Slaget om köttfärssåsen

Steker en hackad gul lök, tillsätter sedan nötfärs och därefter tomatpuré och krossade tomater.
Smaksätter med en buljongtärning (mörk oxbuljong), 1-2 krossade vitlöksklyftor och en klick samtal oelek.

Enkelt, och så himla gott. Efter att ha läst den här tråden ska jag dock se till att steka tomatpurén bättre och höja kvaliteten på de krossade tomaterna.

Min partner gör köttfärssås utan krossade tomater men med 1-2 tuber tomatpuré, massa mexikansk kryddblandning och mycket vispgrädde. Min är mycket godare :angel:
 
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D
Köttfärssås med tomatkross behöver puttra ett tag så att tomatsåsen reduceras (vattnet minskar) sedan stärker man upp med lite tomatpure, kryddar med oregano eller annar ört man gillar i torkad form. Vill du ha i (färsk är godast)basilika har du i den när såsen är klar, annars har smaken en tendens att försvinna.
 
  • Skiva vitlök och fritera den i rejält med olivolja, så mycket vitlök du klarar och så ha i lite till.
  • Ta av kastrullen när vitlöken börjar få färg, den bränns lätt.
  • I med hyfsat finhackad lök och låt det svettas, i med färs om du vill.
  • I med rivna morötter.
  • Ner med krossade tomater, viktigt att det är av märket Polpa.
  • Håller med om att det gärna ska puttra (och stänka).
  • Ha i en eller två grönsaksbuljongtärningar.
  • En slatt Heinz chilisås. Salta och peppra, ha i torkad chili/ Sriracha. Jag vill gärna i en lite grädde också eller creme fraiche, blir mycket tomatssmak, men slipper det "sura".
    För ännu mer smak så ha i en bra slatt Blossa glögg.

    Den blir så jäkla god, al dente pasta och rejält med parmesan till.
    Ibland har jag i stekt svamp, stekt zucchini o.s.v. oftast har jag röda linser istället för vego färs i.
 
Vårt recept är:

Stek lök, vitlök och tomatpuré i olja. Som något var inne på, viktigt att tomatpurén steker med ordentligt.
Ha i färs (vi brukar ha nötfärs eller Anammas ärtfärs). Krydda redan nu (obs viktigt!). Lite olika men salt, peppar, oregano, basilika, lite chiliflakes typ.
Ha i passerade eller krossade tomater (krossade behöver koka längre). En skvätt soja. En skvätt fond (kalv eller grönsaks). Smaka av med mer kryddor om det behövs.
 
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D

1. En stor gul lök och ett par tre vitlöksklyftor, hackas/rivs, steks i olivolja
2. Två stora morötter eller tre mindre grovrivs + ca fyra stjälkar stjälkselleri hackas, steks i olivolja
3. Nötfärs, 500-600 gram, steks i smör
4. Allt gojsas ihop med en halv burk tomatpuré (= minst en deciliter, gärna lite mer) och tre deciliter rödvin + ett par lagerblad + salt och peppar
5. Koka samman (gärna typ 45 minuter i alla fall), späd med vatten eller möjligen krossade tomater till lagom konsistens (= ej vattnig!)
6. Ös i en deciliter hackad persilja eller andra färska örter (oregano/basilika) på slutet. Klart.

Efter att ha läst tråden får jag uppgradera till att fräsa på tomatpurén också för sig, men annars funkar det enligt ovanstående också.
 
Jag har sardeller, svarta oliver och kraftigt rödvin i min köttfärssås. Jag använder krossade tomater på burk. Blir inte vattnig nånstans kan jag säga! Och så grönsaker efter vad jag är sugen på/har hemma. Oftast morötter, rotselleri och purjolök. Nåt lite chilistarkt men inte för mycket. Generöst med nymalen svartpeppar! Ibland slinker det ner champinjoner och annat gott också.
 
Jag och sambon gör olika köttfärsåser :d.

Min variant: steker nötfärs, steker en gul lök. I med en msk vetemjöl och en skvätt vatten, kokar ihop med tomatkross, lite ketchup, vitlökskrydda och svartpeppar :).

Sambons variant: steker nötfärs med tomatkross med vitlök. Klipper ner små bitar av minimajs och rör i en burk creme fraiche som får koka ihop :).

Vi varierar med att göra tonfisksås med: puttrar ihop tomatkross med basilika, tonfisk, en skvätt vatten och en förp fryst basilika och så lite vitlökskrydda och citronpeppar :).
 
Jag har två varianter, båda får puttra länge för att koka ihop men kan kokas kortare tid om man minskar mängden vätska.


Bolognese: fräs grovt riven rotselleri, morot, hackad lök, vitlök och tomatpuré. Tillsätt passerade tomater och mixa ihop. Fräs färsen och strimlad bacon, tillsätt den till mixet. Krydda med salt, peppar, oregano och timjan samt rött vin. Puttra ihop och spä vid behov med vatten.

Köttfärssås: fräs gul lök, vitlök, grön och röd paprika. Fräs färsen i smör. Krydda färsen medialt, vit och svartpeppar, paprika, vitlök, lökpulver, kanel, oregano och basilika. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, rött vin, kalvbuljong och eventuellt vatten. Vi gör denna medvetet sårig och har därför mycket vätska i.

En klok kock sa en gång att det finns lika många recept på köttfärssås som det finns kockar som lagar den...
 
Mina nycklar är honung, tomatpuré, buljong, lagerblad och stavar av palsternacka. Föredrar palsternacka före de söta morötterna. Stavarna ger lite variation i tuggmotstånd. Rött vin för extra schwung.

Sen är ju såsen alltid som godast dagen efter :love:
 
Bolognese: fräs grovt riven rotselleri, morot, hackad lök, vitlök och tomatpuré. Tillsätt passerade tomater och mixa ihop. Fräs färsen och strimlad bacon, tillsätt den till mixet. Krydda med salt, peppar, oregano och timjan samt rött vin. Puttra ihop och spä vid behov med vatten.

Det där ska jag testa! Ser spännande ut! :up:
 
Jag gör så att jag fräser köttfärs och sen lök. Sen i med kryddor. Svartpeppar, salt, massor med persilja (helst färsk), basilika och ev lök och paprikapulver samt ett par matskedar tomatpurré. Sen krossade tomater och lite oxfond plus en skvätt rödvin om det finns hemma. Låt puttra så det mesta av vätskan är borta. Strax innan den är klar så pressar jag i någon klyfta vitlök. Ibland kan jag även få för mig att ha i lite champinjoner eller hackade soltorkade tomater. Serveras med pasta och riven parmesan.
 
Jag fuskar en del. Hackad gul lök och köttfärs fräses ett längre tag, jag brukar ha i färsen först och hacka sönder den i småbitar sedan får löken svettas med sist. Tomatpuré, creme fraiché, passerade tomater, någon tomatsås (Dolmio eller liknande), köttbuljongstärning, soja, ketchup(!) söt chilisås och sambal olek. Ogillar smaken på selleri, morötter och andra vanliga ingredienser. Sedan får allt puttra ett tag. Gör stor sats och fryser in.
 
Jag tyckte att det blev mycket mer och bättre smak genom att använda ingredienser av hög kvalitet. Gäller både tomaterna (jag använder passerade eller finkrossade och puré) och buljongen, samt självklart köttet. Har även gärna olika typer av lök samt både färska och konserverade champinjoner och grovt rivna morötter i.
 

Liknande trådar

Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 989
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp