fallon

Trådstartare
Hej,
Det här brukar vara ett forum där man får snabba och kunniga svar. Min häst betedde sig som en maniac idag när jag skulle köra iväg m rockarden. Vi kör bara för nöjes skulle och jag har haft hästen i fyra år och kör regelbundet. Redan när vi skulle rulla ut ur stallet började hon backa med vagnen och ville inte gå fram. Gick loss, och kändes ok. Nästan hemma igen e 6 km rask trav stannade hon, började backa och bocka (!!) o slå bakut i vagnen. Detta har aldrig, aldrig någonsin hänt tidigare. All utrustning var den vanliga och satt som vanligt. Innan jag nu rusar åstad och ringer vet. tänker jag köra en gång till, men då får det bli med slagrem. Det har jag dock aldrig gjort. Hur hårt ska den sitta? Den ska väl inte påverka aktionen i övrigt?
 
Sv: Slagrem

om den skall hjälpa ska du dra den så hårt att hästen flyttar bakbenen undersig - då glappar den inte när du kör sen. för när du beger dig ut och speciellt i trav så sänker hästen bakdelen betydligt mer än du tror. så om du drar slaggjorden lätt över rumpan så kommer den glappa över en dm över hela rumpan - å då kan man lika gärna köra utan...
fäst den mitt emmellan korsets höjdpunkt och svansens början och dra gjorden lite snett frammåt.
lycka till!!
 
Sv: Slagrem

Det kan vara en bra säkerhetsåtgärd att binda fast svansen i vagnen också, då kommer inte hästen upp med baken. På sätt och vis säkrare än slagrem, som kan gå av eller skalmarna böjer sig, men det gäller ju att det sitter fast och riktigt...
Gör en knut på svansen som håller (dubbelknut, fläta, dubbelknut, fläta och så igenom sig själv och säkra med eltejp så det inte går upp..) och sätt fast med en läderrem eller dylikt som också håller i vagnen.
 
Sv: Slagrem

Tack för svar! Jag prövar både slagrem och binda fast svansen. Det var ingen trevlig upplevelse min lilla travare bjöd på:-( Är det någon som varit med om liknande och fått koll på orsaken?
 
Sv: Slagrem

För det första, vad är det för älder på hästen? Varför gjorde den som den gjorde? Har den ont någonstans? Testar kusken eller varför? Visst slaggjorden lindrar symptomen men det intressanta är ju varför den helt plötsligt börjar slå?
 
Sv: Slagrem

gud vad krångligt du gör.. :angel: haha jag gör en löpande öggla som jag trär runt svansen precis där roten slutar, trär trådänden genom svansen ovanför ögglan - drar ihop hårt och gör lika dant 5 cm nedanför - snurrar tråden runt svansen ett varv och drar tråden genom svansen övanför den snurrade tråden. detta görs på lös svans.. sitter som bärget!!! :idea: ha inte pälsglans bara!! haha
 
Sv: Slagrem

lucillehornline skrev:
om den skall hjälpa ska du dra den så hårt att hästen flyttar bakbenen undersig - då glappar den inte när du kör sen. för när du beger dig ut och speciellt i trav så sänker hästen bakdelen betydligt mer än du tror. så om du drar slaggjorden lätt över rumpan så kommer den glappa över en dm över hela rumpan - å då kan man lika gärna köra utan...
fäst den mitt emmellan korsets höjdpunkt och svansens början och dra gjorden lite snett frammåt.
lycka till!!


Drar du åt så hårt på alla hästar?

Låter allt annat än bekvämt i mina öron.
Slaggjorden ska väl lätta när hästen börjar röra på sig. Inte sitta som berget när den förflyttar sig...
 
Sv: Slagrem

Man måste faktiskt dra åt den lite hårdare än vad man tror, för som tidigare sagts, hästen "sjunker" ordentligt när den börjar röra på sig.

Hörde någonstans ifrån att hästar inte kan slå bakut med öronen spetsade. Så, om det stämmer, så har de i USA ett nackstycke med två runda skivor bakom öronen. Som en Musse Pigg, typ. Tyckte det lät lite roligt! Någon som vet om det fungerar??
 
Sv: Slagrem

Styltan skrev:
Man måste faktiskt dra åt den lite hårdare än vad man tror, för som tidigare sagts, hästen "sjunker" ordentligt när den börjar röra på sig.

Hörde någonstans ifrån att hästar inte kan slå bakut med öronen spetsade. Så, om det stämmer, så har de i USA ett nackstycke med två runda skivor bakom öronen. Som en Musse Pigg, typ. Tyckte det lät lite roligt! Någon som vet om det fungerar??
jag har aldrig hört hur det funkar med att slå - men min tränare som jag jobbade hos hade en sån för att de inte kan tjura ihop i loppen om de har öron en frammåt - men de va väl mest trams, funkade inte riktigt så bra!! haha
 
Sv: Slagrem

Cismon skrev:
Drar du åt så hårt på alla hästar?

Låter allt annat än bekvämt i mina öron.
Slaggjorden ska väl lätta när hästen börjar röra på sig. Inte sitta som berget när den förflyttar sig...
alltså varför ha slaggjord på en häst som inte slår?? om den slår så MÅSTE du dra åt den eftersom de sjunker över en dm när de börjar röra på sig. och det räcker för att få kraft att knäcka gjorden. det är därför gjordar knäcks - för dom dras för löst. om dom dras så pass hårt kan dom inte få någon kraft ovh kan då ej orsaka skada. och jag har aldrig upplevt att de är obekvämt för hästen. självklart så reagerar den när den står på gången, men den ska väl inte stå stilla när man e ute å kör??
sen så när hästen börjar slå så dras ju "fästena" åt och den blir längre - hästen e ju starkare än oss - så då blir den ju automatiskt slappare..
 
Sv: Slagrem

såsom lucillehornline skriver har jag också lärt mig, att slagremmen ska dras lite hårdare än vad många gör för atden verkligen ska fungera! Dock har jag fått skäll av folk när jag selat så:crazy: ...
Och jag har också selat en häst som la sig ned på gången när vi drog slagremmen lite hårdare!!!

Dock pratade jag med en körlärare (bruks) om en häst(bruks) som ibland hoppar över skalmen och hon sa att det enda som funkade var en slagrem som jag skulle dra åt som F*N.

//Lillan
 
Sv: Slagrem

självklart måste man ju anpassa utselning efter hästen - det är en gyllene regel att man drar åt slaggjorden. men man måste ju alltid se till hur hästen reagerar. vissa hästar som slår blir helt tokiga va slaggjord - dom måste i stället gå med uppbunden svans å check...
 
Sv: Slagrem

Ehum...Jag förstår inte riktigt...:crazy:

Klockan för mycket tror jag:D
 
Sv: Slagrem

Men alltså jag har sett en häst som gått med något liknande!! Här i Sverige, på någon bana i mellansverige. Vi har funderat som sjutton på vad det hade för funktion. Någon slags mojänger som satt bakom öronen.

Fast inte vet jag om hästen sprang fortare för det...:devil:
 
Sv: Slagrem

lucillehornline skrev:
alltså varför ha slaggjord på en häst som inte slår?? om den slår så MÅSTE du dra åt den eftersom de sjunker över en dm när de börjar röra på sig. och det räcker för att få kraft att knäcka gjorden. det är därför gjordar knäcks - för dom dras för löst. om dom dras så pass hårt kan dom inte få någon kraft ovh kan då ej orsaka skada. och jag har aldrig upplevt att de är obekvämt för hästen. självklart så reagerar den när den står på gången, men den ska väl inte stå stilla när man e ute å kör??
sen så när hästen börjar slå så dras ju "fästena" åt och den blir längre - hästen e ju starkare än oss - så då blir den ju automatiskt slappare..


INGEN häst jag selat ut, någonstans, har sjunkit över en dm när den börjat röra på sig. och jag har selat ut en massa olika hästar som går med slaggjord.
Dessutom, även den coolaste pållen kan börja slå, såvitt jag vet, så kan alla hästar bli rädda.

med andra ord, jag tycker det är överdrivet. Man behöver inte dra åt för kung och fosterland.
 
Sv: Slagrem

Cismon skrev:
Man behöver inte dra åt för kung och fosterland.
Jo, om hästen slår behöver man det.

Lucille: Vart försvann du nu då? Kan du inte förklara det där med svansen igen?
 
Sv: Slagrem

fallon skrev:
Vi kör bara för nöjes skulle och jag har haft hästen i fyra år och kör regelbundet. Redan när vi skulle rulla ut ur stallet började hon backa med vagnen och ville inte gå fram. Gick loss, och kändes ok. Nästan hemma igen e 6 km rask trav stannade hon, började backa och bocka (!!) o slå bakut i vagnen. Detta har aldrig, aldrig någonsin hänt tidigare.
Jag tycker att du ska klämma igenom hela hästen, för nånting störde ju uppenbarligen hästen, hittar du då inget som stör så vänta iaf ett par dar innan du kör igen. Men sen är det ju ett sto så hon kanske har en taskig brunst..:crazy:
Har haft en häst som betedde sig på liknande vis och efter mycket klämmande, kännande och noga tittande så hittade vi att han var öm i armbågarna/armhålorna av nån knepig anledning.. Han blev helt plötsligt käpp när vi skulle köra en dag, i och med att vi smackade på han att han skulle gå så for han rätt bak och sen upp i luften(stegrade). Sen gick han duktigt iväg tills vi kommit halvvägs på vår runda då blev det samma tur igen, bakåt o upp. Men sen tror jag vi kom hela vägen hem innan det var dags igen, det var då ingen trevlig tur den dagen iaf..:D
 
Sv: Slagrem

Lillan_tuff skrev:
Dock pratade jag med en körlärare (bruks) om en häst(bruks) som ibland hoppar över skalmen och hon sa att det enda som funkade var en slagrem som jag skulle dra åt som F*N.

Var det en som sa till mig med en gång så jag drog åt men kom inte en meter för hästkraken gjorde allt för att slå bort gjorden...:D
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 090
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 632
Senast: Karoliten
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 251
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp