Slaget om köttfärssåsen

Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D
Hacka lök och bryn. Ha i köttfärsen, krydda med salt och peppar. Ha sen i chilisås och ketchup (dubbel mängd ketchup mot chili). Ha därefter i vatten och låt puttra till önskad tjocklek.

Enkelt och typ omöjligt att misslyckas med. Om man inte saltar efter behag, som farbror Melker :p.

Jag föredrar min köttfärssås mer torr än såsig.
 
Jag gör så här:

Kör gul lök och vitlök i mixer, får lagom bitar.
Sen steka löken tills blir lagom gul, och sen i med färsen oftast nötfärs. När färsen är klar så i med krossade tomater antingen med örter eller vanliga, i med lite tomatpuré, köttbuljongtärning. Krydda med salt, peppar, timjan och oregano brukar det bli. Jag är inget fan mixtra med kryddor (ha i chili, cayenne osv.) 😅 . Lyxar till det med ha i lite färska cocktailtomater eller annan tomat i , ibland :up:

Och ibland, kör "lyx köttfärsås" fått recept av kompis, som gjort om ska passa nötfärs eller blandfärs, eg. veggorecept.

Samma procedur med löken, men här ska ha i rivna morötter och riven rotselleri i med, de ska stekas tillsammans och sen i med färs. När är klar, i med krossade tomater, tomatpure, balsicovinäger (jag skippar oftast denna inte nödvändig), rödvin, köttbuljong, salt, peppar, timjan och oregano. :up:
 
Jag brukar göra köttfärssås ungefär som de flesta beskrivit här; med lök, vitlök, passerade/krossade tomater, balsamvinäger, basilika, oregano, salt och peppar, gärna lite sambal oelek om jag har det hemma :) Kokar inte så jättelänge, en liten stund efter att pastan är klar (sätter på pastavattnet samtidigt som jag börjar steka löken). Ett trick jag lärt mig av en kompis är att riva citronskal och ha i såsen, det lyfter verkligen smaken! :up:
 
-Steker köttfärs och gul lök.
-Tillsätter tomatpuré i riklig mängd och låter den fräsa med.
- I bland har jag finhackade morötter i om jag har några med kort datum hemma.
- Krossade tomater av bra kvalité tex Mutti
- 2 Köttbuljongtärningar
- Chiiflakes, riven svartpeppar, paprikapulver och basiika. Liiite soja för sältans skull (gillar inte vanligt salt i grytor och såser)
- Ett par matskedar grädde för att runda av syran.
PARMESAN!!!!
 
Jag vet inte om någon redan nämnt det, men jag lägger alltid i 2 lagerblad som får puttra med mot slutet. Jag använder också soyasås...! (Och jag gör bara vegetarisk k*ttfärssås, quorn i allmänhet.)
 
Jag kör lite olika och på en höft, beroende på vad som finns hemma :)

Den jag älskade som liten som verkligen blir superkrämig är också enklast!
Steker köttfärs och lök (alternativt har i lökpulver). När färsen är brynt pudrar jag på lite mjöl för att sen slå på en skvätt vatten. Låt det koka in med buljong eller fond, i med tomatpuré och ketchup och kinesisk soja.
Den är barnslig men väldigt god!

Mitt "vuxnare" recept tar lite längre tid, ska gärna koka länge!
Steker lök tillsammans med färs. När färsen är brynt och löken mjuk så i med krossade tomater, tomatpuré, buljong/fond, kryddor (svartpeppar och olika örter, oftast timjan och basilika), honung, lite sambal om jag har och lagerblad. Sen får den stå och puttra någon eller några timmar.
Godast är den nästan dagen efter när den värms på en andra gång!
 
Jag steker blandfärs med lök, i med en burk krossade tomater (kör på Mutti), peppar, salt, pressad vitlök, basilika, tomatpuré, ketchup (eller chilisås), en burk creme fraiche tomat/basilika. Puttra i ca 20 min nånting...
Inte så noga med mått utan höftar vilt.

Sambon gör en variant med lite annan smak, han har paprikapulver och bl.a curry i sin. Den är också god men min är godare :p
 
Vad ambitiösa ni är! Allt låter väldigt gott.

För mig är köttfärssås en latmansrätt och inget jag orkar lägga en massa tid på. Ändå får jag ofta höra av de jag bjuder att det är otroligt gott, men ingredienslistan är lite av en styggelse så den brukar jag inte avslöja.

Stek ~500g färs så den är klar. Klutta i lite tomatpure, lite soja, 2 st köttbuljongtärningar, en liten skvätt vatten så att du har något att mosa buljongen i. Krydda sedan med svartpeppar, lite salt, oförskämda mänger lökpulver (typ en halv dl iaf) och vitlökspulver om så önskas. Ha i lite srirachasås.

Sriracha ger en väldigt god smak men är VÄLDIGT starkt. Jag har hört att det även beror på vilken sort man har? Jag har den med tuppen (grön kork) iaf och jag brukar inte ha i mer än kanske 05-1 tsk totalt, här får man helt enkelt försiktigt smaka sig fram beroende på om man bara vill ha åt smakförstärkningen eller vill att det ska bli spicy.

Sen en burk dolmio classic smooth (lyx) eller passerade tomater med smak av typ basilika från ica (budget). Typ 0.5 dl frysta örter, basilika eller persilja blir godast tycker jag. Självklart lite aromat också för att plocka fram smakerna mer. Aromat är livets krydda.

Det kan stå och puttra några minuter tills pastan är klar, det är inte så viktigt. Innan servering rör i lite creme fraiche eller grädde, det rundar av smaken lite.

Tar på sin höjd 10 min och blir supergott utan att man måste dra fram kniv, skärbräda och hålla på och hacka och grejer.


Bonustips ang vattnig sås.

Oavsett vilket recept man gör efter så får man komma ihåg att när du äter det så kommer det mest vara pasta och pasta är smaklöst. När du smakar av såsen i pannan ska den nästan vara lite FÖR salt, då kommer det bli perfekt på tallriken.
 
Oavsett vilket recept man gör efter så får man komma ihåg att när du äter det så kommer det mest vara pasta och pasta är smaklöst. När du smakar av såsen i pannan ska den nästan vara lite FÖR salt, då kommer det bli perfekt på tallriken.

Jag saltar alltid i pastavattnet. Annars smakar pastan vatten och mjöl och jag vill att även pastan i sig ska bli god.
Saltar därför aldrig i såsen utan låter buljong och soja vara sältan :)
 
Såhär gjorde vi senast:
2 gula lökar hackade
2 rejäla morötter fintärnade
2 själkselleris fintärnade
2 vitlöksklyftor hackade

Svettade detta i pannan innan 500g nötfärs och 500g fläskfärs samt ca 100g kyckling lever (finhackad) fick åka i pannan och brynas, sen en rejäl klick tomatpure som fick svettas med.
Efter detta i med två burkar hela körsbärstomater samt ca 3dl vitt vin samt en skvätt portvin (eller maderia) samt buljong (vi tog hönsbuljong denna gång) så det täcker. Krydda med salt och peppar samt basilika (vi tog pesto denna gång pga brist på basilika hemma) samt oregano. Slängde även i två lagerblad.
Lät sen puttra 1,5h typ och smaka av för ev mer kryddning.

Blev vansinnigt gott
 
Basen i min köttfärssås är i princip alltid samma,
Grovhackad gul lök som får fräsa i någon minut i olivolja och smör
Tillsätt finhackad (inte riven eller pressad) vitlök, den ska framförallt smaksätta oljan och inte brännas
I med nötfärs och en lagom skvätt tomatpure (några matskedar?) och bryn alltsammans. Viktigt att få med tomatpuré där. Den ska stekas/brynas, rå/kokt tomatpuré är inte gott alls i min värld. Salt, svartpeppar och ev. chiliflakes eller röd turkisk peppar efter behag.
En (om det ska gå fort) eller två burkar (om den får stå och dra länge) krossad tomat (Mutti) efter det, två buljongtärningar eller en skvätt viltfond, basilika (färsk finhackad eller fryst).

Ibland slinker det ner en kanelstång eller lagerblad i såsen om den ska få dra länge. Viktigt att inte kanelstången ligger i för länge dock. Sen händer det att det slinker ner broccoli, morötter eller stjälkselleri i såsen också. Då oftast först, så den får svettas och brynas med löken. Kan även dra i lite vin, citron eller apelsinsaft i såsen om det står nära till hands för att få lite syra utöver tomaterna.

Ingen grädde, ingen creme fraiche och ingen ketchup.

Pastan kokar jag alltid med mycket salt och vitpeppar.
 
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.

Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.

Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom (:cautious:) men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst :down: (Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).

Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gott :D Hur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner :idea:

Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida :D
Kokar alltid såsen i gjutjärnsgryta. Mixar krossade tomater med passerade diton och låter det koka länge för att bli av med överflödigt vatten. I såsen i övrigt använder jag oftast bara lök, vitlök, köttfärs/vegetarisk dito å en finhackad röd paprika. Kör på med god kryddsättning av salt å svartpeppar (typ enda gången jag använder svartpeppar) å paprikapulver 🙃
 
Jag saltar alltid i pastavattnet. Annars smakar pastan vatten och mjöl och jag vill att även pastan i sig ska bli god.
Saltar därför aldrig i såsen utan låter buljong och soja vara sältan :)
Ja självklart måste man salta pastavattnet men jag tycker ändå att pasta liksom "späder ut" smaken av såsen.
 
Fick nu ett häftigt sug efter min pappas köttfärssås som jag aldrig lyckas få lika god som hans, trots få ingredienser:

två stora lökar, finhackade, steks i smör med salt och en nypa socker, ganska länge på ganska låg värme tills de blir lite karamelliserade, så som till fransk löksoppa. Löken hälls på ett fat och nötfärs steks med salt och peppar. Sen blandas en matsked tomatpuré i och får steka med, och sen blandas löken ned med rejält med ketchup (2-3 matskedar), lite oregano, samt lite soja. Såsen blir ganska torr, inte så rinnande, men väldigt god.

Imorgon ska jag laga köttfärssås och då blir det den barnsliga versionen med riven morot, stekt lök, stekt tomatpuré, vitlök, blandfärs, kalvfond och en burk passata, sen lite oregano och lite basilika (torkad), och sen får härligheten puttra på låg värme i ca 20 minuter innan några matskedar grädde hälls i, sen får såsen puttra ytterligare tio minuter och smakas av med salt och peppar medan spaghettin kokar. Till denna sås tycker jag inte det passar med parmesan, däremot är det gott med ketchup ovanpå och några bitar mozzarella som får smälta lite i såsen.

Bolognese tycker jag ska göras på sofritto som steks långsamt, stekt pancetta, stekt mald högrev och nötfärs blandad, lagerblad, passata och en halv flaska gott rödvin. Den ska puttra i minst 2-3 timmar, smakas av med riven vitlök, färsk basilika och oregano samt salt och peppar, innan den serveras med tagliatelle, olivolja och ett berg riven parmesan.

Helt olika rätter fast grundingredienserna är så lika, och såååå goda!
 

Liknande trådar

Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 914
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp