Slang

Kan man använda slangordet "balle" när man menar "balkong"?


  • Antal omröstningsdeltagare
    132
  • Omröstning stängd .

Magiana

Trådstartare
Ja, som frågan lyder, kan man det eller kan man inte det?

Exempel: Vi sitter på ballen.
 
Jag tycker att frågor om ord kan användas i princip aldrig har ett entydigt ja eller nej-svar.
Att de öht finns innebär att de de facto används. Sen är det ju alltid en fråga om de är gångbara för att förmedla det man vill säga och av andra skäl mer eller mindre lämpliga.
Just detta ord ingår inte i mitt ordförråd, så blir därför en ickefråga för mig.
 
Skulle aldrig säga det själv. Struntar fullständigt i om andra säger det. Men är det inte slang från storstäder?
 
Jag säger det inte själv men många andra gör det och det stör mig inte. Jag stör mig mer på rena språkfel, typ taskig grammatik och så. :p Slang bryr jag mig inte om.
 
Här omkring är det rätt vanligt att folk använder det. Men jag tycker det låter gräsligt, så inget jag gör själv. Man fattar ju av vilket sammanhang det är vilken ”balle” som avses.
 
Jag tycker att det låter jättefult. Inte desto mindre kan jag säga det. :p Men endast till kompisar typ ”Hey, lust att komma förbi och käka sushi på ballen?”. Skulle aldrig använda balle allmänt tal.
 
Brukade faktiskt säga det själv när jag var i 20-30 årsåldern. 😀 Ganska frekvent.
Nu skulle jag nog inte göra det. 😊
 

Liknande trådar

IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
446
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: co-SMAD4
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: warg
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 911
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp