Slaget om köttfärssåsen

@Rie bacon/pancetta/rökt fläsk tycker jag passar väldigt bra med älg (ja, allt vilt egentligen) och ger välbehövligt fett till färsen.
 
Köttfärs, hackad gul lök, en burk Dolmio classic smooth.
Klart 😁
Så gör jag med, fast jag tärnar ett par kycklingbröstfiléer istället, skippar löken och använder Dolmios kryddiga sås, alternativt den med vitlök. Så samma fast helt annorlunda ;) Men jag skall nog prova med lök nästa gång, har dock bara rödlök hemma så det får bli den.
 
Ni som använder älgfärs, vad tillsätter ni ?

Sambon är älgjägare så 99% av allt kött och all köttfärs vi har i frysen kommer från älg.
Vi har altid kört på bara älgfärs såvitt jag kan minnas. Själv tillsätter jag inget annat kött i alla fall, varför paja bra färs liksom? Det ska ju ändå bli en sås. I köttbullar kan jag eventuellt förlåta/förstå om man vill tillsätta något lite fetare... men bara på nåder. :D
 
Vi har altid kört på bara älgfärs såvitt jag kan minnas. Själv tillsätter jag inget annat kött i alla fall, varför paja bra färs liksom? Det ska ju ändå bli en sås. I köttbullar kan jag eventuellt förlåta/förstå om man vill tillsätta något lite fetare... men bara på nåder. :D

När jag gör älgköttbullar har jag i en skvätt grädde i smeten och steker i smör. Det räcker tycker jag.
 
Jag gör en ganska enkel och varken 'vuxen' eller jättetraditionell variant, men god blir den i alla fall. :idea: Tvi för vin i köttfärssås alls, säger jag... :angel: Absolut inga passerade eller krossade tomater heller, då blir det alldeles för mycket tomatsmak.

- 500g nötfärs
- 1 lök, finhackad
- 2 morötter, finhackade eller -rivna (används det senare alternativet rekommenderar jag att de slängs i precis innan man börjar puttra)
- Ca 2-3 matskedar tomatpuré
- Någon matsked nöt- eller kalvfond (jag brukar ta 1 st Fond du Chef)
- Några droppar Worcestershiresås
- Svartpeppar, här måttar jag aldrig men gissningsvis ett par teskedar
- Chili, ett par kryddmått, kan uteslutas om man vill ha mindre hetta
- Eventuellt salt - smaka av och justera efter tycke; iom att det ingår två redan salta saker i smaksättningen så är det inte säkert att det behövs
- Eventuellt lite grädde eller mjölk

Bryn löken och morötterna tills de mjuknat och fått lite färg. I med färsen och stek så allt blir genomstekt. Tillsätt tomatpuré, rör om så att färsen blir täckt ordentligt och låt det fräsa några minuter, det är viktigt för att tomatsmaken ska bli rätt. Tillsätt fond, worcestershire, peppar och chili. Blanda allt ordentligt. Tillsätt vatten, cirka en liter brukar jag ta eftersom det ändå reduceras över tid.

Täck med lock och puttra på låg värme i minst en halvtimme - min standard är nu två-tre timmar som minimum. Nej, köttfärssås är fan ingen snabbmat. ;) Är såsen för vattnig så låt den puttra utan lock ett tag tills den kokat ner till önskad konsistens. Red av med grädde/mjölk de sista fem minuterna om så önskas. Oregano är också gott att ha i på slutet om man vill ha en lite örtigare ton, men jag är inte så mycket för det så den hör inte till standardingredienserna.
 
Jag använder gärna färska tomater om jag kan. Annars hela tomater på burk plus lite tomatpuré. En finhackad stor gul lök, rejält med oregano, salt och peppar. Vitlök om man vill, fond eller buljongtärning och en skvätt rödvin. Är det för lite vätska häller jag på någon dl vatten. Gör så att du börjar med pastasåsen och sedan kokar spaghettin, så får såsen koka lite längre.
Serveras med rikligt med rivost. Jag försöker äta svenska mejeriprodukter, så jag river västerbottensost istället för parmesan, men traditionen säger förstås parmesan 🙂 Gör det lite festligare med tagliatelle och ett glas rött (om kvällen tillåter)
 
Jag använder gärna färska tomater om jag kan. Annars hela tomater på burk plus lite tomatpuré. En finhackad stor gul lök, rejält med oregano, salt och peppar. Vitlök om man vill, fond eller buljongtärning och en skvätt rödvin. Är det för lite vätska häller jag på någon dl vatten. Gör så att du börjar med pastasåsen och sedan kokar spaghettin, så får såsen koka lite längre.
Serveras med rikligt med rivost. Jag försöker äta svenska mejeriprodukter, så jag river västerbottensost istället för parmesan, men traditionen säger förstås parmesan 🙂 Gör det lite festligare med tagliatelle och ett glas rött (om kvällen tillåter)
Falbygdens och ett par andra mejerier har svensk ”parmesan” som är helt ok som tips
 
När jag gör köttfärssås tar jag passerade tomater. Men det som jag tycker gör att den blir kalasgod är att jag har den på långkok. Fixar den kanske på förmiddagen och låter den småputtra på låg värme till eftermiddagen, i några timmar alltså. :) Gärna i en gjutjärnsgryta eller liknande :)
 
Som flera andra nämnt: fräsa tomatpurén länge ger bra djup och mer sötma, lite rött vin som får koka med länge, krydda rejält, ha i lagerblad gärna två, och att hacka vitlöken istället för att pressa den. Kokar det länge kan man dock pressa i en till klyfta på slutet, sista tio minutrarna ungefär, om man gillar vitlök alltså :D
Och koka i gjutjärnsgryta, dvs inte emaljerad gjutjärn.
 
Mitt bästa recept som krävs av alla i familjen så ofta de kan :D

500 g nötfärs
1 ask krossade tomater
1 tärning köttbuljong
1 stor/2mindre gul lök
Minst 2 vitlöksklyftor 😉
1-2 st morötter
Ev en skvätt grädde eller creme fraiche
Tomatpuré
Salt
Peppar
Ca 1 tsk Rökt paprikapulver
Ca 1krm Curry
Smör till stekning
(En skvätt rödvin om det finns)

1) hacka löken och stek den mjuk i smör på medelvärme en stekpanna, pressa i vitlöken. Riv morötterna fint och lägg i pannan. Höj värmen och fräs på ordentligt! Ställ pannan åt sidan.
2) ställ en gryta på plattan och smält smör i. När smöret är hett, lägg i en klick (1-2 msk) tomatpuré som får fräsa lite. Lägg sen i köttfärsen och salta och peppra på den råa sidan innan den finfördela i stekningen. Värmen kan sänkas då.

3) häll i lök landningen i köttfärsen, krydda med paprikapulver och curry, rör om.

4) hacka buljongtärningen och lägg i den + krossade tomater. Rör runt. Tillsätt eventuellt vin.

5) låt allt småputtra under lock så länge som möjligt.

6) innan servering, smaka av med alla kryddor och eventuell grädde/cf. En skvätt pastavatten i gör också susen.
 
Nu har jag tagit mig tid att läsa ordentligt och skriva ner de mest förekommande goda råden :) Ska inhandla ingredienser och ge mig på en köttfärssås någon dag i veckan! Vin kommer jag inte använda och gjutjärnsgryta har jag ingen, men annars är det väl bara att köra på.

En puckad fråga igen (har ju redan kastat mig ut): jag har förstått på er att två nyckelgrejer för att inte få såsen vattnig är att dels använda passerade tomater hellre än krossade, och att gärna låta den puttra så länge som möjligt. Ska jag ha lock eller inte när såsen puttrar? Så låg värme som möjligt?
 

Liknande trådar

Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 916
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp