Slår mot bogen vid ridning

Lite samma som andra va inne på, gastna inte på att det är insekter som stör. Utan longera försiktigt med å utan sadel, jämför hur hästen rör sig. kan vara sadeln som inte passar elr så kanske hästen har ont någonstans? be någon som är duktig att kolla på hästen när du longerar å springer på rakt spår. ev pröva å använd firstvet appen å be veterinär kolla när du longerar å springer med hästen.

Sen kläm å känna överallt, se om de finns spänningar någonstans, svullnader?

hellre kolla upp en extra gång å va säker 😃
 
Eftersom fenomenet bara uppträder när du rider honom, är det med största sannolikhet inte Älgflugor för de "hoppar" inte bara av sådär när ridpasset är avslutad, utan jag tycker mer det rör sig om en omusklad häst som biter mot bogmusklerna som börjar värka efter lite jobb. Longera honom någon halvtimme i varje varv och se hur han beter sig då, och ta det lite lugnare ute i skogen så att han inte anstränger sig för mycket, utan bygger upp muskler och kondition som en unghäst som nyss är inriden.
Longera hästen en halvtimme i varje varv, alltså en timme? Det låter väldigt slitsamt för hästen att springa på en liten volt i en timme, det skulle jag inte göra!
 
Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon.
Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en islandshäst på runt 15 år (tror jag). Har stått med fång, nu frisk men sen inte blivit riden särskilt mycket pga skadad ägare. alltså inte så tränad och inte så mycket muskler. Ingen egen volt så rider mest ute i skogen, klättring, skritt och trav mest. Nånting som han gör dock som jag inte märkt med någon annan häst jag ridit är att det rycker i Musklerna på honom (som om det är myggor som stör honom) trots att det nu är höst och inte mycket mygg ute. Han slår med huvudet mot bogen och bits i bogen (också som om han jagar bort mygg etc.) och slår med frambenen samt skakar på huvudet överdrivet mycket. Stannar även oprovocerat ibland, speciellt nerför/uppför i backar. Beteendet kommer ibland när vi rider ut men märkte det mest första gången jag red i en paddock och skulle trava på stor volt och längs spåret bara. Har funderat lite på om det är sadeln som sitter obekvämt, om han har ont i rygg, bog, ben m.m, eller om han helt enkelt bara är lat och försöker ”fly undan” träning. Han har aldrig gjort det när jag hanterar honom från marken. Men känns inte jättebra att rida om jag inte är säker på om han har ont nånstans. Själklart är han spänd och stel efter att knappt blivit riden men det känns som att det är något mer än det. Om nån vart med om liknande eller vet vad det kan vara så skriv gärna något !!
Har han samma beteende i hagen?

Jag tänker först och främst, nerv i kläm, eller Head Shaking Syndrome, på grund av det du skriver att han skakar på huvudet.

Sen vill jag också påpeka att fång är en mycket svår sjukdom för hästen. Att anfallet är över behöver inte betyda att smärtan är över.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 296
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp