Släppa ut nära inpå insläpp (Utbruten från Konstiga saker i stall ni stått i?)

Det handlar ju inte om att det är jobbigt att ta in. Det handlar om att ha lite respekt och underlätta om man kan.

Ja det är ju jättebra om du hjälper till vid insläppet.

Jag tycker det är ohyfsat. Oavsett vem som ska ta in och oavsett vad man betalat för.

Precis som att jag tycker det är ohyfsat att inte hjälpa till vid insläpp om man är på plats. Oavsett vad som ingår.
Ja vi är då inte kompatibla, jag prioriterar att respektera folks åsikter och hästens behov att vara ute, men ska det vara på det viset så tappar jag respekten för dig så då anser jag att ...

... du är ordentligt ohyfsad och prioriterar dina egna behov före hästarnas vilket jag anser är egoistiskt och elakt mot hästarna och inte särskilt djurvänligt. Hästarna står inne så många timmar ändå så att de ska få minskad tid för att någon latmask inte gitter göra det som är avtalat. Klart man inte ska släppa ut hästen minuterna innan insläppet eller när det pågår men en halvtimme en timme kan vara en stor del av hästens utetid. Som jag påtalat tidigare i tråden så är det bra för hästar att få rulla och stretcha själv efter en ridtur vilket många passar på att göra.
 
Om jag rider före insläpp så släpper jag bara ut dom om det är 2timmar kvar. Kanske en och en halv, beror på vilken av hästarna det gäller. Annars går dom inte att få tag på. Och då har dom ändå gått ute hela dagen.
 
Allmänt utifrån x klockslag att släppa ut sin häst igen i hagen och debatten ang det .

Det är lite mindre svartvitt än många senaste inläggen anser tycker jag, att ”det är hyfs att inte släppa ut igen” ”det är hyfs att hjälpa till vid insläpp om man är där” osv.

Om stallet har kollektiv skötsel så kan det ju vara en god idé att om det upplevs som störande/ett problem att några släpper ut sin häst igen kort tid innan intag, att isåfall skapa en regel att ”om klockan är x innan insläpp så släpp inte ut din häst igen”.

Om ingen sån regel finns står det ju alla fritt att släppa ut hästen oavsett vem som ska ta in och när.

Sen ang den åsikten att ”självklart så är man i stallet vid insläpp så hjälper man till att ta in hästarna”. Även det tycker jag är lite svartvitt käckt .

Om man står kollektivt och alla har massor med pass så om någon pga sitt schema dagligen dax/ofta är där vid insläpp varje dag så blir det fort rätt betungande att pga det per automatik då förväntas hjälpa till med att ta in en massa hästar för att personens schema är sådant att de är där den tiden. Samma person har ju pass precis som övriga och vill kunna vara i stallet utöver dessa pass bara för sin häst.

Jag tycker det är sunt att om man är i stallet vid insläpp att man då tar in sin egen häst .
 
Jag tycker det är sunt att om man är i stallet vid insläpp att man då tar in sin egen häst .
Normalt sett, men det beror lite på. Har man mycket att göra och flera hästar att rida så kanske det passar dåligt i schemat.

Och som du skriver, finns det en regel att man inte får släppa ut hästen efter XX så är det bara att undvika att flytta dit om det inte passar.
 
Allmänt utifrån x klockslag att släppa ut sin häst igen i hagen och debatten ang det .

Det är lite mindre svartvitt än många senaste inläggen anser tycker jag, att ”det är hyfs att inte släppa ut igen” ”det är hyfs att hjälpa till vid insläpp om man är där” osv.

Om stallet har kollektiv skötsel så kan det ju vara en god idé att om det upplevs som störande/ett problem att några släpper ut sin häst igen kort tid innan intag, att isåfall skapa en regel att ”om klockan är x innan insläpp så släpp inte ut din häst igen”.

Om ingen sån regel finns står det ju alla fritt att släppa ut hästen oavsett vem som ska ta in och när.

Sen ang den åsikten att ”självklart så är man i stallet vid insläpp så hjälper man till att ta in hästarna”. Även det tycker jag är lite svartvitt käckt .

Om man står kollektivt och alla har massor med pass så om någon pga sitt schema dagligen dax/ofta är där vid insläpp varje dag så blir det fort rätt betungande att pga det per automatik då förväntas hjälpa till med att ta in en massa hästar för att personens schema är sådant att de är där den tiden. Samma person har ju pass precis som övriga och vill kunna vara i stallet utöver dessa pass bara för sin häst.

Jag tycker det är sunt att om man är i stallet vid insläpp att man då tar in sin egen häst .
Iaf jag har hela tiden syftat på att man tar sin egen häst när jag skriver ”hjälpa till”. Inte att man behöver hjälpa till med hela insläppet.

Förstår förövrigt inte varför det skulle göra skillnad på kollektivt eller inte. Om jag är istallet när hästarna ska in så tar jag min häst oavsett om det är stallägaren, personal eller stallkompis som har insläppet.
 
Iaf jag har hela tiden syftat på att man tar sin egen häst när jag skriver ”hjälpa till”. Inte att man behöver hjälpa till med hela insläppet.

Förstår förövrigt inte varför det skulle göra skillnad på kollektivt eller inte. Om jag är istallet när hästarna ska in så tar jag min häst oavsett om det är stallägaren, personal eller stallkompis som har insläppet.
Jag hjälper gärna till men skulle undvika det om folk ser det som min plikt snarare än att man är snäll och hjälper till. Har man delat upp fodringarna alternativt betalt för det så är det den som står på schemats ansvar att utföra det oavsett om jag är närvarande eller inte. Hjälper någon till så är det en trevlig bonus i mina ögon och inte ett tvång. Börjar man titta snett på andra för att de inte utför ens eget jobb och ser dem som ohyfsade om de inte tar sin egen häst så tappar då jag lusten att hjälpa till. Det kan finnas tusen skäl till att det inte fungerar att hjälpa till, exempelvis för att man kommit tidigare för att hinna mocka och fixa mat innan man rider då man har bråttom.
 
Jag hjälper gärna till men skulle undvika det om folk ser det som min plikt snarare än att man är snäll och hjälper till. Har man delat upp fodringarna alternativt betalt för det så är det den som står på schemats ansvar att utföra det oavsett om jag är närvarande eller inte. Hjälper någon till så är det en trevlig bonus i mina ögon och inte ett tvång. Börjar man titta snett på andra för att de inte utför ens eget jobb och ser dem som ohyfsade om de inte tar sin egen häst så tappar då jag lusten att hjälpa till. Det kan finnas tusen skäl till att det inte fungerar att hjälpa till, exempelvis för att man kommit tidigare för att hinna mocka och fixa mat innan man rider då man har bråttom.

Jag tycker det är asdrygt när folk som är i stallet släpper ut sina hästar mitt framför näsan på mig om jag alldeles strax ska ta in hästarna. För att deras häst ska få 20 minuter till ute eller hur lång tid det nu tar att få in hästarna. Eller de som sitter på röven och väntar på att någon annan ska ta in deras häst, för dom har ju betalt för att nån annan ska göra det.
 
Man kan väl kommunicera?

'Hej @Tulip lämna gärna Snällo sist kvar så hinner jag mocka innan? Sorry att jag inte hjälper till, har bråttom till träning.'

Eller: "Jag slänger ut Snällo fast det bara är 20 min kvar till insläpp för att mocka först, jag hjälper dig att ta in.'

Ja typ så
 
Jag tycker det är asdrygt när folk som är i stallet släpper ut sina hästar mitt framför näsan på mig om jag alldeles strax ska ta in hästarna. För att deras häst ska få 20 minuter till ute eller hur lång tid det nu tar att få in hästarna. Eller de som sitter på röven och väntar på att någon annan ska ta in deras häst, för dom har ju betalt för att nån annan ska göra det.
Jag prioriterar hästens känslor före dina, även om 20 minuter är ett gränsfall att det ska löna sig. Många sätter en gräns på en timme i tråden och det är få hästar som mår bättre instängda i ett stall ensamma en timme än ute i hagen, få chansen att rulla sig och slappna av efter ridturen.

Den som sitter på röven och väntar kanske har alldeles ypperliga skäl, såsom första tillfället på dagen att pusta ut, att de har ont någonstans eller har feber. Annars missade du att exemplet var att man pysslade med annat såsom att mocka och fixa mat. Jag utgår hellre från det tills motsatsen är bevisad, alla kanske inte vill tala om orsaken.

Jag tycker mest det är en trist attityd att om man inte hjälper "dig" med dina uppgifter så är man ohyfsad istället för att vara glad om man få hjälp.
 
Jag hjälper gärna till men skulle undvika det om folk ser det som min plikt snarare än att man är snäll och hjälper till. Har man delat upp fodringarna alternativt betalt för det så är det den som står på schemats ansvar att utföra det oavsett om jag är närvarande eller inte. Hjälper någon till så är det en trevlig bonus i mina ögon och inte ett tvång. Börjar man titta snett på andra för att de inte utför ens eget jobb och ser dem som ohyfsade om de inte tar sin egen häst så tappar då jag lusten att hjälpa till. Det kan finnas tusen skäl till att det inte fungerar att hjälpa till, exempelvis för att man kommit tidigare för att hinna mocka och fixa mat innan man rider då man har bråttom.
Jag brukar inte titta snett. Men så är generellt inte det här ett problem i ”mitt stall”. Vi pratar med varandra och ser till att det flyter på.
Är jag mitt i mockningen så pausar jag eller kollar om vi kan vänta en minut så jag hinner slutföra. Totalt okomplicerat.
Jag hade inte velat vara i ett stall där folk är helt rigida kring vems pass det är.
 
Jag brukar inte titta snett. Men så är generellt inte det här ett problem i ”mitt stall”. Vi pratar med varandra och ser till att det flyter på.
Är jag mitt i mockningen så pausar jag eller kollar om vi kan vänta en minut så jag hinner slutföra. Totalt okomplicerat.
Jag hade inte velat vara i ett stall där folk är helt rigida kring vems pass det är.
Folk har inte varit rigida kring pass i de stall jag stått i, vi har hjälpts åt, men folk har inte tittat snett på de som av någon anledning inte hjälper till. Det har varit okej att ta en tidig morgontur utan att assistera den som har fodring/utsläpp samtidigt. Man har kunnat mocka utan att hjälpa till med insläpp och inte behövt be om ursäkt för det.

Det som inte funnits är attityden, hjälper du inte till så är du ohyfsad utan folk har blivit glada för hjälp och om de inte fått hjälp så är det också okej.
 
Folk har inte varit rigida kring pass i de stall jag stått i, vi har hjälpts åt, men folk har inte tittat snett på de som av någon anledning inte hjälper till. Det har varit okej att ta en tidig morgontur utan att assistera den som har fodring/utsläpp samtidigt. Man har kunnat mocka utan att hjälpa till med insläpp och inte behövt be om ursäkt för det.

Det som inte funnits är attityden, hjälper du inte till så är du ohyfsad utan folk har blivit glada för hjälp och om de inte fått hjälp så är det också okej.
Att du läser in en massa otrevliga beteenden i det här får ju stå för dig. Jag är fullt kapabel att tänka att ngn beter sig drygt utan att det spiller över i mitt eget beteende.
 
Jag släpper ut min igen om jag vet att de kommer vara ute längre en 10-15 minuter då han inte tycker om att vara ensam inne. Men visst händer de att han får vara kvar och istället hämtar jag de andra två så de också får gå in. Beror lite vad de gjort. Har den stora vart ute och joggat en mil och är svettig och trött och klockan är efter 17 ja då får alla gå in helt enkelt då hon ogärna vill gå ut när hon tränat och vill hellre in i sin box för att kissa och äta.
 
Att du läser in en massa otrevliga beteenden i det här får ju stå för dig. Jag är fullt kapabel att tänka att ngn beter sig drygt utan att det spiller över i mitt eget beteende.
Vilka massa otrevligheter? Det är en otrevlighet jag nämner och den kommer från bland annat dig och det är attityden att man är ohyfsad om man släpper ut hästen närmre insläppet än 1 h eller inte hjälper till med insläpp. Menar du att du inte står för det du skriver? Okej jag drog slutsatsen att om man tycker någon är ohyfsad så kan man inte dölja det utan visar det i någon form. Det är få som lyckas agera normalt om de ogillar någons beteende.
 
Iaf jag har hela tiden syftat på att man tar sin egen häst när jag skriver ”hjälpa till”. Inte att man behöver hjälpa till med hela insläppet.

Förstår förövrigt inte varför det skulle göra skillnad på kollektivt eller inte. Om jag är istallet när hästarna ska in så tar jag min häst oavsett om det är stallägaren, personal eller stallkompis som har insläppet.

Det var ett exempel ang kollektiv då många skrivit om pass för insläpp och att det inte verkar finnas ngn särskild regel runt att släppa ut igen osv. Då gör iallafall jag antagandet att det troligtvis är kollektiva stall det handlar om, annars brukar det finnas en konkret regel. Men visst - det behöver inte vara kollektiv.
 
Jag tycker faktiskt det är lite småstörigt om man har insläpp och nån släpper ut sin häst mindre än en timme innan hästarna ska in. Självklart är det "mitt jobb" om jag har insläppet den dagen och jag FÖRVÄNTAR mig inte att slippa ta in andras hästar, men det skadar ju inte att vara snäll och hjälpsam och underlätta för den som har insläppet. Har man en häst som gärna vill få rulla sig i hagen kan man väl släppa ut den en 20 minuter mendans man plockar undan utrustning och städar efter sig, och sen ta in den igen? Jag tycker det handlar om att vara artig och hjälpsam.

Samma som att om jag är i stallet vid (eller alldeles strax innan) insläpp, och har tid (dvs inte bråttom hem/till träning/på väg ut och rida/annat) så tar jag in mina hästar iallafall. Inte för att det är mitt ansvar men för att det känns trevligt att underlätta för den som har insläppet.

Hos oss går hästarna ute runt halva dygnet, då tycker jag inte max en timme mer eller mindre gör nån jätteskillnad. Förstår att det är annat om de är ute typ 8-14, men å andra sidan står man kanske inte i ett sånt stall om utevistelse är viktigt för en?
 
Jag prioriterar hästens känslor före dina, även om 20 minuter är ett gränsfall att det ska löna sig. Många sätter en gräns på en timme i tråden och det är få hästar som mår bättre instängda i ett stall ensamma en timme än ute i hagen, få chansen att rulla sig och slappna av efter ridturen.

Den som sitter på röven och väntar kanske har alldeles ypperliga skäl, såsom första tillfället på dagen att pusta ut, att de har ont någonstans eller har feber. Annars missade du att exemplet var att man pysslade med annat såsom att mocka och fixa mat. Jag utgår hellre från det tills motsatsen är bevisad, alla kanske inte vill tala om orsaken.

Jag tycker mest det är en trist attityd att om man inte hjälper "dig" med dina uppgifter så är man ohyfsad istället för att vara glad om man få hjälp.

Jag tycker att folk i första hand har ansvar för sina egna hästar. Jag ser det inte som hjälp att någon tar in sin egen häst. Hjälpa till är när någon också hugger i och tar in fler än sin egen häst.

Visst är det bra om hästar får vara ute så länge som möjligt men om nu det är så himla viktigt att hästen får så mycket utetid som möjligt så rider man inte i så fall under hagtid. Jag tycker det är viktigt att ta hänsyn både till människor jag vistas runt och hästar, vissä hästar blir mer störda av att gå ut en halvtimme och sen behöva jagas in än att stå den stunden inne. Sen tycker jag att med kommunikation löser man det mesta, men om jag ser någon som sitter på röven och slappar så blir jag irriterad om de inte kan käcka ur sig att de har feber eller whatever
 
Många skriver: "är hagtid viktigt, rid inte under hagtid!"

Jag är absolut inte en kvällsmänniska. Skulle jag rida på kvällarna så skulle jag vara trött och inte alls på topp. Så stod jag i ett stall med insläpp typ 19, så skulle jag absolut kunna rida 17, vara klar 18 och släppa ut igen. Man måste ju få anpassa sin ridning efter vad som passar en själv.

Sen skulle jag absolut ta in min egen häst klockan 19 om jag var kvar i stallet.

När jag stod i ett stall där hästarna stod inne på natten så ingick alla insläpp, men råkade jag vara i stallet efter 21 så tog jag in, nattade och meddelade stallägaren att det var klart, om jag hade tid med det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 488
Senast: Cha9
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
1 391
Senast: MiaMia
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 518
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
3 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp