Slår ihop bakhovarna

lillan222

Trådstartare
Jag rider en Frieser som slår ihop bakhovarna väldigt mycket. Han slår så mycket att han sliter ner pälsen som är vid kronranden. Ibland kan man även se att han har slagit till själva hoven.
Jag började med att använda boots men dem går sönder efter några turer. Har just nu knotskydd och det verkar som att det hjälper lite men det slår fortfarande ihop.

Finns det något sätt att "träna" bort eller något annat som kan hjälpa emot det?
Vad är anledningen till att han slår ihop bakhovarna så mycket?
 
Jag rider en Frieser som slår ihop bakhovarna väldigt mycket. Han slår så mycket att han sliter ner pälsen som är vid kronranden. Ibland kan man även se att han har slagit till själva hoven.
Jag började med att använda boots men dem går sönder efter några turer. Har just nu knotskydd och det verkar som att det hjälper lite men det slår fortfarande ihop.

Finns det något sätt att "träna" bort eller något annat som kan hjälpa emot det?
Vad är anledningen till att han slår ihop bakhovarna så mycket?

Exteriör, obalans kan vara några av skälen. Kotring kan vara idé att prova. Låta en duktig tränare titta på skälet till att den stryker sig och möjligen korrigera genom rätt träning för att stärka det som eventuellt behövs stärkas.
 
Jag rider en Frieser som slår ihop bakhovarna väldigt mycket. Han slår så mycket att han sliter ner pälsen som är vid kronranden. Ibland kan man även se att han har slagit till själva hoven.
Jag började med att använda boots men dem går sönder efter några turer. Har just nu knotskydd och det verkar som att det hjälper lite men det slår fortfarande ihop.

Finns det något sätt att "träna" bort eller något annat som kan hjälpa emot det?
Vad är anledningen till att han slår ihop bakhovarna så mycket?
Prata med hästens hovslagare och låt också hovslagaren se hästen i rörelse, i den gångart som den slår ihop bakhovarna. Det är oftast fullt möjligt för hovslagaren att justera skoningen så att hästen breddar sig lite bak och inte slår sig!
 
Som redan nämnts, korrekt skoning, styrke/teknikträning så hästen lär sig använda kroppen rätt och sätt på kotringar så länge.

Friesern är avlad för att se snygg ut framför vagn vilket ofta innebär att de använder sin kropp mindre optimalt.

Halter, ryggningar, långsamma promenader uppför och nerför, över stock och sten och runt träd hjälper hästen att ”hitta” sina bakben.
 
Tack för tipsen! Titta lite på kotringar och har lite funderingar kring det.
Finns det några som är bättre än andra? Såg priser allt från 50kr till ett par hundringar, de flesta har ju en liknande design men andra har en liten annan design.
Han brukar ha XL eller XXL på bootsen, är kotringar tillräckligt stora?
Kom även förbi en kommentar om att man bara ska ha en kotring på bakbenen och inte på båda. Såg ingen direkt förklaring på varför det är så.
Ska man bara ha en eller ska man ha två?
 
Storleken spelar ingen roll eftersom det är som ett U som helt enkelt öppnar sig så mycket som behövs. Min vanliga storhäst har alltid haft flera cm kvar på remmarna.

Du vill ha gummiringarna med nylonremmar. Hööks variant med kardborre sitter inte kvar. Prisskillnad är som alltid kvalitet. En dyrare håller längre, en billigare håller kortare.

Hur många du har och på vilka ben beror på problemet du vill lösa. På ena benet räcker nog för att hålla isär fötterna men det finns forskning på att man kan få hästen att använda ena benet mer än det andra genom att sätta på en boot. så om du inte har en snedhet du medvetet vill träna upp skulle jag sätta på båda benen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp