Släppa ut nära inpå insläpp (Utbruten från Konstiga saker i stall ni stått i?)

Har stått i stall där ingen bryr sig om man släpper ut sin häst 15 min innan insläpp för att sedan göra något annat medans den ansvarige tar in hästarna.
I ett annat stall var det en väldigt, väldigt viktig oskriven regel att man inte släppte ut sin häst igen om det var mindre än 1h kvar till insläpp. I så fall fick man ta in den själv igen också.
Min häst kunde inte vara själv i stallet i början, en fara både för sig själv och inredningen. Men då sa bara stallägaren att jag fick ta in en av hennes kompisar också. För släppa ut henne i 50 minuter var inte ett alternativ. Svårast var det på våren och man inte riktigt visste om de gick in kl 18 eller 19... ju ljusare ute desto längre ute men tidigast kom de in kl 17.
 
Och jag förstår inte heller varför det är ett sånt störningsmoment att man vill ha sin häst ute så länge som möjligt. Oavsett om hästägaren varit där eller inte så måste ju hästen in och har man insläpp räknar jag med att man tar in alla hästar ändå. Och så himla jobbigt eller lång tid tar det inte att bara ta in en häst.

Men jag prioriterar hästens välmående och utetid mer än eventuell hästägarens lathet.

Jag är tveksam till att hösten blir så lycklig av den lilla stunden. De vet att insläpp och mat är på g, de står oftast kvar vid grinden.

Det är sällan ”bara en häst”. Det är typ 15 där varje matte bara vill ha liiite extrahjälp och så tar insläppet 1,5 jävla timme.
 
Jag förstår inte heller grejen. Jag skulle inte låta mina stå inne när jag har ridit bara för att det bara är någon timme kvar tills de vanligtvis går in. Mina vill ut i hagen, rulla sig och greja efter ridning och det ser jag som självklart att de ska få göra! Jag skulle inte ens komma på tanken att låta dem stå inne om det inte blev värsta busvädret precis då eller något annat knas som gör att de behöver vara inne. Jag har eget stall med enbart mina hästar i och tar ut och in själv alltid men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att låta dem stå inne mer än de lagstadgade 8 timmarna/natt bara för att slippa ta in dem igen om en timme.

När jag har jobbat i stall har det heller aldrig varit tal om att hästarna ska stanna inne för att ägaren har varit där/har ridit. Självklart ska hästarna få vara ute så mycket som möjligt!

Nån timme och de 15-30 min som nämnts här är en väsentlig skillnad. Har man två tre egna kanske man vill dutta. Har man 15-20 andras
är man inte lika sugen.
 
Kan faktiskt förstå att man blir lite ledsen om någon släpper ut sin häst i hagen igen 15 innan insläpp.Så snäll kan man väl då vara o låta hästen stå kvar inne så slipper den som ska ta in en häst mindre.Stallgöra tar ju tid oavsett och ibland är det skönt om man kan underlätta för varandra.Vill man ha ut sin häst de 15 min kan man ju själv ta in den i så fall :)
 
Kan faktiskt förstå att man blir lite ledsen om någon släpper ut sin häst i hagen igen 15 innan insläpp.Så snäll kan man väl då vara o låta hästen stå kvar inne så slipper den som ska ta in en häst mindre.Stallgöra tar ju tid oavsett och ibland är det skönt om man kan underlätta för varandra.Vill man ha ut sin häst de 15 min kan man ju själv ta in den i så fall :)
Har man en häst som alltid rullar sig efter ridning kan jag förstå att man släpper ut även om det bara handlar om 15 min. Det är ju bättre de får rulla sig ute än att de riskerar att fastna i boxen. Men då borde man också kunna vänta de där 15 minuterna.
Överlag tycker jag dock att folk är dåliga på att hjälpa varandra och underlätta för andra både i stallar och resten av samhället :crazy:
En kollega till mig häromdagen sa "Jag har bestämt mig för att börja varje pass med att hjälpa någon annan"
Och jag ska nog försöka anamma det själv också :)
 
Jag är tveksam till att hösten blir så lycklig av den lilla stunden. De vet att insläpp och mat är på g, de står oftast kvar vid grinden.

Det är sällan ”bara en häst”. Det är typ 15 där varje matte bara vill ha liiite extrahjälp och så tar insläppet 1,5 jävla timme.

Min häst står inte vid grinden när det börjar närma sig insläpp. Och jag släpper ut min häst om det är någon timme kvar. Ofta är det otroligt lite hagtid som det är och ibland behöver jag tulla på den för att hinna rida. Så då åker hon ut igen. Jag har trots allt betalat för att ha insläpp i stallhyran. Och jag tar in andras hästar på mina dagar och kan inte bry mig mindre om att några hästar släppts ut någon timme innan jag ska ta in. Jag hoppas att hästarna är nöjda och de är mitt fokus. Inte att jag ska slippa gå "extra" eller byta täcken osv.
Jag vet ju att jag har insläppet och vet hur lång tid det tar.
 
Jag tycker det är störigt med människor som inte hjälper till eller som tycker att "det är nån annans jobb". Eftersom det finns folk som resonerar olika jämfört med mig på bland annat den punkten så delar jag inte längre stall med andra.
Jag håller på att läsa ikapp, så jag kan vara tvåa på bollen :p

Men hur hänger ditt svar ihop med det du svarade på?
 
Jag tycker man kan underlätta för folk. Om jag vill rida runt insläpp passar jag in det så att jag tar in min häst själv så det passar till insläppet.

Att fixa inför insläpp (lägga in foder osv) och se nån släppa ut sin häst i utetäcke och veta att man om en kvart ska släpa in hästen och dessutom byta täcke på den är bara så surt. Ja tidsbristen är min men om jag ser nån vara stressad så försöker jag underlätta för den istället för tvärtom.
Nån timme och de 15-30 min som nämnts här är en väsentlig skillnad. Har man två tre egna kanske man vill dutta. Har man 15-20 andras
är man inte lika sugen.
Fast då kanske man inte ska stå i kollektiv :)
 
Håller med de som skriver att man inte släpper ut igen om hästarna inom kort ska gå in. Det är ju bara ohyfsat.

Han kan dessutom inte stå inne själv, ska jag ta in hagkompisen också då? Kan tänka mig att dennes ägare blir jätteglad om jag tar in denne kl 14..
Ja det är väl inte ngt konstigt?
Framförallt om hagkompisen annars blir ensam ute dessutom.

Om en timma/halvtimma hit eller dit i hagen blir så avgörande så kanske man ska leta efter annat stall med mer utetid?
 
Håller med de som skriver att man inte släpper ut igen om hästarna inom kort ska gå in. Det är ju bara ohyfsat.


Ja det är väl inte ngt konstigt?
Framförallt om hagkompisen annars blir ensam ute dessutom.

Om en timma/halvtimma hit eller dit i hagen blir så avgörande så kanske man ska leta efter annat stall med mer utetid?

Eller så ska man kanske inte stå i kollektiv/jobba i stall, om det är jobbigt att ta in alla ordinarie hästar.
 
Håller med de som skriver att man inte släpper ut igen om hästarna inom kort ska gå in. Det är ju bara ohyfsat.


Ja det är väl inte ngt konstigt?
Framförallt om hagkompisen annars blir ensam ute dessutom.

Om en timma/halvtimma hit eller dit i hagen blir så avgörande så kanske man ska leta efter annat stall med mer utetid?

Fast hagkompisen har kanske inget emot att vara ute ensam. Eller så har hagkompisen sällskap av andra hästar i hagar som ligger bredvid eller t.o.m. i samma hage.

Om jag rider kort innan insläpp så rider jag först, sen släpper jag ut hästen. Sen fixar jag det ska fixas d.v.s. hänger in sadel och träns, mockar, fixar vatten och foder, sopar stallgången osv. Detta tar ju ändå lite tid, speciellt om jag tar det lugnt, vilket jag oftast gör. Om den som ska ta in hästarna ska ta in dem under tiden jag är där så tar jag in min då. Annars får hon gå ute tills de ska in. Det tar ändå ca 45 min från det att jag släpper ut henne till dess att jag är redo att åka hem. Och om det är längre tid kvar än så tills de ska in tycker jag att det är motiverat att släppa ut henne igen.
 
Fast hagkompisen har kanske inget emot att vara ute ensam. Eller så har hagkompisen sällskap av andra hästar i hagar som ligger bredvid eller t.o.m. i samma hage.

Om jag rider kort innan insläpp så rider jag först, sen släpper jag ut hästen. Sen fixar jag det ska fixas d.v.s. hänger in sadel och träns, mockar, fixar vatten och foder, sopar stallgången osv. Detta tar ju ändå lite tid, speciellt om jag tar det lugnt, vilket jag oftast gör. Om den som ska ta in hästarna ska ta in dem under tiden jag är där så tar jag in min då. Annars får hon gå ute tills de ska in. Det tar ändå ca 45 min från det att jag släpper ut henne till dess att jag är redo att åka hem. Och om det är längre tid kvar än så tills de ska in tycker jag att det är motiverat att släppa ut henne igen.
Jag gör exakt samma :)
 
Håller med de som skriver att man inte släpper ut igen om hästarna inom kort ska gå in. Det är ju bara ohyfsat.


Ja det är väl inte ngt konstigt?
Framförallt om hagkompisen annars blir ensam ute dessutom.

Om en timma/halvtimma hit eller dit i hagen blir så avgörande så kanske man ska leta efter annat stall med mer utetid?
Ohyfsat är väl att ta i. Man kan ha olika åsikter om saken men det är trist när någon ser att ett annat synsätt är ohyfsat. Det blir en tråkig utgångspunkt för diskussion om man har olika synsätt.

Ohyfsat är det om man är otrevlig och bär sig illa åt eller om man släpper ut en häst medan intag pågår, inte om man har olika åsikter om när och hur man släpper ut hästen i hagen och dessutom betalt för det antingen genom att ta in andras hästar eller genom att betala för servicen .
 
Håller med de som skriver att man inte släpper ut igen om hästarna inom kort ska gå in. Det är ju bara ohyfsat.


Ja det är väl inte ngt konstigt?
Framförallt om hagkompisen annars blir ensam ute dessutom.

Om en timma/halvtimma hit eller dit i hagen blir så avgörande så kanske man ska leta efter annat stall med mer utetid?
Jag har flera gånger släppt ut min häst vid säg 18-tiden om det är typ vår/sommar/tidig höst och fint väder. Men sen stannat och grejat och sen tagit in min när insläppet börjat, så har aldrig släppt ut igen och sen dragit hem. Det tycker jag med är ohyfsat.
 
Jag har flera gånger släppt ut min häst vid säg 18-tiden om det är typ vår/sommar/tidig höst och fint väder. Men sen stannat och grejat och sen tagit in min när insläppet börjat, så har aldrig släppt ut igen och sen dragit hem. Det tycker jag med är ohyfsat.

Om jag släpper ut, sen fixar i stallet i minst 45 min och insläppet inte börjat och ingen meddelat hen tänker påbörja insläppet snart så åker jag hem och hästen får gå kvar ute och tas in av den som har hand om insläppet den dagen.
 
Eller så ska man kanske inte stå i kollektiv/jobba i stall, om det är jobbigt att ta in alla ordinarie hästar.
Det handlar ju inte om att det är jobbigt att ta in. Det handlar om att ha lite respekt och underlätta om man kan.
Fast hagkompisen har kanske inget emot att vara ute ensam. Eller så har hagkompisen sällskap av andra hästar i hagar som ligger bredvid eller t.o.m. i samma hage.

Om jag rider kort innan insläpp så rider jag först, sen släpper jag ut hästen. Sen fixar jag det ska fixas d.v.s. hänger in sadel och träns, mockar, fixar vatten och foder, sopar stallgången osv. Detta tar ju ändå lite tid, speciellt om jag tar det lugnt, vilket jag oftast gör. Om den som ska ta in hästarna ska ta in dem under tiden jag är där så tar jag in min då. Annars får hon gå ute tills de ska in. Det tar ändå ca 45 min från det att jag släpper ut henne till dess att jag är redo att åka hem. Och om det är längre tid kvar än så tills de ska in tycker jag att det är motiverat att släppa ut henne igen.
Ja det är ju jättebra om du hjälper till vid insläppet.
Ohyfsat är väl att ta i. Man kan ha olika åsikter om saken men det är trist när någon ser att ett annat synsätt är ohyfsat. Det blir en tråkig utgångspunkt för diskussion om man har olika synsätt.

Ohyfsat är det om man är otrevlig och bär sig illa åt eller om man släpper ut en häst medan intag pågår, inte om man har olika åsikter om när och hur man släpper ut hästen i hagen och dessutom betalt för det antingen genom att ta in andras hästar eller genom att betala för servicen .
Jag tycker det är ohyfsat. Oavsett vem som ska ta in och oavsett vad man betalat för.

Precis som att jag tycker det är ohyfsat att inte hjälpa till vid insläpp om man är på plats. Oavsett vad som ingår.
 
Jag har flera gånger släppt ut min häst vid säg 18-tiden om det är typ vår/sommar/tidig höst och fint väder. Men sen stannat och grejat och sen tagit in min när insläppet börjat, så har aldrig släppt ut igen och sen dragit hem. Det tycker jag med är ohyfsat.
Ja det är ju ngt helt annat!
 
Om jag hade stått i ett stall där det var insläpp 19 och jag var klar med ridningen 18 skulle jag självklart släppa ut hästen igen och åka hem. Skulle någon annan göra så om jag hade insläppet skulle jag tycka att det var helt okej.

Varför ska hästarnas utetid gå före att det "är bekvämt" för den som ska ta in? Personen som har intag vet ju innan den åker till stallet hur många hästar som ska tas in? Jag skulle se det som bonus om någon redan råkade vara inne.

Jag har dock haft mina hästar hemma på lösdrift dom senaste tre åren så ingen behöver bli irriterad på hur jag gör/resonerar. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 228
Senast: Cha9
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
1 368
Senast: MiaMia
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 509
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
3 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp