Släppa ihop med nya hästar

Matilda T

Trådstartare
Jag har tre hästar som ska flytta för andra gången i deras liv och jag är så orolig för att släppa in dom i deras nya hage med nya hästar och en terräng med stenar, berg och ett stup. Idag går de i en stor platt hage utan berg, stenar och stup. Jag skulle vilja ha några goda råd hur jag ska agera.
Det är två ston på 16 och 21 år och en Valack som är 11 år.
Jag har två hagar idag och när jag ska byta hage och släppa in dom så springer dom alltid allt var dom har ett tag innan dom lugnat ner sig.
Min fråga är nu, när jag släpper in dom i en hage med många stora stenar och berg med ganska tät skog och ett stup rakt ner mot havet. Hur kommer dom att reagera? Det är flera nya hästar och dom flesta är äldre än mina i denna hage. Är detta vansinne att göra? eller är jag löjlig som är orolig?
 
@Matilda T jag hade tyvärr varit orolig . Trots att de flesta hopsläpp går bra hästar emellan om de har stort utrymme osv. Jag har haft hästar väldigt många år under olika konstellationer , oftast går hopsläpp bra men det händer att det går sämre ändå.

Finns det möjlighet att introducera hästarna för varandra på ett mer successivt sätt än att direkt släppa ihop alla i den kuperade hagen så hade jag valt det.
 
@Matilda T jag hade tyvärr varit orolig . Trots att de flesta hopsläpp går bra hästar emellan om de har stort utrymme osv. Jag har haft hästar väldigt många år under olika konstellationer , oftast går hopsläpp bra men det händer att det går sämre ändå.

Finns det möjlighet att introducera hästarna för varandra på ett mer successivt sätt än att direkt släppa ihop alla i den kuperade hagen så hade jag valt det.
Tack för ditt svar, jag har känt det på mig att detta kommer inte vara bra. Jag får hoppas att det går att lösa, annars får man leta efter något annat ställe.
 
Finns det någon annan hage där ni kan ha hopsläppet med de andra hästarna, eller ridbana/ridhus?
Kan du se till att dina hästar får lära känna den nya hagen innan ni släpper ihop? Ett sätt är att leda runt hästarna och visa dem hagen. Ett annat är att din flock får gå i hagen själva några timmar då och då innan de ska gå med övriga flocken så att de lär sig att hitta.
 
Finns det någon annan hage där ni kan ha hopsläppet med de andra hästarna, eller ridbana/ridhus?
Kan du se till att dina hästar får lära känna den nya hagen innan ni släpper ihop? Ett sätt är att leda runt hästarna och visa dem hagen. Ett annat är att din flock får gå i hagen själva några timmar då och då innan de ska gå med övriga flocken så att de lär sig att hitta.
Tack snälla för ditt svar det låter mycket klokt. ja det måste vara mycket bättre när dom har koll på hagen innan de ska lära känna den övriga flocken. Jag ska prata med henne idag och ta upp dina förslag. Tack snälla 🙏
 
Problemet är ju inte ihopsläppet, problemet är ju att det över huvud taget finns ett 20 m-stup i hagen. :eek: Är det verkligen ett stup rakt ner måste det ju definitivt vara ett ordentligt staket där! Det måste ju vara ett fantastiskt bra ställe i övrigt eftersom du ändå har bestämt dig för att flytta dit. :angel:

Så avancerade är inte mina hagar. Finns ett "stup" (3 m typ) i skogen, och där har vi stängslat så att de inte kan komma nära. Men det är mycket skog, stenar, några trånga passager osv. Sen är det tillräckligt trångt vid ingång, runt ligghall osv för att jag inte ska vilja ha ihopsläpp där. Har så att det går att stänga av så de bara går på stora öppna ängar när det kommer nya hästar. Där får de gå tills allt känns lugnt.
 
Problemet är ju inte ihopsläppet, problemet är ju att det över huvud taget finns ett 20 m-stup i hagen. :eek: Är det verkligen ett stup rakt ner måste det ju definitivt vara ett ordentligt staket där! Det måste ju vara ett fantastiskt bra ställe i övrigt eftersom du ändå har bestämt dig för att flytta dit. :angel:

Så avancerade är inte mina hagar. Finns ett "stup" (3 m typ) i skogen, och där har vi stängslat så att de inte kan komma nära. Men det är mycket skog, stenar, några trånga passager osv. Sen är det tillräckligt trångt vid ingång, runt ligghall osv för att jag inte ska vilja ha ihopsläpp där. Har så att det går att stänga av så de bara går på stora öppna ängar när det kommer nya hästar. Där får de gå tills allt känns lugnt.
Det känns som du har bra erfarenhet av sådana hagar och det är bäst att göra som du skriver tycker jag.
Ja det är ett fantastiskt bra ställe förutom hagen. Tack för dina synpunkter och hjälp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp