Släppa ut kattungar

zanzan

Trådstartare
Vi har två kattungar, hanar på 12v. Har bara haft vuxna katter förut, så inte så mycket erfarenhet av just småttingar. Bor på hästgård utan vägar runt omkring och inga grannkatter i närheten. Nu bor de små liven inne i huset och ska ju så göra ett tag. Tänker mig att de ska kastreras så fort det går. (fyra till sex månader har jag läst mig till?) Men det här med när man kan börja släppa ut dom verkar variera kraftigt ut efter vart man läser någonstans. Jag vill att de ska få komma ut så fort det är lämpligt. Dels för att de bokstavligt håller på att riva huset och för att det ska bli så mycket utekatter som går. Men det måste ju såklart vara vid lämplig ålder.
Så ni som har erfarenhet av detta vad säger ni? När och hur introducerar vi utevistelse för de små huliganerna? Jag tänker att vi ska ta med dom till stallet så mycket som möjligt när det blir dags så att de vet att det alltid är öppet och möjlighet att gå in och få skydd alltid finns där.
 
Var en liknande tråd här för inte så länge sedan, den fick bra svar. Släpp inte ut dom innan kastrering! Har aldrig märkt att våra katter inte skulle blivit mindre utekattet för att dom varit över 6 månader när dom fått gå ut.
 
Som redan nämnts, chippa och kastrera innan de får gå ut själva. Och ingen oövervakad utevistelse före 6 månaders ålder, eftersom lokalsinnet inte är utvecklat ordentligt innan dess. Däremot ser jag inga problem med att testa att ta ut dem på ett mindre område när de bott in sig några veckor, och se hur det går. Gradvis invänjning och låt katternas reaktion styra hur ni gör.

Jag gick ut med min korta stunder redan från början och lät honom utforska i egen takt, och det har inte varit några problem alls för honom att lära sig var som är hemma. Koppel har inte behövts eftersom han är en mattegris; han hade redan fått vara ute med mamma och kullsyskon innan han flyttade hit så det kan ha gett en känsla av att man håller ihop med "flocken". Men det är såklart olika, är det katter som gärna vill skutta iväg all världens väg från första början så kan de behöva hållas in med hjälp av snöre. ;)
 
Tack för era svar! Var lite otydlig, kommer absolut inte släppa ut dom innan de är kastrerade och chippade. Var väl mest efter det när de är runt 6 månader jag funderade på. Har hört från vissa att de inte ska släppas ut innan de är ett år. Får se hur de mognar helt enkelt och såklart kommer vi inte bara öppna dörren en dag och säga varsågoda 😁
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Daimstruten
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
737
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp