slappna av...

Z

Zonya

Hejsan!

Jag har ett problem som jag inte vet vad jag skall ta mig till med :crazy:

Det är så att jag inte kan slappna av och rida på samma gång... Förstår ni vad jag menar?

När jag rider och fokuserar mig på hästen så spänner jag mig, då ropar instrukören "slappna av!!!" och jag slappnar av, men då "glömmer" jag bort att rida...

Ni förstår mitt problem.... Har nån några tips!?
 
Be att få träna balans, med longerlina och utan stigbyglar, be henne förklara vilken muskel du ska slappna av i, var du spänner dig. Be henne också visa vilka muskler som skall vara aktiva och vilka som skall vara passiva
 
När jag rider lätt & inte tänker på lodräta sitsen kan jag slappna av...Jag sitter som en hösäck men det går hyfsat ändå. Det är bättre att kunna rida mjukt än att störa hästen.
 
Byt instruktör innan h*n förstör dig.
Du SKA inte slappna av och rida på samma gång, det går inte. Den som inte förstår fysikens grundlagar borde göra annat än att vara ridlärare.
 
:bow:
Fast jag tror att ridläraren inte kan något om muskler och teknik, den sortens ridlärare som bara kan "slappna av" brukar inte vara så duktiga på anatomi.
 
Den alltid återkommande felaktiga tolkningen av att slappna av.
Det är inte slappna av du ska göra utan sluta spänna dig så du låser din kropp. Du ska istället börja röra dig efter hästen (men inte för mycket) så att det ser ut som du sitter still. För att kunna röra sig med hästen måste man som dreamer skriver veta vilka muskler man ska använda och när.
Och jo, det är svårt att få kontroll över sig själv i början. Ofta så sitter man väldigt bra med hästen om man bara rider rakt fram. Men så fort man ska göra någon skola eller liknande, så låser man sig och börjar hindra hästens rörelser.
 
Korrektion, det var visst Ewa som skrev om vilka muskler som man ska använda när. :)
 
Nu råkar jag trivas väldigt bra med min instruktör, och jag tror faktiskt hon förstår fysikens grundlagar... :mad:
 
Nu råkar denna ridlärare faktiskt vara väldigt duktig på anatomi. Du kan inte avgöra av ett litet citat om hur duktig ridlärare är/inte är. Det hon menar är att jag sitter och spänner mig tex i axlar, nacke och att jag skall slappna av tex där, de är då jag blir en sömngångare, jag slappnar av allt för mycket.. :smirk: Kanske jag har förklarat vad jag menar lite otydligt.
 
Jag tycker Sally Swifts förklaringar av "byggstenarna" är bra att tänka på. Om man balanserar kroppens delar ovanpå varandra så de hamnar i linje och bär varandra behöver man inte ha så spända muskler (extremt förkortad och förenklad version).

Det gäller alltså att hitta en position där rygg-nacke-huvud balanserar på varandra "av sig själv". Testa på en stol utan häst - kan du sitta avspänt utan att ramla/säcka ihop? (tänk meditation) Sen att överföra det till hästryggen är lite svårare, men samma princip. Typ.
 
Aha, då har jag ett annat tips. :)
Spänner du dig i nacken, rör huvudet, i "nej"-rörelser t.ex. lite då och då för att påminna musklerna om att inte spänna sig. Samma sak med axlarna, skaka lite, rulla dem lite, få liv i dem. Spänner man sig i käken är det bra att ha någon att prata med. Genom att röra på området som är spänt blir du medveten om vilka muskler som spänner sig och kan på så sätt få dem att slappna av. Sedan kan du inte spänna en muskel på samma sätt om du måste röra på den. Den måste helt enkelt släppa på spänningen. Och som alltid, glöm inte att andas (med magen).
 
Börja med Yoga! Då kommer du att märka skillnad, inte bara när du rider utan all tid du är vaken. Allt som behövs är en liten stund, gärna varje dag, precis som katterna gör, för att känna en underbar förändring. :angel:

Men kolla för all den upp din kropp hos en sjukgymnast eller dyl före du börjar, så att du är fri från låsningar.
:)
 
Hrm...det håller jag inte alls med om!!
Man kan visst slappna av och rida på samma gång! Visst när du tar en förhållning då spänner du vissa muskler en kort stund, men sedan ska du slappna av. Och när du trycker mewd skänkeln så spänner du vissa muskler men ska sedan slappna av igen. Visst det krävs viss muskel aktivitet för att sitta rätt upp och ned i en sadel, men det krävs det för att gå också...men inte går du och spänner dig för det.

Till första inlägget:
Jag har själv ett liknande problem. När jag ska trava så spänner jag mig och det visar sig genom att mina lår blir runda. När jag slappnar av så blir det mer platta.
I vilket fall så har det hjälpt mig att jag först fått min häst lydig från marken. Numera kan jag oftast rida henne utan att hon försöker ta stöd på tyglarna, vilket innebär att jag kan slappna av och sluta bära henne. Jag tar bara i henne när jag gör en förhållning, men en förhållning ska följas av omedelbar eftergift och inget stöd!
 
Visst det krävs viss muskel aktivitet för att sitta rätt upp och ned i en sadel,
Vad kallar du muskelaktivitet? Muskelanspänning? Spänning? Är vi inne på ordklyverier igen?
*gäsp*
 
Jag har funderat på det redan tidigare, men det är 20 km till närmaste yoga tränare... Utan körkort kan det bli lite svårt :( Skall se om de har ngn typ gundläggande helgkurs eller nåt sånt :)
 
Om vi är inne på ordklyverier igen, vilket är mycket möjligt, så tycker jag faktiskt att du änvänder ordet spänning fel.

Det krävs muskel aktivitet för att gå, eller hur, inte spänning. Samma sak gäller ridning. Om man spänner sig förlorar muskeln sin funktion och detta förs också över på hästen. Man får ha en extremt "döv" häst för att den inte ska spänna sig om den har en spänd ryttare på ryggen.
En spänd muskel kan inte länga och korta sig normalt och den kan heller inte vara smidig. Dock kan en muskel under aktivitet göra detta. Sen tycket ju jag att när man inte vill något så ska maninte använda mer än de muskler man behöver för att sitta rätt upp och ner. Sen beror det ju på hur du sitter. Du kanske vill att hästen ska söka sig framåt-nedåt under ett varva på volten efter en mycket samlande övning och då blir det ju de musklerna som får jobba, men de andra ska vara avslappnade.

Med andra ord så ska man inte göra mer än man behöver.
 
Ok. Nu får vi reda ut begreppen hör jag.
En spänd muskel är en muskel som inte är avslappnad, dvs den utför någon form av arbete.
En isometriskt arbetande muskel är en "statiskt" spänd muskel, dvs en som inte länger och kortar sig.
Inom ridning används detta mycket (eller borde göra :crazy: ), särskilt i sits och midja för att bli stadig och stabil och skön för hästen att bära isf slak och vinglig och "avslappnad" som många ryttare är.
För att hästen ska kunna slappna av så måste jag vara stabil. Är jag inte det och hästen ständigt måste balansera upp mig eller där jag stör den med en juckande röv så hästen tvingas sänka ryggen för att komma undan obehaget och hålla i sig med hals och ben för att inte tappa balansen. Jag vill ha en avslappnad häst med en spänd / anspänd överlinje som bär upp.
 
20 km är väl inget? Jag har 14 mil.... :D
Helgkurser är en bra början.
Jag kan rekomendera några videor ifall du är intresserad, så kan du träna hemma...
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
28
· Visningar
932
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Lutten
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 590
Senast: Krummi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp