Släppa ihop två katter, erfarenheter?

vaggvisa

Trådstartare
Köpte en liten kattunge (som inte är så liten längre) i slutet av augusti nu när jag flyttade hemifrån. Nu är det så att jag kommer bo hemma lite under vissa helger och under jullovet. Vi har en katt hemma också och nu ska vi se hur de fungerar ihop. Katten hemma har bott där i 18 år så det är ju verkligen hennes hem. Den gamla katten hemma är en steriliserad hona och min är än så länge en okastrerad hane.

Har ni erfarenheter att dela med er av hur det gått för er, hur ni gått till väga osv så blir jag jätteglad! :)
Vi tänkte att det borde ju vara smartast att försöka vänja dom vid varandra när han är så liten som möjligt så han kommer nog med hem i helgen så får vi se vad som händer.

Lite bonusbilder, tror inte jag visat nån av dom förut så de får slinka in på bild också ;) :angel:

Gammelkatten hemma :love:
6814729.jpg


Min lilla söta!
14811430.jpg
 
Sv: Släppa ihop två katter, erfarenheter?

Jag satt i ungefär samma sits för ett år sedan då jag köpte en kattunge. Jag är hemma hos min mamma i princip varje helg och hos henne bor redan katten Lina. Lina hade dock haft sällskap förut (och då var rollerna ombytta, d.v.s. hon kom som kattunge hem till en äldre katts revir) men hade efter den andra kattens död varit ensam ett tag.

Och i början när jag kom med lille Måns så var Lina riktigt förbannad på honom. Inte så att hon flög på honom, men hon ville absolut inte ha någonting med honom att göra. Efterhand vande hon sig dock vid den lilla ligisten och de började leka ihop. Dock blev Måns bara kaxigare och idag fungerar katterna bra ihop, de sover t.ex. bredvid varandra i min säng varje natt, men Lina är inte så leksugen längre och har inte långt till att att morra och fräsa om Måns blir för påträngande. Överlag är de dock bra vänner!

14272499.jpg


9165293.jpg


Så mitt tips är att låta katterna till största delen sköta det där själva (såvida de inte på något sätt blir farliga för varandra). Så får man försöka se till att båda katterna har en chans att kunna gå undan när de vill också, så att de inte på något sätt känner sig trängda.

Det har i alla fall fungerat med de två ihopsättningar vuxen katt - kattunge jag har varit med om. :)
 
Sv: Släppa ihop två katter, erfarenheter?

Okej, skönt att höra! :)
Vår gammelkatt hemma har ju varit ensam katt hela sitt liv, men hon är väldigt rädd av sig så hon kanske springer och gömmer sig.. :p

Fler som pusslat ihop katter? :)
 
Sv: Släppa ihop två katter, erfarenheter?

Fler som pusslat ihop katter? :)

Jajamen. De första fyra åren hatade gammelkatten den nya.
De senaste tre åren tolererar hon hans närvaro.
De har aldrig lekt tillsammans. Säkerhetsavståndet de nu tillämpar är väl ca 30 cm.
De kommer aldrig ligga och gosa som katterna på bilden här ovanför :(
 
Sv: Släppa ihop två katter, erfarenheter?

gick faktiskt bättre än förväntan när Ziriuz fick en "ny" syster. Var orolig för hur det skulle gå. Så nya kattflickan fick bo i instängd i ett rum den första tiden, då ingen var hemma. Så fick de ses nä vi var hemma. Bara för att Ziriuz inte skulle känna sig undanskuffad av den lilla nya (Zazala). visst tyckte han ibland att hon var jobbig som ville leka oavbrutet. men nu går de jättebra tillsammans, sover tillsammans, tvättar varandrs osv. :)
 
Sv: Släppa ihop två katter, erfarenheter?

Var ungefär likadant som med Iris, vi köpte vår andra katt - som tyvärr nu är död (Blev överkörd av nån idiot:cry:) när vår andra katt var runt tre-års åldern. Hon fullständigt hatade lilla Tusse! Hon förändrades helt, man inte inte ens klappa henne, utan att hon fräste :(. Hon kom aldrig närmre honom än en meter och slutade att leka. Dagen som vår Tusse försvann förändrades hon dock igen. Hon gick runt och jamade, kelade och lekte för fullt. Helt överlycklig över att han var borta :eek: Dumma katt, hon är en riktig diva :crazy:

Saaknar dig Tusse! Du var verligen speciell :love: :heart
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 100
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp