Släppa ihop sto med valack

Zorozzo

Trådstartare
Hej!

Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto.

Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på kring sto och valack i hage...
Mitt sto flyttade i våras till ett nytt stall och fick gå i en hage med bara valacker (3 st). En av valackerna är sent kastrerad (och har en avkomma). Efter ett tag brunstade hon rejält och de visade intresse för varandra (hon ställde upp sig) och han klättrade på henne. Som tur var blev det inga skador på varken honom eller henne. De separerades och har sedan dess inte gått tillsammans och valacken har varit iväg på sommarbete. Nu är de dags för de hästar som varit på sommarbete att komma hem till stallet igen och jag fick reda på idag att stallägarna har tänkt att de ska gå tillsammans igen, vilket jag naturligtvis inte vill p g a skaderisk framförallt på mitt sto, men även på valacken. De hävdar dock att nu har alla hästar fått munkpeppar i ca 2 veckor, så nu borde det vara lugnt eftersom både brunst och hingsthormoner lugnat ner sig + att vi är ju där vid ihopsläpp och kan se hur de beter sig. Jag hävdar att intresset inte behöver visa sig direkt, utan kan komma efter ett tag när ingen är där och ser vad som händer.

Tycker ni att jag överreagerar som inte vill att de ska gå tillsammans? Ser man direkt åt vilket håll det kommer att gå, d v s kan man prova att släppa ihop, eller kan det lika gärna ta ett tag innan något händer? Är extra rädd om henne eftersom hon är äldre (>20 år) och har bl a känslig rygg.

Tacksam för input!
 
Nä, det är ju så jag också tänker...:(
Finns det någon grund i påståendet att det kommer att funka nu när alla käkar munkpeppar och att det kommer att visa sig direkt om det fungerar eller ej?
 
Hej!

Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto.

Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på kring sto och valack i hage...
Mitt sto flyttade i våras till ett nytt stall och fick gå i en hage med bara valacker (3 st). En av valackerna är sent kastrerad (och har en avkomma). Efter ett tag brunstade hon rejält och de visade intresse för varandra (hon ställde upp sig) och han klättrade på henne. Som tur var blev det inga skador på varken honom eller henne. De separerades och har sedan dess inte gått tillsammans och valacken har varit iväg på sommarbete. Nu är de dags för de hästar som varit på sommarbete att komma hem till stallet igen och jag fick reda på idag att stallägarna har tänkt att de ska gå tillsammans igen, vilket jag naturligtvis inte vill p g a skaderisk framförallt på mitt sto, men även på valacken. De hävdar dock att nu har alla hästar fått munkpeppar i ca 2 veckor, så nu borde det vara lugnt eftersom både brunst och hingsthormoner lugnat ner sig + att vi är ju där vid ihopsläpp och kan se hur de beter sig. Jag hävdar att intresset inte behöver visa sig direkt, utan kan komma efter ett tag när ingen är där och ser vad som händer.

Tycker ni att jag överreagerar som inte vill att de ska gå tillsammans? Ser man direkt åt vilket håll det kommer att gå, d v s kan man prova att släppa ihop, eller kan det lika gärna ta ett tag innan något händer? Är extra rädd om henne eftersom hon är äldre (>20 år) och har bl a känslig rygg.

Tacksam för input!
Det behöver inte vara så att det är något som visar sig direkt. Jag hade under 2 år en valack och ett sto gående med varandra och det gick kanonbra - utöver en dag då valacken plötsligt fick för sig att försöka betäcka stoet. Jag har försökt att undvika blandflock efter det (vilket inte är så jättesvårt i mitt fall, eftersom jag har hästarna hemma och endast mina egna hästar).
 
Munkpeppar kan hjälpa på endel men på så kort tid som två veckor, nja. Så snabbt brukar man inte se resultat. På många ston behöver det gå minst en brunstcykel innan man märker skillnad. Det finns dessutom inga garantier för att det fungerar. Som med allt annat kan det fungera klockrent på en individ medans det inte har någon effekt alls på en annan.
Man ser inte heller direkt om det går eller inte utan det kan gå bra i ett halvår och sedan kommer ni ut till två skadade hästar.
 
Tack för svar allihopa!
Det känns som att alla svar stärker mig i min åsikt om att det inte är värt risken att prova att släppa ihop dem igen. Tänker dessutom på skaderisken hos de andra hästarna som ska gå med dessa två om valacken får för sig att börja vakta mitt sto...
 
Tillägg kring munkpeppar: Hon har fått munkpeppar lite längre än de andra (en månad ca) och man märker tydligt att hon är jämnare i humöret, då hon vanligtvis är en dam med mycket bestämda åsikter. Det är dock inte kopplat till brunst utan ett humör hon alltid har mer eller mindre! :D
 
Hej!

Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto.

Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på kring sto och valack i hage...
Mitt sto flyttade i våras till ett nytt stall och fick gå i en hage med bara valacker (3 st). En av valackerna är sent kastrerad (och har en avkomma). Efter ett tag brunstade hon rejält och de visade intresse för varandra (hon ställde upp sig) och han klättrade på henne. Som tur var blev det inga skador på varken honom eller henne. De separerades och har sedan dess inte gått tillsammans och valacken har varit iväg på sommarbete. Nu är de dags för de hästar som varit på sommarbete att komma hem till stallet igen och jag fick reda på idag att stallägarna har tänkt att de ska gå tillsammans igen, vilket jag naturligtvis inte vill p g a skaderisk framförallt på mitt sto, men även på valacken. De hävdar dock att nu har alla hästar fått munkpeppar i ca 2 veckor, så nu borde det vara lugnt eftersom både brunst och hingsthormoner lugnat ner sig + att vi är ju där vid ihopsläpp och kan se hur de beter sig. Jag hävdar att intresset inte behöver visa sig direkt, utan kan komma efter ett tag när ingen är där och ser vad som händer.

Tycker ni att jag överreagerar som inte vill att de ska gå tillsammans? Ser man direkt åt vilket håll det kommer att gå, d v s kan man prova att släppa ihop, eller kan det lika gärna ta ett tag innan något händer? Är extra rädd om henne eftersom hon är äldre (>20 år) och har bl a känslig rygg.

Tacksam för input!
Jag hade stått på mig. För stor skaderisk!
 
Återigen tack allihopa! Ska ta ett snack med stallägarna ikväll och det känns skönt att ha era åsikter i ryggen!
 
Mitt sto får inte gå med valacker. Det har jag varit tydlig med till stallägaren och det respekteras. Om stallägaren inte skulle kunna lösa att hon går med enbart ston skulle jag byta stall.
 
Nä, det är ju så jag också tänker...:(
Finns det någon grund i påståendet att det kommer att funka nu när alla käkar munkpeppar och att det kommer att visa sig direkt om det fungerar eller ej?
Nej det låter väldigt okunnigt. Finns inga garantier, jag hade aldrig chansat.
 
Har själv en valack som tror han är hingst. När jag blev övertalad om att det inte skulle vara några som helst problem att låta honom gå ihop med ett sto så slutade det med att han blev sparkad så illa att han fick spendera ett par dygn på djursjukhus. Aldrig mer!
 
Min ardenner gick med en riktig pissemärr. Hon brunstade jämt och han brydde sig aldrig. Trodde jag. Sen en dag berättar grannen att han sett honom bestiga henne mer än en gång. I ett hörne av hagen jag inte såg. Så nä, inte blanda.
 
Bortsett från de uppenbara skadorna om det blir bråk eller att hon skadas om han klättrar så kan hon även få otäcka infektioner om han lyckas betäcka.
 
Jag är oftast emot blandflockar öht. Men än mer med valack som redan klättrat på sto.

Jag hade inte velat ha det så.

Min valack har gått med ston både i form av ett sto och han och 30 ston+10 valacker. Har funkat fint och ingen sett honom klättra. Men man vet ju aldrig.
Och det var polohästar min gick med. Dvs de är vana vid blandflock och de slåss inte. Jag riskerade inget direkt då. Det är ju storägaren isf som tar mest risker.
 
Tänkte bara återrapportera hur det gick igår...
Tydligen var inte stallägaren inblandad i ihopsläppsplanerna, utan det var en i stallet som på eget bevåg bestämt hur det skulle vara. Stallägaren förstod mig och vi bestämde nu att hon får gå med en annan häst som har begränsad tillgång på mat (fri tillgång i stora hagen). Hellre det än en skadad häst! Det är också en valack, men han har aldrig visat intresse för ston, så det går förhoppningsvis bra...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 685
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 113
Senast: Twihard
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp