Slakt av hest i Sverige. HJELP!

S

Stall-Lorinser

Hei alle bukefalister, jeg håper noen kan svare meg...

Jeg lurer på:

Hvordan får man slaktet hesten sin i Sverige? Kan man bestille slaktebil? Dyrlege? Hva trengs av opplysninger for å kunne sende hesten til slakteriet?

Har hørt rykter om at det koster penger å sende hesten med slaktebil. Noen sier man får igjen penger for den. Det er bare greit å vite hva kostnadene ligger på også...

Hesten dette dreier seg om er frisk og kun 12 år gammel.

Jeg vil gjerne dele historien med dere her, seinere. Akkurat nå er jeg nødt til å vite disse opplysningene. Håper noen kan ta seg tid til å svare :)

Jeg blir evig takknemlig!

Mvh, Lotte
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Det är lite beroende på var du bor. Från Kongsvinger har du ju rätt nära Torsby (men det är nog svårt att köra över gränsen för slakt?) och där tar de emot hästar ibland. Om den inte har några livstidspreparat noterade i passet så får man slakta på slakteri, och man får pengar för den. Men man måste köra dit den själv.

Annars kan man beställa kadaverbil, de bultar och tar med sig kroppen om man vill. Själva avlivningen kostar några hundra, men att ta med kroppen är desto dyrare (runt 5000:- gissar jag på).

Ett tredje alternativ är att avliva "själv", via veterinär eller skytt, och sen antingen skicka kroppen med kadaverbilen för destruktion (kostnad som ovan) eller gräva ner. För att gräva ner så måste man ha tillstånd från länsstyrelsen, vilket inte brukar vara svårt att få men man behöver kanske vara ute ngn dag i förväg.
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Åh, TAKK så mye for svar, Athena!! *Bow* :)

Saken er at hesten står i Sverige ( i Eda) pr. dags dato. Jeg (i Norge) og andre eieren (i Sverige) lurer på hvordan vi skal få hesten avlivet. Om det er samme muligheter i Sverige m.t.p. slaktebil som i Norge. Ellers må jeg rett og slett hente hesten hjem til Norge for å så sende den til slakt herifra, men da koster det endel i tollen, desverre.

Derfor skulle jeg gjerne visst om en god og human måte å avlive hesten på i Sverige :)
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Ok. Jag kommer från Charlottenberg ;).

Billigaste metoden är då Torsby, om passet är rent. Annars så är det - ja, vad de heter numer vet jag inte men det är nog Kils Djurtransporter tror jag. Kan kolla det om du vill. De har varit superbra när jag har haft med dem att göra!
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Om passet er rent, ja! Det er det. Kjempefint :) Tusen takk for BRA og veldig informativt svar! :D *Takknemlig*

Det som fulgte med hesten fra forrige eier er et blått ark som viser reg.nr. navn, mor, far, samt eier etc. Dette er vel passet? Tidli. eier hadde kun dette som papir på han. Han gikk også over grensa helt fint, så da må vel det være passet? :) *Jeg er litt grønn med disse papirene* huff..

Kils Djurtransporter! Supert! Takk :))

Oi, du bor i Charlottenberg, ja! :D Jøsses. Verden er ikke stor! :)) Artig!

Mvh, Lotte
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Har den gått över gränsen nyligen så är det helt säkert ett pass. Jag skickade en häst till Norge häromdagen och det var ganska noga med pappren. Bor inte kvar i CBG längre men i Sunne, inte så långt :).
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Är hästen förtullad i Sverige?
Då Norge är utanför EU, och om inte hästen har svensk status så kan det eventuellt uppstå problem.
Kolla för säkerhets skull med både Tullverket och Jordbruksverket!

Jag tänker mest på om hästen ska slaktas, dvs om köttet ska tas tillvara som livsmedel.
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Ja, det har jag läst.
Men frågan kvarstår - är hästen förtullad i Sverige?
Har man betalat tull och moms, eller är hästen här på någon form av temporär tullfrihet?
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Ok, då förstår jag.

(sålde häst till Norge i förra veckan och det var banne mig ingen barnlek!)
 
Sv: Slakt av hest i Sverige. HJELP!

Om passet er rent, ja! Det er det. Kjempefint :) Tusen takk for BRA og veldig informativt svar! :D *Takknemlig*

Det som fulgte med hesten fra forrige eier er et blått ark som viser reg.nr. navn, mor, far, samt eier etc. Dette er vel passet? Tidli. eier hadde kun dette som papir på han. Han gikk også over grensa helt fint, så da må vel det være passet? :) *Jeg er litt grønn med disse papirene* huff..

Kils Djurtransporter! Supert! Takk :))

Oi, du bor i Charlottenberg, ja! :D Jøsses. Verden er ikke stor! :)) Artig!

Mvh, Lotte

Är det bara ett A4 papper med de uppgifter du nämner ovan så låter det ju inte som att det är ett pass utan gamla tidens registreringsbevis och har man bara ett sådant så går det inte att slakta hästen på slakteri. Det pass man måste ha till hästarna nu är en bok innehållande bla sidor för medicinsk behandling mm. Är det verkligen en sådan bok hästen har ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 005
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 146
Senast: mandalaki
·
Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 002
Senast: StallLojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp