Släpper inte klart vinterpälsen

Alexandra_W

Trådstartare
Kelefjant fifflar med pälsfällningen igen. Hon började fälla i tid, men hon har inte slutat fälla än (även om hon fäller ganska lite nu) och hon har inte fått sommarpälsen än. Utan det är någon lightvariant på vinterpäls hon kör med. Som hon fäller lite konstant av.

Och jag blir inte klok på VARFÖR? Hon är rund, pälsen är fin (dvs inte mjällig, matt, tufsig eller liknande) och 'jämn' (dvs hon har inte släppt fläckvis eller något). Hon fick B-vitamin hela vintern plus in i april.

Så, ska man bekymra sig eller ej? Det enda jag kan komma på som ens EVENTUELLT kan ha något samband att hon när ett blodprov togs i våras låg på den nedre gränsen för Hb:t, inte för lågt, men 'längst ner' inom normalintervallet. Inte kollat varken innan eller efter, och damen är pigg och glad (och odräglig, dvs som en unghäst ska ;))

Hovis berättade att han mött fler hästar i år som inte riktigt fäller som de ska, de hade dock varit mer klassiska fall (dvs fäller fläckvis etc). Valacken har fällt men det tog tiiiiiid innan han fällde av allt, började fälla i normal tid men höll baske mig på ända in i början på juni innan han var klar. Antagligen ställde den konstiga vintern och våren med våldsamma väderomslag till det.

Men någon mer som har pälsfällningstrassel i år, och tänkbara teorier?
 
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

Vet inte mer än att det tyder på näringsbrist/parasitangrepp, men det har ju tydligt framgått av dina tidigare inlägg hur noga du är med näring och avmaskning, så jag vet inte... och dina hästar har väl bott i sverige i många år också, antar jag.
 
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

Min nordis fäller också lite fortfarande.. :crazy: Hon har med någon sån där "mitt emellan" päls, jämn, blank och fin men liiite för tjock för att vara sommarpäls. Hon började fälla redan i februari..

Har dock ingen aning om varför det är så. Hon har aldrig fällt så här länge förut.

Är också väääääääldigt noggran med foder, avmaskning och sådant.

Min teori är det konstiga vädret som har varit.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

Två av mina tre fäller fortfarande. Shettisen var klar någon dag innan midsommar. Åringen och min isis fäller fortfarande. Dom två andra isisarna i stallet gör det också. Har fällt sen typ mars. Blir galen på dessa fällande hästar :crazy:
 
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

knasan skrev:
Vet inte mer än att det tyder på näringsbrist/parasitangrepp, men det har ju tydligt framgått av dina tidigare inlägg hur noga du är med näring och avmaskning, så jag vet inte... och dina hästar har väl bott i sverige i många år också, antar jag.

Födda i Sverige båda två, unghästen (hon som 'trasslar') är född på gården dessutom.

Avmaskade enligt konstens alla regler, träckprovskontrollerade (iofs hade unghästen mask men det är ju åtgärdat) och petimeteruträknade foderstater (med högre srp/MJ-kvoter än normalt och de ligger över behov båda två).

Så jag kommer inte på annat än det skumma vädret som var, eller någon fel 'inifrån' (fast då borde man ju ha MER symptom).
 
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

Finns värre saker att oroa sig för.. Har ju för första gången en färgändrare visserligen är det första året så jag vet inte om det är standard men de verkar va knepiga, men han har fällt i omgångar sedan kanske april och jag som dig började fundera för ca tre veckor sedan över vilken lustig sommarpäls han hade, men så en dag så började han släppa det sista lagret av grå "vår"päls och den smutsvita sommarpälsen har nu kommit.

Han har släppt de långa grå håren till att få smutsgrå isbjörnslurv, efter det släppte han lurvet och övergick till stålgrå och mellan lång päls och efter det så släppte han till det smutsvita för att återigen sedan sätta det halvlånga stålgrå o.s.v. Så tre gånger har han fällt olika pälssorter.

Så vänta du en stund till och se innan du blir orolig.

MVH/
 
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

sissu skrev:
Finns värre saker att oroa sig för.. Har ju för första gången en färgändrare visserligen är det första året så jag vet inte om det är standard men de verkar va knepiga, men han har fällt i omgångar sedan kanske april och jag som dig började fundera för ca tre veckor sedan över vilken lustig sommarpäls han hade, men så en dag så började han släppa det sista lagret av grå "vår"päls och den smutsvita sommarpälsen har nu kommit.

Han har släppt de långa grå håren till att få smutsgrå isbjörnslurv, efter det släppte han lurvet och övergick till stålgrå och mellan lång päls och efter det så släppte han till det smutsvita för att återigen sedan sätta det halvlånga stålgrå o.s.v. Så tre gånger har han fällt olika pälssorter.

Så vänta du en stund till och se innan du blir orolig.

MVH/

Jag har haft en färgväxlare. 'Ljusbrun' vintertid (eller fux eller vad man nu ska kalla det, han hade inget svart alla, inga svarta täckhår), och SKIMMEL (med brunt huvud och bruna ben) sommartid. Finns bilder om du vill se.

Iaf, han fällde alltid normalt och utan problem och i en omgång, så det är inte automatiskt så att färgväxklarna fäller 'knepigt'. Tänkte om du ville veta.
 
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

Samma här. Lillkillen släpper inte gärna taget om sin päls, fäller lite i taget, och har fortfarande lite för lång/kraftig päls för att vara sommarpäls... Den är dock jämn och glänsande så jag är inte orolig
 
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

min fäller oxå nu... jag trodde han var klar i maj nån gång men nu sen värmen har kommit på riktigt bara rasar det hår av honom :crazy: jag tror det beror på att det var så kallt i maj, fast min har ju normal päls i övrigt, bara det att den tunnas ut lite mer...
 
Sv: Släpper inte klart vinterpälsen

Det verkar vara ett vanligt problem i år.
Min häst fällde inte av den sista pälsen förrän i juni och i april när hon fällde majoriteten av vinterpälsen fanns det ingen sommarpäls under, hon var "nakenhäst" i två veckor och jag var väldigt tacksam för att schabraket täckte upp stora delar av "nakenheten".

Vet förresten en unghäst som satt vinterpäls light sedan ett par veckor, han ser helt tuffsig ut.
Många hästar verkar dessutom ha haft problem med oförklarliga viktras.

Har en egen teori om att förra sommarens usla väder i kombination med en inte helt vanlig vinter och fördröjd vår/sommar verkar ha satt hästarnas inre kalender ur spel. :idea: Men det :cry: är bara min lilla tanke.

Eftersom du verkar ha väldig koll på dina hästar så har jag inget bra råd att ge, bara ovanstående tanke.

Apo
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp