Släppa ihop valack och sto med hingstig valack

Hästägare

Trådstartare
Har hämtat hem två hästar nu!
Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte den hästen vi ska ha utan bara kompisen till den vi ska ha som blir utan sällskap annars.

den vi ska ha är även den valack men man hade kunnat tro att han va hingst i vissa lägen. Kastrerad som 4åring.

just nu går vårat sto och våran valack tillsammans (de kommer aldrig gå att dela på dom) och valacken skyddar stoet.

dom går i en stor hage som är avdelad med en tråd, så dom kan gå och hälsa när dom vill. Våra hästar har skor runt om och sparkar både bak och fram.

har någon ett tips på hur man ska kunna få ihop den hingstiga valacken med våra sto och valack?
 
Precis som de andra säger - släpp inte ihop dem!
Vi tog emot en nykastrerad 5-årig valack för bete en sommar, han skulle vara snäll enligt ägaren men han försökte ha ihjäl en av de andra valackarna i hagen. Det var det värsta slagsmål jag sett. De slogs på liv och död och tillslut fick sambon köra in med en bil i hagen och mota bort den ena så jag kunde få tag på den andra och snabbt ta ut honom. Finns det dessutom ett sto inblandat lär det bli problem. En hingstig valack kan klättra på stoet och ge henne fula skador.
 
Jag har varit med exakt om det som Görel skriver. Insläpp av hingstig valack i en flock med valack och sto. Den hingstige bröt benet när han försökte ha ihjäl den andra valacken

Kan tillägga att jag inte var närvarande utan ihopsläppet skedde helt utan min vetskap eller tillåtelse. Den som blev jagad och som antagligen hade dött om inte den andre brutit benet är min häst. Jag fick ett inte så muntert telefonsamtal (när jag var på väg ner till Skåne) att en häst i dina hästars hage har brutit benet...
 
Tipset är att inte släppa ihop dem. Du riskerar att den hingstige valacken försöker betäcka stoet vilket kan ge dödliga skador på stoet. Du riskerar att stoet sparkar benen av den hingstige valacken med i värsta fall dödlig utgång när han försöker betäcka henne och du riskerar att valacken och den hingstige valacken slåss till döden.
 
Vi har 4 hästar och har delat av alla hagar på 2. Detta för att min valack blev kastrerad sent och har varit hingstig, han får bara gå med snälla valacker under sommaren när det finns bete, annars ensam. Detta för att inte riskera något bråk eller skador på någon. Nu 3 år senare när han är han börjar lugna sig så kan vi börja fundera på vilka som ska gå med varandra.

Jag hade absolut inte släppt ihop dina 3 hästar, låter väldigt onödigt.
 
hästen tog sig igenom staketet idag och drog in till hans egentligen nya kompisar och stoet fick panik och började sparka emot honom men så kom avalacken och skulle skydda sitt sto och blir då sparkad på benet, såg dödhalt ut men några minuter senare var allt som vanligt igen.

kommer därav antagligen inte bli något köp!😭
 
hästen tog sig igenom staketet idag och drog in till hans egentligen nya kompisar och stoet fick panik och började sparka emot honom men så kom avalacken och skulle skydda sitt sto och blir då sparkad på benet, såg dödhalt ut men några minuter senare var allt som vanligt igen.

kommer därav antagligen inte bli något köp!😭
Nej det låter klokt att leta vidare! Hoppas hästen klarar sig bra efter sparken. Låter inte alls bra det där.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Freazer
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 015
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp