Slaget om köttfärssåsen

zassoo

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D
 
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D
Jag tycker att köttfärssåsen blir krämigare eller vad man nu ska kalla det med passerade tomater istället för krossade. Så det är mitt bästa tips :D
 
Passata istället för krossade eller passerade tomater! Eftersom passatan redan är kokad så gör den underverk för smaken om en inte har tid att låta såsen puttra länge. Annat viktigt är lök, vitlök och fond (grönsaks- eller kalvfond). Om du har morötter i så blir det mer smak om du river och sen fräser dem i en stekpanna först.
 
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D
Jag tycker tyvärr köttfärssås behöver puttra åtminstone en timme för att bli god. Oklart varför. Hinns det inte med lagar jag hellre nåt annat :)
 
Håller med @Malin_L om att det inte får vara för stora bitar krossad tomat om den inte ska puttra läääänge, men det finns någon variant med finkrossade tomater som jag tycker är god i köttfärssås! Måste även vara en ordentlig skvätt tomatpuré för att binda ihop tomatandet lite :laugh: Rödvin och/eller balsamvinäger ger god smak. Maken brukar köra med whisky istället, vi gör ganska olika, men jag gillar bägge varianterna. Ordentligt med god fond (jag brukar ha schalottenlök-, ox- och/eller kalvfond). En liten skvätt grädde för att binda ihop lite.
 
Jag gör såhär och tycker det blir mums filibabba:

Hacka 1 st gul lök & 1 klyfta vitlök, låt dem svettas i ganska riklig mängd olivolja på hyfsat låg temp
ner med nötfärs (400-500 gram)
salta, peppra, ha i en köttbuljongtärning, ev chiliflakes
häll på en burk krossade tomater (mutti brukar vi använda)
häll ner en deciliter crème fraiche
krydda med massa basilika

låt det puttra en stund. Sen är det bara att äta!
 
Jag vill ha en såsig/buljongig köttfärssås, gärna med mycket textur och bitar.
Jag börjar med att fräsa gul lök och vitlök i smör. Eventuellt ner med färsk svamp i bitar också men det går att hoppa över.
Sen ner med färs, oftast blanddito 50/50. Salta, peppra.
När allt fått färg häller jag på krossade tomater, samt lika mycket vatten, och en klutt tomatpuré. Kryddar efter humör, men oftast fond, lite soja, en skvätt rödvinsvinäger, oregano, timjan, möjligen lite lite chiliflakes.
Låt koka, gärna länge såklart, men en halvtimme räcker.

Det här är det bästa jag vet! Receptet är ursprungligen mammas men vissa modifieringar har såklart skett genom åren.
 
Brukar fräsa en lök, sen i med köttfärsen och fräs till den är genomstekt med löken. Salta och peppra. Sen i med antingen Muttis krossade tomater, har någon gång haft muttis hela cocktailtomater på burk också som jag bara mosade sönder med sleven, blev bra. I med några msk tomatpuré och buljongtärning (2 st) samt basilika och oregano (alternativt bara timjan), mer än man tror. Och så en skvätt rött matlagningsvin (eller vanligt vin om man har), typ 0,5-1 dl. Sen puttra i typ 30-40 minuter utan lock så lite vätska kokar bort. Her i 1-2 krossade vitlöksklyftor typ 5 minuter innan servering. Blev tipsad av någon kock för länge sedan att inte steka med vitlöken utan sätta i den strax före servering för mer smak. Tycker det blir bättre så har fortsatt med det. :)
 
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D
Färs (vi kör anamma vego)
Krossade tomater med basilika
Lök
Majs
Konserverade hela champinjoner
(Ibland morötter eller bönor)
Matlagningsgrädde (vi kör oatly)
De örter vi har hemma typ
Salt
Svartpeppar
 
Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).
Vattnigt och smaklöst?
Vilka kryddor använder du?
 
Jag tycker att det absolut viktigaste för att få en djup tomatsmak (särskilt när man inte har tid att puttra länge) är att fräsa tomatpurén ordentligt, gärna ihop med löken. Inte bara veva runt den i oljan/smöret snabbt utan verkligen låta den fräsa med ordentligt.
 
Fräsa lök, köttfärs, och rivna grönsaker beroende på vad jag har (morötter, zuccini, pumpa). Över i stekgryta, blanda med soja, passerade tomater, tomatpuré, fond, och den hemliga ingrediensen - en rejäl klick chipotlepasta. Vitlök och chili efter behag, koka ihop. Ibland rundar jag av med en skvätt grädde, särskilt om det råkade bli lite väl starkt :D Jag låter den gärna koka länge, men tycker den funkar utan att koka ihop längre än det tar att koka pasta också.
 
Jag tycker att det absolut viktigaste för att få en djup tomatsmak (särskilt när man inte har tid att puttra länge) är att fräsa tomatpurén ordentligt, gärna ihop med löken. Inte bara veva runt den i oljan/smöret snabbt utan verkligen låta den fräsa med ordentligt.

Håller med! Och vill ändra i rutinen ovan att jag faktiskt fräser med tomatpuren med köttfärsen och löken innan jag hivar i krossade tomater och buljongen. :) Glömmer hur jag gör egentligen, går på rutin. 😂
 
jag hackar lök och låter den bli genomskinlig i en järngryta. I med köttfärs och stek den så den inte är rå längre. Häll på krossade tomater. Salt, peppar, rejäla mängder oregano och basilika. Vitlök om man vill ha. Sedan får den koka ett tag.
Jag har inte varit med om att den varit vattnig om man kokat den. I värsta fall så kan man fuska och reda den med lite vetemjöl.
Jag tror att en del av knepet är att inte använda kastrull utan gjutjärnsgryta.

Avkomman blev bjuden på köttfärssås där man bytt de krossade tomaterna mot ajvar. Det var tydligen en hit.
 
Jag anvander bade passata (eller tomato paste) och "finely diced" tomat i min sas (och lok, vitlok, och annat jag rakar ha hemma) Det behover inte koka lange, men som @Anna sager behover puren frasa med olja lok och vitlok innan man har i kottfarsen.
 
Blandfärs( fräs med löken), mycket tomatpure, bra passerade tomater, lök( köper fryst hackad), vitlök, oregano, soya, grädde, salt, peppar, cayenne, vetemjöl alt passerade vita bönor för konsistensens skull. Behöver endast sjuda 5-10 min. serveras med god färsk pasta. Gärna lite riven ost att stö över.
 
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D
Lägg till mycket mer tomatpuré, en hel tub, och vissa krossade tomater är mycket mer smaklösa än andra så ett ganska säkert trick för liknande kostnad men mer smak är att ta hela skalade tomater och mosa dem med gaffeln.

Jag har också fått smaklös köttfärssås när jag gjort så som jag trott mamma gjorde, men senare insett att det inte är krossade tomater i alls. (om du måste ha i krossade tomater så uhm :o sockra... och använd Mutti.)
 
Jag vill ha en såsig/buljongig köttfärssås, gärna med mycket textur och bitar.
Jag börjar med att fräsa gul lök och vitlök i smör. Eventuellt ner med färsk svamp i bitar också men det går att hoppa över.
Sen ner med färs, oftast blanddito 50/50. Salta, peppra.
När allt fått färg häller jag på krossade tomater, samt lika mycket vatten, och en klutt tomatpuré. Kryddar efter humör, men oftast fond, lite soja, en skvätt rödvinsvinäger, oregano, timjan, möjligen lite lite chiliflakes.
Låt koka, gärna länge såklart, men en halvtimme räcker.

Det här är det bästa jag vet! Receptet är ursprungligen mammas men vissa modifieringar har såklart skett genom åren.
Inser att jag glömde två väldigt väsentliga ingredienser, kanel och en nypa socker/honung. Kan inte låta receptet stå utan dem :D
 

Liknande trådar

Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 913
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp