Slaget om köttfärssåsen

Nu har jag tagit mig tid att läsa ordentligt och skriva ner de mest förekommande goda råden :) Ska inhandla ingredienser och ge mig på en köttfärssås någon dag i veckan! Vin kommer jag inte använda och gjutjärnsgryta har jag ingen, men annars är det väl bara att köra på.

En puckad fråga igen (har ju redan kastat mig ut): jag har förstått på er att två nyckelgrejer för att inte få såsen vattnig är att dels använda passerade tomater hellre än krossade, och att gärna låta den puttra så länge som möjligt. Ska jag ha lock eller inte när såsen puttrar? Så låg värme som möjligt?
Inget lock du vill ju att vattnet ska avdunsta.
 
Tack! Sa ju att frågan var puckad :angel:

Du är i gott sällskap, minns att någon tävlande i Sveriges Mästerkock också skulle reducera sås med locket på. Leif Mannerström ställde några ledande frågor men det tog ändå en stund innan poletten trillade ned...

Matlagning är mycket kemi och kunskap i olika kemiska processer och förlopp.
 
Nu har jag tagit mig tid att läsa ordentligt och skriva ner de mest förekommande goda råden :) Ska inhandla ingredienser och ge mig på en köttfärssås någon dag i veckan! Vin kommer jag inte använda och gjutjärnsgryta har jag ingen, men annars är det väl bara att köra på.

En puckad fråga igen (har ju redan kastat mig ut): jag har förstått på er att två nyckelgrejer för att inte få såsen vattnig är att dels använda passerade tomater hellre än krossade, och att gärna låta den puttra så länge som möjligt. Ska jag ha lock eller inte när såsen puttrar? Så låg värme som möjligt?

Jag låter den puttra på låg/medel värme utan lock tills den har rätt konsistens och vill jag att den ska puttra mer efter det sätter jag på locket då.
 
Jag är fascinerad över att så många är måna om att köttfärssåsen inte ska bli vattnig :D Har också noterat att jag är en av få (eller ensam?) i tråden som tillsätter 4-5 dl vatten tillsammans med de krossade tomaterna :o

Tänkte också extra på det när jag gjorde köttfärssås i förra veckan men insåg att det är just det simmigt buljongiga som jag älskar mest, (speciellt när det blandas med pastan) vilket för mig iallafall är något annat än vattnighet.

Tänkte egentligen inte starta en vattnighetsdebatt, eller framhäva mitt sätt som bättre, men var tvungen att reflektera lite när jag insåg att mitt bästa verkar vara folks värsta...
 

Liknande trådar

Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 913
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp