Släp som knarrar/slår

zoomzom

Trådstartare
Jahopp, det är lätt att vara efterklok.. lånade ut släpet till en nära vän.. allt frid och fröjd. Tills jag lastar i min häst två dagar efter och åker. Det låter seriöst som släpet ska braka ihop. Knarrar, gnisslar och dunkar..dock INTE när vi kör i uppförsbackar utan endast rakt fram, när jag bromsar och svänger. Tomt släp låter heller inget. Kompisen vet absolut inget om vad som kan ha hänt. Testade att smörja dragkulan/där jag kom på. Lossat gummiskuddet på påskjutsdelen(?) och tagit bort lite grus.

Då släpet inte låter något i uppförsbackar får det mig att fundera på påskjutsdelen/dämparen = den dras ut men är mina högst egna, outbildade tankar.. verkstaden har semesterstängt ett tag till. Men är det någon här som känner igen/tror sig veta vart felet sitter?🙈
 
Bromsarna är nybytta men kan mycket väl vara krångel igen. Däcken har jag inte kikat så noga på🙈. Alla tips är bra! Vi ska testa att byta kulkopplingen och påskjutsdämparen(ungefär det vi kan) och fungerar det inte får jag vänta till verkstaden öppnar igen *suck*.
 
Har du provat att åka med i släpet själv? Inte med häst så klart, utan i en skyddad miljö och väldigt sakta, med konstant kontakt (telefon) med bilföraren. Det hade jag börjat med, för att försöka lokalisera var problemet uppstår.

Kanske har de knäckt till dragstången om de backat och fått fel vinkel på släpet?
 
Har du provat att åka med i släpet själv? Inte med häst så klart, utan i en skyddad miljö och väldigt sakta, med konstant kontakt (telefon) med bilföraren. Det hade jag börjat med, för att försöka lokalisera var problemet uppstår.

Kanske har de knäckt till dragstången om de backat och fått fel vinkel på släpet?


Det är gjort, problemet är att släpet inte låter/visar något sålänge vi inte lastar i en häst. Har testat även med häst, shettis/d-ponny/liten storhäst = inget ljud. 650 kg halvblod = låter. Golvet är checkat. När vi smörjde upp kulkoppling så försvann ljudet, så nu väntar verkstaden på ny kulkoppling och påskjutsdämpare. Hoppas det räcker!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp