer, flytta dem till ett nytt ställe t ex och kräva av hästen att trivas lika bra. Hästar skapar starka relationer, liksom vi gör.
 
Sv: Släppa ihop hästar? Snälla HJÄLP!

Har själv ett sto som går till attak mot nya hästar som kommer in i hagen och då riktig atak med uppen mun och är inte nöjd fören den nya hästen är ute ur hagen har tom försökt hoppa in i box där en ny häst stog för att gå till attak.

På henne funkar det med att rida ut eller utochgå med den nya hagkompien i sådär 2tim och låta dom beta nära varandra i hagen tills man släpper dom.
Hon skulle aldrig fåförsig att göra något som inte är tillåtet när en meniska rider eller håller i grimskaftet.

Kram
 
Sv: Släppa ihop hästar? Snälla HJÄLP!

Hej!

Jag hade låtit de nya gå själva tills du tävlat och den andre flyttat. För 1,5 månad känns det som en stor risk att släppa ihop dom om du vet att det kan bli bråk. Jag hade inte tyckt de var värt det.

Vi hade en liknande situation där jag stog förra sommaren, vi släppte inte ihop några nya förrän alla tävlingar och kurser var avklarade (mitten på juli). Min pålla var den som styrde över det- hon är extremt ranglåg och mycket bra på att dels ta av sig skorna och bli jättehalt- länge, och dels bli jagad och skadad. Det var inte värt det för mig att ens testa och släppa ihop några innan jag hunnit med sommarens höjdpunkter.

/Lavinia, som tycker 1,5 månader är för kort för att chansa på. Hade hästen skullat stanna kvar hade jag släppt ihop men för en så kort period- nej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 721
Senast: Joro253
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 622
Senast: Hoarfrost
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp