Slaget om köttfärssåsen

Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D

Jag hackar 1 gul lök, fräser på den, i med nötfärs som blir brynt, när den mesta vätskan är borta har jag i 1-2 msk vetemjöl och blandar runt, sen en burk krossade tomater och en halv burk vatten, två köttbuljongtärningar och en större skvätt chilisås. Den på glasflaska från Heinz, den är inte stark men sätter god smak. Salt och svartpeppar. Blir inte det minsta vattnig iom mjölet.
 
Som variant kan jag göra:


Fräs nötfärs och gul lök, ha i en burk kokosmjölk och en skvätt grädde, låt puttra ihop en stund, ha i en burk majs innan servering.

Eller: Fräs nötfärs och gul lök, pressa i en vitlöksklyfta, ha i grädde, Johnnys sötstarka senap, Heinz chilisås och köttbuljong. Ibland läger jag i basilika och ibland champinjoner också.
 
Jag fräser lök och vitlök och oregano eller basilika, strimlade morötter och gärna rotselleri, sen i med köttfärs, salt och rostad vitpeppar. Lite vin, tomater av nåt slag (har mycket frysta körsbärstomater tex-tar dom direkt från frysen.
späder med vatten och sen får det koka. Gärna ett par timmar.
Grädde mot slutet.

Min pappa gör en drömköttfärssås, jag har den på recept. Det GÅR inte att göra om den :cautious:
 
Min modell kräver lite mer planering.
Steg 1 är tomatsås
Finriv morot
Finhacka kålrot
Häll i lagom mängd krossade tomater
Pressa i vitlök
Svartpeppar
Salt
Oregano

Koka en stund (lång tid är bättre) och låt stå och dra över dagen

Steg 2
Stek köttfärs

Blanda i i tomatsåsen (kokande) och smaka av med oregano (och salt)
 
3D06255C-497C-40A8-A291-09F71865170B.jpeg

Brukar utgå från denna, nu på sista tiden har jag hackat vitlök och fräst med när jag fräser löken.
Kryddar med salt, peppar och timjan, vitlökssaltet är inget måste likaså annansspadet.
Kör alltid med krossade tomater som har vitlökssmak.
 
Tomatpuré (rejält) som fräses, lite kalvfond, lite chilisås och finkrossade tomater. Räcker med 15 min puttrande. Nötfärs.

Massor med oregano, en del mejram, en del basilika och sen svartpeppar och salt. Gärna färsk oregano om det finns hemmavid. Vissa i hushållet har fått för sig att det ska i paprikakrydda också, och det går väl för sig. Men det driver såsen bort från tomatsmaken och örterna. Vid servering, stora mängder parmesan på toppen.

Gör jag till mig själv blir det vitlök i också, lite pure death chilisås och gärna champinjoner. Men då minskar attraktionskraften hos övriga så det får jag vara utan. Chilisåsen och parmesan kan man dratta på efteråt.

TS, du har alldeles rätt. Såsen ska smaka tomat. Grillkrydda är en styggelse i denna anrättning.
 
Fräser lök, vitlök, selleri, morot, tomatpuré, köttförs. Salt, peppar, krossade tomater, lite vatten, fond/buljong, pyttelite socker, fisksås och lagerblad, lite timjan, massa oregano. Låter puttra så kort eller lång tid som det blir 🙂
 
Jag fuskar säkert extremt, men har fått beröm för min köttfärssås från en hel hög människor så något rätt verkar det ju bli.
Har jättesvårt för konsistensen i lök, så jag kör på lökpulver istället. Noll koll på mängder, men såhär är ordningen:

Fräs köttfärsen
1-2 köttbuljongtärningar i lite vatten
Lökpulver
Salt
Peppar
Paprikapulver
Basilika
En gnutta cayenne
Tomatpuré på tub (ibland och/eller passerade tomater)
En skvätt ketchup (sockret i den balanserar upp på nåt vis)
Matlagningsgrädde
Ev en skvätt vatten (behövs om det är puré på tub)

Efter att ha smakat av femtioelva gånger och det känns någorlunda rätt så startar jag pastavattnet och låter såsen puttra på låg värme med lock under tiden. Då hinner smakerna komma fram bättre, utan att det behöver ta en timme (men ju längre desto bättre egentligen).
 
Jag fuskar säkert extremt, men har fått beröm för min köttfärssås från en hel hög människor så något rätt verkar det ju bli.
Har jättesvårt för konsistensen i lök, så jag kör på lökpulver istället. Noll koll på mängder, men såhär är ordningen:

Fräs köttfärsen
1-2 köttbuljongtärningar i lite vatten
Lökpulver
Salt
Peppar
Paprikapulver
Basilika
En gnutta cayenne
Tomatpuré på tub (ibland och/eller passerade tomater)
En skvätt ketchup (sockret i den balanserar upp på nåt vis)
Matlagningsgrädde
Ev en skvätt vatten (behövs om det är puré på tub)

Efter att ha smakat av femtioelva gånger och det känns någorlunda rätt så startar jag pastavattnet och låter såsen puttra på låg värme med lock under tiden. Då hinner smakerna komma fram bättre, utan att det behöver ta en timme (men ju längre desto bättre egentligen).
Glömde ju vitlökspulvret, som också har sin givna roll i ”receptet”
 

Liknande trådar

Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 916
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp