Slagsmål 🙄

Lhas

Trådstartare
Har tidigare startat en tråd om mina hanhundar men väljer att göra en ny tråd då jag har nya funderingar. Min äldre hane är dum mot min yngre och nu har den yngre börjat svara upp och mina tankar växlar mellan omplacering, kastrering eller att vänta ut då den unga är 10 månader och mitt i könsmognaden.

Idag bet den äldre hanen den yngre ganska rejält i benet för att den yngre svarade upp och det tålde inte den äldre.

Ni som har erfarenhet av det här problemet är kastrering eller omplacering alternativen jag har att välja på?
 
Kan du hålla isär dom inomhus ifall det är där dom bråkar? Så att de får lite distans från varandra och slipper gå och vara beredda på bråk.
 
Eftersom jag har väldigt låg tolerans mot problem och strul så hade jag omplacerat den ena hunden. Om man vill så går det säkert att leva ett liv där man konstant får hålla hundarna separerade i olika rum eller passa dem som en hök varje sekund de är tillsammans, men jag personligen orkar inte leva så. Kan man inte få bukt med bråken genom ren uppfostran så får den ena flytta.

Du skriver att den äldre är dum mot den yngre och när den yngre svarar upp så blir det bråk. Gör du själv något när du ser att den äldre är dum? Går du emellan och markerar mot den äldre? Jag tänker att det är helt naturligt att en hund svarar upp mot en annan hund som beter sig som en röv mot den. Kan det vara så att den äldre VILL bråka och därför medvetet terroriserar den yngre så att det ska bli bråk?
 
Eftersom jag har väldigt låg tolerans mot problem och strul så hade jag omplacerat den ena hunden. Om man vill så går det säkert att leva ett liv där man konstant får hålla hundarna separerade i olika rum eller passa dem som en hök varje sekund de är tillsammans, men jag personligen orkar inte leva så. Kan man inte få bukt med bråken genom ren uppfostran så får den ena flytta.

Du skriver att den äldre är dum mot den yngre och när den yngre svarar upp så blir det bråk. Gör du själv något när du ser att den äldre är dum? Går du emellan och markerar mot den äldre? Jag tänker att det är helt naturligt att en hund svarar upp mot en annan hund som beter sig som en röv mot den. Kan det vara så att den äldre VILL bråka och därför medvetet terroriserar den yngre så att det ska bli bråk?
Jag säger åt den äldre varje gång jag ser att han börjar gå efter och mucka gräl med den yngre. Den yngre går undan när han kan men har nu börjat svara upp när han får nog eller känner sig trängd ja dom gånger jag inte hinner med att styra upp situation.

Den äldre beter sig som ett as rent ut sagt och varför jag funderar på just hanhundsilska är för att han bott med flera tikar även riktigt bossiga tikar och det har alltid fungerat bra och med detta i bakhuvudet funderar jag på om han skulle tycka bättre om den yngre om jag kastrerade den yngre?
 
Kan du hålla isär dom inomhus ifall det är där dom bråkar? Så att de får lite distans från varandra och slipper gå och vara beredda på bråk.
Ja det är antagligen sista utvägen men jag har ju verkligen ingen lust att leva i ett så oharmoniskt hem 😔
 
Jag säger åt den äldre varje gång jag ser att han börjar gå efter och mucka gräl med den yngre. Den yngre går undan när han kan men har nu börjat svara upp när han får nog eller känner sig trängd ja dom gånger jag inte hinner med att styra upp situation.

Den äldre beter sig som ett as rent ut sagt och varför jag funderar på just hanhundsilska är för att han bott med flera tikar även riktigt bossiga tikar och det har alltid fungerat bra och med detta i bakhuvudet funderar jag på om han skulle tycka bättre om den yngre om jag kastrerade den yngre?
Okej. Det låter som ett heltidsjobb i princip att vakta så att den äldre inte terroriserar den yngre. Jag hade i ärlighetens namn funderat på vilken av hundarna jag "värdesätter" mest utifrån framtidsplaner och vardag och sen omplacerat den andra. Jag hade inte orkar med att ha två hundar där den ena förföljer och aktivt söker upp bråk med den andra.
 
Hur gammal är den äldre?
Om den äldre tidigare funkat med andra hundar men inte gör det nu skulle jag fundera om den äldre är sjuk, har ont eller på annat sätt inte mår bra.

Annars skulle jag se över situationerna då det blir bråk, tex visa hundar behöver äta separat och liknande.
Får den gamla hunden tid att vara ifred? kanske den gammal hunden skulle må bra av att hundarna särades på när du inte är hemma, eller iaf ett par timmar om dagen, så den gamla hunden får lite lugn och ro ibland.

Om allt ovanför är kollat/provat så skulle jag anta att hundarna inte funkar ihop och helt enkelt omplacera den yngre hunden. Hundar är individer och alla gillar inte varandra, det är inge konstigt, fel eller ovanligt.
 
Dina hundar har antagligen inte heller lust att leva i ett oharmoniskt hem. Det kan inte vara kul eller kännas tryggt att leva i ett hem där smockan hänger i luften eller med en individ man ogillar.
Hundarna är det jag pratar om i första hand dvs deras välbefinnande jag svarade på ett inlägg angående hemmet bara.

Jag försöker som jag skrivit att hitta lösningar i form av att omplacera kastrera eller något annat som skulle fungera för hundarnas skull.
 
Hundarna är det jag pratar om i första hand dvs deras välbefinnande jag svarade på ett inlägg angående hemmet bara.

Jag försöker som jag skrivit att hitta lösningar i form av att omplacera kastrera eller något annat som skulle fungera för hundarnas skull.
Jag vet och därför är nog omplacering det enda alternativet. Kastrering kommer inte lösa problemet.
 
Ovänskap mellan två hundar i familjen handlar om personkemi, inte om könshormoner. En kastrering är ju ingen lobotomi som tar bort alla oönskade beteenden. Jag ser bara två alternativ här och det är att antingen sära på hundarna eller omplacera en av dem.

Eller könsbunden-aggressivitet, min ena hund som nu bor hos mina föräldrar slogs med alla könsmogna hanar bara han blev det minsta provocerad.
 
Eller könsbunden-aggressivitet, min ena hund som nu bor hos mina föräldrar slogs med alla könsmogna hanar bara han blev det minsta provocerad.
Jag är uppvuxen i ett hem där vi hade två riktigt hanhundsaggressiva labradorhanar, men de bråkade aldrig med varandra. Inte ens när det fanns löptikar i huset.
 
Hundarna är det jag pratar om i första hand dvs deras välbefinnande jag svarade på ett inlägg angående hemmet bara.

Jag försöker som jag skrivit att hitta lösningar i form av att omplacera kastrera eller något annat som skulle fungera för hundarnas skull.
Det finns såklart saker man kan testa utan att göra medicinska ingrepp eller omplacera. Kanske har du redan testat en del, men det finns säkert bitar kvar.
@Lhas PMa mig så kanske jag kan ge dig ett namn på en väldigt duktig tjej som hjälpte till i vår hundobalans.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 973
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi har två hanhundar. En är 9 och en är 1 år. Den äldre är inte kastrerad och den yngre blev kastrerad för två veckor sedan. 10 dagar...
2
Svar
24
· Visningar
9 892
Senast: bigganl
·
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 795
Senast: huahua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp