Släppa in en ny häst.

Jamtland

Trådstartare
Har i dagsläget en varmblodsvalack (11 år) och ett bruksnordis sto (3år) som gått tillsammans i ett par år. De är rätt bra kompisar, valacken är högre i rang men stoet är rätt "uppkäftig".

Försökte släppa in en shettisvalack till dem i somras, vi började med att ställa shettisen i en box i lösdriften över natten så de fick nosa på varandra över boxväggen, men det gick inte alls när vi släppte ut dem, shettisen är rätt låg i rang och mitt varmblod blev väldigt "possessive" (kommer inte på något bra svenskt ord) över stoet och jagade shettisen tills vi skiljde dem åt. Försökte dagen efter också efter ytterligare en natt där de nådde att nosa, men så fort shettisen kom nära stoet (Eller hon gick nära honom) så blev varmblodet förbannad och attackerade.

Problemet nu är att i morgon får vi (om allt går vägen) hem en shirevalack. Hur ska jag göra för att få till ett bra ihopsläpp?

Plocka ut stoet och låta pojkarna göra upp utan henne? Plocka ur valacken och låta stoet och nya valacken träffas?
 
Plocka ut den gamle valacken och låt stoet och shettisen bekanta sig först. Går det bra kan du prova att släppa valackerna för sig ett tag. Går det bra prova att släppa ihop alla tre men var beredd på att det inte kommer att fungera.
Blandflockar är svårt att få ihop ibland, så man avråder ifrån det p g a skaderisken.
Att ha två pojkar och en flicka är lite emot hästens egen natur. Hade troligen varit lite enklare om den nya shettisen hade varit ett sto.
 
Plocka ut den gamle valacken och låt stoet och shettisen bekanta sig först. Går det bra kan du prova att släppa valackerna för sig ett tag. Går det bra prova att släppa ihop alla tre men var beredd på att det inte kommer att fungera.
Blandflockar är svårt att få ihop ibland, så man avråder ifrån det p g a skaderisken.
Att ha två pojkar och en flicka är lite emot hästens egen natur. Hade troligen varit lite enklare om den nya shettisen hade varit ett sto.

Den nya är en shire. Det kan bli livat och jag hade gjort som du föreslår - inte blandat flocken
 
Jag håller verkligen med @Masse ang blandflock där dessutom det är bara ett sto och fler valacker.
Blandflock brukar gå bra om individerna är uppväxta i blandflock och det är låg omsättning på individer . Om inte kan det bli väldigt problematiskt och jobbigt.
 
Uppdatering.
Fick hem shirevalacken på kvällen, han stod i box över natten så de kunde nosa över boxväggen.
I två dagar gick han ute med stoet på dagtid medan valacken stod inne, sedan gick han en dag med bara valacken och sedan med båda två. Det funkar faktiskt över förväntan, shiren får äta, men han får inte stå alldeles intill de andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: Masse
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 535
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp