Slank Labrador utan jaktlinjer

Meduzaz

Trådstartare
Vi ska utöka familjen men en ny medlem och vi är helt såld på labrador. Vi är jakt intresserade och har redan en utmärkt älghund men undrar om de finns de labradorer av mindre slankare modell som ej är avlade på rena jaktlinjer. Tänker användas den till sök och apportering på hobby nivå Söker och söker och alla slankare labradorer verkar vara rena jaktlinjer. Vill inte ha en större Labradorer som de flesta Utställnings linjerna är.
Intressant om de avlas på slanka smidiga utan rena jaktlinjer, borde va lite drag efter dem kan ja tänka mig.
 
Jag har en sån men den är ”buskavlad”. Mamman en skotsk import som ser ut som en jaktlabbe och min är åt det hållet, jag letar försiktigt efter en till så följer tråden :).
 
Jag har en sån men den är ”buskavlad”. Mamman en skotsk import som ser ut som en jaktlabbe och min är åt det hållet, jag letar försiktigt efter en till så följer tråden :).
Så spännande 😊
Har träffat på en hanlabbe för längesedan. Vägde garanterat under 20 kg. Har inte kunnat sluta tänka på denna hund som var så fin och riktigt go.
 
Vad är det ni INTE vill ha från jaktlinjerna som gör att ni väljer bort rena linjer av dessa, när det inte är utseendet?

Med tanke på att det reggas massor med labbar varje år och ca hälften är av vardera typen borde det finnas rätt stor spridning på vilken typ av hund olika uppfödare av de jaktavlade tar fram.
 
Sen finns det de av slankare modell som säljs som "jaktlabbar" trots att det inte finns en jaktmerit i hela släkten.

Men som tidigare undrar jag också vad den är ni inte vill ha hos en jaktlabbe. Finns så klart olika nivåer med olika mycket jakt i dem.
 
Ja de är stor skillnad med nivå på jakt på olika individerna , väljer vi så är ju jaktlabbe solklart val. Tycker inte labbe överhuvudtaget är en ren sällskapshund. Men alla hundar oavsett linjer klarar av att träna sök m.m.
Men vi söker ju i första hand en familjemedlem som ska bo med oss här på våran gård som orkar hänga med på allt. Sedan måste den vara vänlig och komma överens med alla men prioritera sin familj. Den kommer inte få vara med och jaga här utan träna sök och annat. Därför vill ha ha en labbe med så lite jakt i. En liten slank och smidig labbe upplever jag som en friskare individ.
Jag kanske stirrar mig blind på ordet jakt. En jaktlabbe kanske ändå inte riktigt är en sådan jaktidiot som hundarna jag är van vid. Men en jakthund måste få utlopp för vad den är ämnad till annars mår de inte bra.
 
@Meduzaz har ni träffat mycket labradorer? Kanske vore bra att se olika typer både jakt och och icke jakt. Finns även en del fina labbar som är åt det smäckrare hållet. Mindre mat och mer motion så blir det också riktigt fina;)
 
Ja de måste de vara. 26 kg låter lagom. Jagar du med han?

Jag tycker att han är precis lagom, jag önskade en liten hane och fick en av de minsta i kullen :)
43913394_1943977455691433_2637773753707809258_n.jpg

Ja, jag använder honom som apportör för änder och fasaner, men han går även en del som stöthund på klövvilt.
En jaktlabbe blir sällan en sådan jaktidiot som t ex en gråhund eller jämte, även om de finns sådana också. Däremot håller jag helt med om att de bör få apportera, även om den praktiska jakten inte är lika viktig för en retriever som för andra jaktraser.
 
@Meduzaz har ni träffat mycket labradorer? Kanske vore bra att se olika typer både jakt och och icke jakt. Finns även en del fina labbar som är åt det smäckrare hållet. Mindre mat och mer motion så blir det också riktigt fina;)
Jag är uppväxt med labbar men endast utställningslinjer. Underbara familjehund men problem med sina leder vad ja kommer ihåg. Har inte så mycket erfarenhet av jaktlinjerna.
 
Jag tycker att han är precis lagom, jag önskade en liten hane och fick en av de minsta i kullen :)
43913394_1943977455691433_2637773753707809258_n.jpg

Ja, jag använder honom som apportör för änder och fasaner, men han går även en del som stöthund på klövvilt.
En jaktlabbe blir sällan en sådan jaktidiot som t ex en gråhund eller jämte, även om de finns sådana också. Däremot håller jag helt med om att de bör få apportera, även om den praktiska jakten inte är lika viktig för en retriever som för andra jaktraser.
Riktigt fin hund.
Har en karelare som är en riktigt jaktidiot, vill inte ha en till sådan 😊 våran Dsg har fått följa med vid träning men de slutar med att även han gillar att jaga klövvilt. Inget nästa hund ska få lära sig.
Jag tycker ju om sök och de var tanke i första hand att träna, apportering är ju något ja också måste lära mig i då fall.
 
Riktigt fin hund.
Har en karelare som är en riktigt jaktidiot, vill inte ha en till sådan 😊 våran Dsg har fått följa med vid träning men de slutar med att även han gillar att jaga klövvilt. Inget nästa hund ska få lära sig.
Jag tycker ju om sök och de var tanke i första hand att träna, apportering är ju något ja också måste lära mig i då fall.

Tack!
Jag ska inte säga att det inte finns retrievers som inte är jaktidioter, men jag tycker snarare att det problemet är mindre i de jaktavlade varianterna eftersom de samtidigt avlas på en hög will to please :) Jag upplever att det finns mer "problemhundar" inom showversionerna, dvs problem med att hunden jagar och inte kommer på inkallning, drag i koppel och mötesproblem. Det kanske kan bero på att det ofta är mer hunderfarna människor som köper jaktvarianterna, men framförallt tror jag att det beror på att will to please är en egenskap som har ett högt värde i jaktaveln.
Min labbe jagar t ex gärna efter klöv några hundra meter, men jag kan lätt stoppa honom på pipan i "upptaget" (det blir inte så mycket till upptag eftersom han går tyst men :laugh: ) . Därför kan han alltid gå lös.
Mina wachtlar kan jag oftast kalla in från drev, men aldrig i upptaget. Därför går de alltid kopplade :p

Vill man köpa en retriever tycker jag absolut att man ska träna apportering, och en jaktavlad sådan kräver mer avancerad träning än en showavlad för att bli nöjd. Men om det främst är sök och enklare apportering du vill syssla med, så borde du kunna bli nöjd med en från Dual Purpose-linjer :)
 
Tidigare i år träffade jag en labradoruppfödare på en rallylydnadstävling, och båda tikarna de hade med sig var av en mycket lättare modell (ganska lika min labradorblandning som är på 52 cm/19-21 kg). Det var inte rena jakthundar utan föräldrarna och uppfödningarna verkade mest användas för bruks, lydnad, rallylydnad etc. Jag skickar ett PM med namn och länk.
 
Ja de är stor skillnad med nivå på jakt på olika individerna , väljer vi så är ju jaktlabbe solklart val. Tycker inte labbe överhuvudtaget är en ren sällskapshund. Men alla hundar oavsett linjer klarar av att träna sök m.m.
Men vi söker ju i första hand en familjemedlem som ska bo med oss här på våran gård som orkar hänga med på allt. Sedan måste den vara vänlig och komma överens med alla men prioritera sin familj. Den kommer inte få vara med och jaga här utan träna sök och annat. Därför vill ha ha en labbe med så lite jakt i. En liten slank och smidig labbe upplever jag som en friskare individ.
Jag kanske stirrar mig blind på ordet jakt. En jaktlabbe kanske ändå inte riktigt är en sådan jaktidiot som hundarna jag är van vid. Men en jakthund måste få utlopp för vad den är ämnad till annars mår de inte bra.

Jag har en jaktlabbe som inte är jaktidiot. Räcker ju i princip med att man tränar apportering så får den utlopp för det den är ämnad för. :) tycker det låter enklare att köpa en jaktlabrador än att försöka hitta en pyttelätt "vanlig".
20181122_123303.jpg
 
Jag är inte labradormänniska men jag upplever att många som äger showlabbar(och många som ser dessa labbar) tror att labradorer av denna typ helt enkelt ska vara tjocka. Men även en labbe av utställningslinjer går att hålla slimmad, även om den inte är lika nätt i typen som jaktlabbar brukar vara.
Jag gick runt på ett event i Storbritannien med en god vän(inte lika insnöad på hundar), där fanns mängder av labradorer och nästan alla var i väldigt fin form. Hon trodde att i princip alla var jaktlabbar men jag upplevde att en rätt stor andel av dem faktiskt var av utställningstyp - bara vältränade och slanka.
 
Jag är inte labradormänniska men jag upplever att många som äger showlabbar(och många som ser dessa labbar) tror att labradorer av denna typ helt enkelt ska vara tjocka. Men även en labbe av utställningslinjer går att hålla slimmad, även om den inte är lika nätt i typen som jaktlabbar brukar vara.
Jag gick runt på ett event i Storbritannien med en god vän(inte lika insnöad på hundar), där fanns mängder av labradorer och nästan alla var i väldigt fin form. Hon trodde att i princip alla var jaktlabbar men jag upplevde att en rätt stor andel av dem faktiskt var av utställningstyp - bara vältränade och slanka.

De brittiska labradorerna skiljer sig inte riktigt lika mycket i typ som de svenska.
En brittisk jaktlabbe kan ofta få ett VG eller t om Excellent på utställning, vilket är ovanligt bland svenska jaktlabradorer. Generellt är den svenska jaktlabradoren väldigt nätt i typen jämfört med den brittiska.
Men jag håller med - en showlabbe måste verkligen inte vara tjock!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 323
Hundavel & Ras Jag har länge varit på jakt efter min ras och har efter många om och men börjat kika på labrador eftersom den stämmer in på en del jag...
Svar
15
· Visningar
1 681
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 190
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Min pappa vill skaffa en hund nästa år då han blir pensionär. Vi har tidigare haft en finsk lapphund. Pappa har alltid sagt att han...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 120
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp