Slaktpris??

J

jana83

Vet någon på det här forumet vad slaktpriset för en häst ligger på??
jag skall nämligen kanske köpa en häst (varmblod) och ägaren ville sälja för slaktpriset men jag har ingen aning vad det ligger på..tacksam för svar..
 
Sv: Slaktpris??

3000kr ligger d eväl på eller nått sånt..
 
Sv: Slaktpris??

Ring närmsta slakteri och fråga. Dra sedan ifrån ev kostnader som tillkommer för transport och sådant så har du ju det exakta värdet tillika priset du ska betala för hästen.

//Celia
 
Sv: Slaktpris??

Kring 2000 kr, sällan över 2500 kr.

När man säljer travhästar 'till slaktpris' brukar det i sjävla verket handla om slaktpriset och lite till. Det är faktiskt sällan som hästar säljs till just slaktpriset, dvs folk tycker 'äh strunt i pengarna, jag får 2500 kr på slakteriet och kan du ge mig det och hästen får leva så är ju det bättre så jag säljer till slaktpris', så de som är mest intresserade av att hästen blir kvar i livet brukar faktiskt skänka hästen. Däremot säljs ofta fd travare 'till slaktpris' och då brukar det vara ungefär 5000 kr. Vilket är ungefär dubbelt slaktpris eg.

Min kallblodstravare (dvs mer kött på benen än ett varmblod) gav 260 kg kött när hon togs bort. En varmblodstravare ger mindre. Sen så får man X kr per kg kött och där har du slaktpriset. Det är alltså inte så att en stor häst = x kr, en ponny = y kr, utan det beror på hur mycket kött de får ut, i kilo räknat. Sen betalar de X kr/kg för köttet (och drar av några hundralappar för trikningprovsavgift).

Sist jag kollade så låg kilopriset på runt 7 kr/kg (låg högre när jag tog bort, minns inte exakt hur mycket men minns att jag fick 2200 kr.. den checken låg orörd läääänge, blodspengar kändes det som)

Så, ska du köpa strikt till slaktpris så säg 2000 kr. Men oftast brukas det menas ett pris på kring 5000 kr när det tala som slaktpris, men då får du nog titta på sydeuropeiska slaktpriser om du ska få det till ett slaktpris..
 
Sv: Slaktpris??

jag skulle köpa ett vbl för slaktpriset och det var 3000kr men det slutade med att dem gav mig hästen istället :p
 
Sv: Slaktpris??

Hej
Vi köpte en häst för slaktpris och förra ägaren sa att det var 1000kr. men vad vet jag? Jämfört med vad andra skrivit så fick vi ju henne billigt i så fall. Ett halvblod m fin stam t.o.m.!!!
 
Sv: Slaktpris??

Åsa Carlsson skrev:
Hej
Vi köpte en häst för slaktpris och förra ägaren sa att det var 1000kr. men vad vet jag? Jämfört med vad andra skrivit så fick vi ju henne billigt i så fall. Ett halvblod m fin stam t.o.m.!!!

Snarare så att de säljarna hade mer koll på slaktpris än folket i den här tråden.

Över 2000 kr får man SÄLLAN, och mindre ju mindre/tunnare häst det är..
 
Sv: Slaktpris??

Jag har en gång i tiden (89-90 tror jag) köpt en häst för slaktpris.
Jag gav då 3.000:-
Antagligen aningen över köttpriset men jag fick en väldigt fin häst för pengarna. :)
Snåla inte om du ska köpa på det sättet.
Det finns alltför många hästar som blir Salami i Italien.
Ge ett bud som ligger i närheten eller strax över kött priset (tycker jag)
 
Sv: Slaktpris??

Sen är ju frågan om hästen ens skulle vara värd något på slakteriet... har den fått mediciner som gör att den inte kan bli kött så KOSTAR avliviningen flera tusen istället.
 
Sv: Slaktpris??

Alexandra_W skrev:
Sist jag kollade så låg kilopriset på runt 7 kr/kg (låg högre när jag tog bort, minns inte exakt hur mycket men minns att jag fick 2200 kr.. den checken låg orörd läääänge, blodspengar kändes det som)

Jag kollade slaktpriset någon gång i november/december och då låg kilopriset på ungefär 5 kr/kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Slaktpris??

Magdalena skrev:
Sen är ju frågan om hästen ens skulle vara värd något på slakteriet... har den fått mediciner som gör att den inte kan bli kött så KOSTAR avliviningen flera tusen istället.

Problemet är ju att det, idag, inte är någon som kontrollerar hurvida hästen fått medicin eller inte. Och därmed skulle det faktiskt inte förvåna mig om det fanns människor som sålde sina hästar till slakt trots att de fått livslång karens.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 115
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 698
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 164
Senast: Lobelia
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 424
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp